superflow beräknar nog svängmassan på de inputen också. annars skulle det bli ganska stor skillnad mellan 300 och 1000rpm/sek svep.Martin Lundkvist skrev:Inte vad jag kan se lätt i programmet, borde vara med i beräkningarna tycker man.Erland Cox skrev:Martin, kör du med inertiakompensering som Jens och Tommy gör eller utan?
Erland
Det jag fyller i är borr, slag och antal cylindrar så ska det bli en friktions faktor av det.
Jag har inte sett någon direkt mät skillnad mellan 300,600 och 1000rpm/s svep.
patrik du kan inte jämföra en mc intera bänk med en motor vatten bänk. väldigt lätt på performanc trend grejorna att justera in intera siffran så det blir exakt rätt. på en sväng masse bänk är det nog svårare (omöjligt) att ställa in då man inte kan hålla fast motor varvet och kontrolera att det blir rätt. man får nog leva med att det blir lite lägre effekt i det fallet.
man kan ju som nån sa köra på en låg växel och på högsta växeln med max drevning så ser man skilnaden ganska tydlig iallafall.
jag har läst tjocka böcker i ämnet bromsbänkar och klurat mycket men anser mig inte va expert ändå men svårt att förklara allt med några meningar för folk som knappt sett en motor i en broms bänk tyvärr.
ska man på riktigt mäta riktig effekt på ett jämförligt sätt mellan olika bänkar så håller man fast motorn på ett varv, man ser till att man har den tempratur, tryck och fukt som är i den valda mätstandarden i alla bänkar är exakt det sen kalibrerar man med bra vikter, ser till att man inte har vibrationer i motorerna, axlar mm så ska det bli exakt samma effekt!
men så är inte fallet i praktiken då man sveper över rpm och då alla bänkar har lite olika upplägg på kompenseringar och luft så kommer det inte gå att jämföra exakt mellan bänkar punkt slut! (men det ska va nära)
som jag sagt tidigare så ska man inte dyna motorer då vädret är långt ifrån den valda standaden. för ju mer man kompenserar för saker ju längre kommer man från sanningen!
sen kan jag erkänna att det va lågt luft tryck (989) den 25 dec 17.40 då vi bromsa 860hk så än fast jag kompenserat helt enligt konstens alla regler så kommer inte motorn att ge i närheten av denna effekt en dag som denna då trycket va på nära 1030! svårt för vissa att smälta men det är bara så! jag orkar inte försöka förklara väldigt ingående då det skulle kräva flera sidor med text och ändå skulle folk läsa snabbt, slarvigt och komma med kritik och att de tänker bättre haha.
om det blir lågtryck och 20c i dyno rummet närmaste dagarna så ska jag göra ett försök på 900hk men håller högtrycket i så är det omöjligt!!! klura på den haha!
mvh jens