matt svart sierra 10,418 / 222 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av pinto jonny »

fick det skälv till ca 163,8 km/h
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

här finns en riktigt bra räknare

http://www.autopower.se/tips/default.asp
Bild
Fd GOLiO
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

robban skrev:Lagren lär inte ha börjat snurra förens det var försent ändå(värme nypigt)?
i boken HOW TO MODIFY FORD S.O.H.C ENGINES av David vizard så har dom kommit fram till att en ca 400hk hi rpm turbo motor så bör man stifta lagerna för att dom inte ska börja snurra i staken. låsningen är ju inte den största på lagerna. har för mig att dom stiftar dom även på nån v8 motor
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Då ska det vara exakt lika problem på Cosworth och jag har aldrig hört nån som stiftar på en sådan (lika lager)
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

vad brukar dom varva med c motorerna? sen har dom en smidd vev kanske hjälper till

men varför spricker ett 205 block så lätt när det är en c-topp på? vi kör ju med 92 borr och det håller för oss :roll:
You Can Never Go Fast Enough
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Mikael S skrev:Då ska det vara exakt lika problem på Cosworth och jag har aldrig hört nån som stiftar på en sådan (lika lager)
Låsningen er jo friksjonen mellom lagerhalvdelene og staken, ikke "locating tab'en"... skulle tyde på at Cossie har mer lager-press, i så fall...
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av pinto jonny »

jo det är sant att skärningen/nypningen är mellan lager och vevaxel
och det behövs inte så mycket för att dom små låstabarna ska ge med sig
och när det händer då blir det riktigt trångt mellan lager och vev men har man stiftat och förhindrar då att tabarna bryts in mot veven och förhoppningsvis klarar man kanske några repor till innan raset är där
stiftning är bara en säkerhets grej för tillfälig nypning men löser inga problem för finns bara oljan och flödet så ska det inte hända !
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

mera lagerspel


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

iron_man skrev:vad brukar dom varva med c motorerna? sen har dom en smidd vev kanske hjälper till

men varför spricker ett 205 block så lätt när det är en c-topp på? vi kör ju med 92 borr och det håller för oss :roll:
För att dom kör med små turbos som generar mycket cylindertryck på känsliga varvtal kanske?
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Jag tror på att många med Cosworth YB rasar block för att många kör med orginalsprut som är tvivelaktigt justerat.

Sen har jag nästan förstått att alla måste ha 200 block, för att det ryktas att de är så mycket bättre. Ford människor verkar ha en tendens att köra samma koncept som alla andra på forumet gör :)

Men jag är lite tvivlande att det är blockens fel i så fall. I många fall är det nog handhavande fel. Om jag förstått det rätt så är det inte många 200 block som pajjat?

Lycka till med spisen den här gången iaf :)

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Ni tror inte det kan vara så att gjutjärntoppen stabiliserar mer än en alutopp?
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

haha jo jag tror pinto blocket otrivs med c-toppen :lol: och önskar att det var en holbay 16v topp iställe 8)

ja man vet ju inte vem och hur dom är mappade och hur dom vet att det just är 500+ hk i dom :roll:
sen tror jag pinton är snabbar på strippen än c :?:
hehe nu lär man väl bli lite hatad av alla c-fan :hihi:
You Can Never Go Fast Enough
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

norrback skrev:mera lagerspel


/Andre'

kul med nån som säger åt det andra hållet :thumbright: vad skulle du tro skulle vara ett vettigt lager spel? samt kanske du vet nån bra olja?
You Can Never Go Fast Enough
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

ja vi var ut och lufta den i afton också :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=SeQRvo5TLDI
You Can Never Go Fast Enough
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

iron_man skrev:ja vi var ut och lufta den i afton också :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=SeQRvo5TLDI
Ja det verkar ju gå som tusan! :thumbright: Vad sa G:techen?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar