Sida 14 av 19

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis feb 19, 2013 9:13 pm
av Grusbusen
Tack för de positiva komentarerna :thumbright:
Kul att du kom förbi Pontus!

Har haft uppe en arg Skyline i bänken över helgen, men nu är Amazonen uppe igen.
Körde ett kort pass i kväll.

Har trycktestat systemet ännu en gång och hittade en rätt rejäl läcka mellan spjäll och insug som tätades.
hade hoppats att detta skulle hjälpa upp laddtrycket från lillturbon, blev bättre men gjorde inte riktigt så mycket jag trodde.
I nuläget reglerar jag endast bypass WGn och högvarvs WG via sprutet och låter den interna leva fritt. Den börjar öppna vi 1bar.

Har fått upp lågvarvsladdet något genom att hålla bypass WG stäng upp till 1bar, men tycker ändå den borde vakna tidigare/ge mer tryck. På högvarvssidan sitter den likaså en 1bars fjäder i WGn, nuvarande maxladd är 1,4bar och regleras upp med mottryck.

I kväll har jag hur som helst jagat lite mer effekt, de tre kurvorna visar vad en tvågraders höjning av tändningen ger.
Det högsta noteringen för kvällen blev 395whp@1,4bar 23 grader tändning.
Ingen monstereffekt men den blir nog körglad :hey:
Bild

(edit)

Då mitt dyno papper är något kryptiskt att utläsa kommer här en förklaring:

Heldragenlinje = Hjuleffekt i Kw. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "power" i vänsterkanten av diagrammet.
Streckadlinje = Hjulvridmoment i Nm. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "TOR" i högerkanten av diagrammet.
Punktstreckad linje = Laddtryck i kpa. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "CH1" i högerkanten av diagrammet.
248kpa = 1,48bar i övertryck.

Ska försöka jaga upp toppeffekten något ytterligare...

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: ons feb 20, 2013 7:11 am
av Niklas_S2
Detta blir galet fränt! Mycket imponerande! :thumbright:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: ons feb 20, 2013 7:35 am
av Grusbusen
Då mitt dyno papper är något kryptiskt att utläsa kommer här en förklaring:

Heldragenlinje = Hjuleffekt i Kw. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "power" i vänsterkanten av diagrammet.
Streckadlinje = Hjulvridmoment i Nm. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "TOR" i högerkanten av diagrammet.
Punktstreckad linje = Laddtryck i kpa. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "CH1" i högerkanten av diagrammet.
248kpa = 1,48bar i övertryck.

Ska försöka jaga upp toppeffekten något ytterligare...

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: ons feb 20, 2013 1:33 pm
av mantafreak77
Grusbusen skrev:Tack för de positiva komentarerna :thumbright:
Kul att du kom förbi Pontus!

Har haft uppe en arg Skyline i bänken över helgen, men nu är Amazonen uppe igen.
Körde ett kort pass i kväll.

Har trycktestat systemet ännu en gång och hittade en rätt rejäl läcka mellan spjäll och insug som tätades.
hade hoppats att detta skulle hjälpa upp laddtrycket från lillturbon, blev bättre men gjorde inte riktigt så mycket jag trodde.
I nuläget reglerar jag endast bypass WGn och högvarvs WG via sprutet och låter den interna leva fritt. Den börjar öppna vi 1bar.

Har fått upp lågvarvsladdet något genom att hålla bypass WG stäng upp till 1bar, men tycker ändå den borde vakna tidigare/ge mer tryck. På högvarvssidan sitter den likaså en 1bars fjäder i WGn, nuvarande maxladd är 1,4bar och regleras upp med mottryck.

I kväll har jag hur som helst jagat lite mer effekt, de tre kurvorna visar vad en tvågraders höjning av tändningen ger.
Det högsta noteringen för kvällen blev 395whp@1,4bar 23 grader tändning.
Ingen monstereffekt men den blir nog körglad :hey:
Bild

(edit)

Då mitt dyno papper är något kryptiskt att utläsa kommer här en förklaring:

Heldragenlinje = Hjuleffekt i Kw. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "power" i vänsterkanten av diagrammet.
Streckadlinje = Hjulvridmoment i Nm. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "TOR" i högerkanten av diagrammet.
Punktstreckad linje = Laddtryck i kpa. Avläses mot Y axeln (höjdledd) "CH1" i högerkanten av diagrammet.
248kpa = 1,48bar i övertryck.

Ska försöka jaga upp toppeffekten något ytterligare...


1 bar map sensor/sugesensor er 120kpa absolut, 2 bar map sensor er 220 kpa, 3 bar er 312 kpa,
Ergo er 248 kpa bare 1.28 bar å ikke 1,48, så du har mere effekt på mindre trykk enn du tror :)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: ons feb 20, 2013 4:44 pm
av Robin Olivi
Perfekt att dra husvagnen med. :hihi:

Riktigt bra resultat, kommer ju bli odramatisk att köra. :-)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: ons feb 20, 2013 8:28 pm
av Grusbusen
Har en dragkrok liggande. Kanske rent av skulle ta och hänga dit den, tack för tipset :thumbright:
Bilen hade mått bra av några extra kilon bakom bakaxeln, men jag skippar nog husvagnen...

Det blir fin karaktär på motorn, men oramatisk. Njaaaa, det är ju fortfarande en smal gammal Amazon :whistle:

Har knåpat ihop en rejäl shiftlight av lite skrot som låg i gömmorna.
Bild

På plats, man missar inte när den tänds 8)
Bild

Sprängfilt kring svänghjul monterat
Bild

Stickertrimmat insug, borde väl öka flödet lite
Bild

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 21, 2013 9:39 pm
av Grusbusen
Nu har jag betat av ett antal timmar (och liter E85 :roll: ) i bänken med Amazonen.
MaxECUt gör ett bra jobb, tacksamt och enkelt att överblicka och jobba med.
För min del har det till en början varigt lite ovant att mappa i 2D, brukar som regel köra VEn i 3D när tillfälle ges.
Men när man väl kommit in i det funkar det bra. Ser fram emot när 3D kommer i Mtune.

Smidigt med resistansmätning direkt i sprutet. Enkelt att växla mellan hög/låg ohm spridare.
Bild

Såhär ser den interna loggfunktionen ut. Det finns en enklare "logger" (syns bakom) som enkelt kan pausas för analys efter en repa. Smidigt.
Bild

Efter mycket testande och laborerande med WG fjädrar, dutycycle på lika tryck och varv har jag hittat en kombo som funkar! Reglerar nu samtliga tre WGs via sprutet. Den interna på lillturbon och 60mm bypassen har nu samma fjäderstyrka (öppnar vid 1bar) Styrs av samma PWM tabell vilket håller de stängda upp till just över 1bar för att sedan vid 4500rpm öppna helt och skicka så mycket avgasflöde som möjligt till storturbon. Har prövat att öppna de tidigare för att spola igång den stora men det har då resulterat i en dipp i lågvarvstrycket.


Har kört närmre 100 svep med nuvarande compound system. Har nått ett resultat jag är riktigt nöjd med :)
Toppnoteringen är nu 447whp/544wNm@1,55bar. Har varigt ganska aggressiv med tändningen.
Den lilla levererar nu 1bar eller precis över från ca 2000rpm. Sedan kommer en rejäl knuff när den stora kickar in 8)
Bild

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 21, 2013 9:46 pm
av AntonD
grymt!! :D

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 21, 2013 9:54 pm
av Daniel-635
Jädrar i min låda, det där vågade jag knappast hoppas på.

Vad kul att det blev så bra, hoppas lillturbon "pallar trycket" :wink:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 21, 2013 10:04 pm
av Grusbusen
Anton, Ja det känns riktigt kul att det fungerar. Ser helt klart fram emot senare provkörning på vägen!

Daniel, nej inte jag heller. Grenröret är ju inte direkt flödesmässigt optimalt för toppeffekt men till dessa
effekter verkar man ju kunna köra med valfritt skrot och kalla det grenrör :roll:
Utan klaffen och den interna WGn hade den förmodligen flugit i delar ganska omgående!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 21, 2013 10:52 pm
av Edis
Ojojoj, så gott! Bra jobbat! :D

Mycket intressant med loggarna, måste ju vara guld att spana igenom dessa i lugn och ro :thumbright:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: fre feb 22, 2013 8:53 am
av NTCRS1
Sprängfilt, heter det så eller är det nåt bra du har kommit på själv? Jävligt schysst idé!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: fre feb 22, 2013 10:05 am
av Grusbusen
NTCRS1, transmission Blanket är det korrekta ordet

http://www.summitracing.com/parts/rci-7808a/overview/
Liknande material som skogshuggarbyxor för er som är bekanta med dessa.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: fre feb 22, 2013 11:20 pm
av dundersmurfen
Kul att det funkar. Är den inte lågkompad motorn? Den vill nog ha mer :hihi:

Vilken tändning får den vid några olika tryck? Vilket lambda gillar den på fullskaft? Nyfiken i en strut ;)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: lör feb 23, 2013 10:40 am
av j björk
Fint :thumbright:

Ang. dragkrok, häng dit om du kan.
Det har jag saknat ibland, perfekt att kunna hänga på kärran med hjul, bränsle etc. når man ska till en bana i närheten.

Slippa att ta antingen bilen på kärra, eller fixa följebil som tar med sig grejerna.