Peugeot 106 XSi Turbo (bromsad, film)
- RichardGustavsson
- För mycket laddtryck
- TheDagger
- För mycket laddtryck
Kul att nån läser, var mest det jag ville veta
Helt ok att inte kommentera om man inte har nåt intressant att tillföra, jag gör själv samma sak.
Har varit ute med Mattias J och försökt mappa ikväll, men den släcker gnistan när laddet kommer ordentligt. Ska inhandla lite friska stift och kablar och se om det hjälper.

Har varit ute med Mattias J och försökt mappa ikväll, men den släcker gnistan när laddet kommer ordentligt. Ska inhandla lite friska stift och kablar och se om det hjälper.
- RichardGustavsson
- För mycket laddtryck
Vad kör ni med för avstånd på stiften? Provat att knacka ihop dom lite?TheDagger skrev:Kul att nån läser, var mest det jag ville vetaHelt ok att inte kommentera om man inte har nåt intressant att tillföra, jag gör själv samma sak.
- TheDagger
- För mycket laddtryck
Nu har jag äntligen fått en riktig provtur
Ca 1bar ladd, aningens över, toppar på 1,1. Varvade 7800rpm och DC toppade på 93%. Spridarna är 550cc vid 3,5 bar och bränslet E85 (E75?) Det borde va skaplig effekt i kärran nu, det kändes så i analöppningen iaf
Hade problem förut att gnistan kvävdes när laddet kom ordentligt, så jag tog till det välbeprövad knepet med originalfördelare, då orkade den tända ordentligt. Nackdelen är att jag inte har nån som helst kontroll på tändkurvan. Ska fixa nya stift, kablar och spole i veckan och hoppas på att det funkar sen.
Har dock ett mycket märkligt problem jag inte får bukt med. Den tvärdör om man tappar den under 1500rpm. Har gjort typ allt som står i min makt och den bara slocknar. Helt omöjligt att få tomgång på den. Går inte att få till vare sig med spjällstoppet eller sitta och hålla lite på gasen. Detta gör bilen jäkligt svårkörd så jag hoppas på att få bukt med detta snart. Det finns både gnista och bränsle när den dör. Lite tips på detta vore bra.

Ca 1bar ladd, aningens över, toppar på 1,1. Varvade 7800rpm och DC toppade på 93%. Spridarna är 550cc vid 3,5 bar och bränslet E85 (E75?) Det borde va skaplig effekt i kärran nu, det kändes så i analöppningen iaf

Hade problem förut att gnistan kvävdes när laddet kom ordentligt, så jag tog till det välbeprövad knepet med originalfördelare, då orkade den tända ordentligt. Nackdelen är att jag inte har nån som helst kontroll på tändkurvan. Ska fixa nya stift, kablar och spole i veckan och hoppas på att det funkar sen.
Har dock ett mycket märkligt problem jag inte får bukt med. Den tvärdör om man tappar den under 1500rpm. Har gjort typ allt som står i min makt och den bara slocknar. Helt omöjligt att få tomgång på den. Går inte att få till vare sig med spjällstoppet eller sitta och hålla lite på gasen. Detta gör bilen jäkligt svårkörd så jag hoppas på att få bukt med detta snart. Det finns både gnista och bränsle när den dör. Lite tips på detta vore bra.
Vad kör du med för uppladdningstid på tändspolarna?
Medans en del brinner upp vid 4 ms så behöver vissa det för att hoppa i gnistgapet ens.
Har jag förstått ditt tomgångsproblem rätt, att du inte ens kan få den att gå på tomgång och stå och torr-gasa ens?
Medans en del brinner upp vid 4 ms så behöver vissa det för att hoppa i gnistgapet ens.
Har jag förstått ditt tomgångsproblem rätt, att du inte ens kan få den att gå på tomgång och stå och torr-gasa ens?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
rätt vabligt att man lyckas släcka gnista med e85/75.
jag brukar köra äna upp mot lambda 0.92 under begränsade områden om den tenderar till att släcka gnistan, bara backa lite på tändpunkten vid samma område för säkerhet skull.
hellre att offra lite vrid med hjälp av tändningen i ett begränsat varvtal/last, än att sänka laddet över hela registret så att säga...
missar den även när man kör så pass magert som 0.9 typ så är nått troligen fel..
orginalspolar med några år på nacken ska tom klara den blandningen med ett ihoopknackat NGK stift
jag brukar köra äna upp mot lambda 0.92 under begränsade områden om den tenderar till att släcka gnistan, bara backa lite på tändpunkten vid samma område för säkerhet skull.
hellre att offra lite vrid med hjälp av tändningen i ett begränsat varvtal/last, än att sänka laddet över hela registret så att säga...
missar den även när man kör så pass magert som 0.9 typ så är nått troligen fel..
orginalspolar med några år på nacken ska tom klara den blandningen med ett ihoopknackat NGK stift
- TheDagger
- För mycket laddtryck
Ställde uppladdningstiden på 2ms först, Mattias J ökade till 2,5ms sen tror jag.mattias skrev:Vad kör du med för uppladdningstid på tändspolarna?
Jag kan stå och hålla bilen vid liv genom att gasa, men tappar jag den under 1500rpm går den knappt att rädda, man får pumpa snabbt som fan på gasen så vaknar den igen. Men jag kan sitta och hålla den konstant på typ 2000rpm eller ställa "tomgången" så högt. Jag har kollat igenom allt som kan påverka, typ zero throttle map och sånt, blandningen är ok på låga varv, åt det feta hållet.
Jag bytte ju till fördelartändning i ett desperat försök att bli av med problemen, att den "släckte" på laddtryck försvann helt men tomgångsproblemet var opåverkat. Men fördelartändning menar jag helt fristående system, dvs ingen påverkan av Haltech. Varken spole eller kablar är samma som när jag köra wasted spark via Haltech. Har en fet gammal hederlig rund Bosch-spole nu.
Ska göra ett test idag och köra fördelare styrt av Haltech så jag kan påverka tändkurvan med

Jag får förresten känslan av att tomgångsproblemet är hårdvarurelaterat. Har letat tjuvluft och sånt men allt ska vara ok.
- TheDagger
- För mycket laddtryck
Med fördelartändningen kan jag köra 0,75 utan att den släcker i vanliga fall, är något galet med spolen förmodligen, men den har gått innan.knotan skrev:rätt vabligt att man lyckas släcka gnista med e85/75.
Se till att spolen inte är avsäkrad för högt, prova med 10A och höj uppladdningstiden till 3.5-4.0 ms och se om det gör av sig.
15A i säkring är lite väl våldsamt men med bra tändsteg som är väl avkylt är det inga problem.
Jag vet att t.ex Ford EDIS-spolarna, åtminstone den enda jag provat (till en 6 cyl), ville ha en jäkla massa uppladdningstid innan den gav bra gnista. Vi pratar 4 ms, misständningar vid 3 ms. Detta vid 1 bars ladd med fria andningsvägar på en BMW M20.
15A i säkring är lite väl våldsamt men med bra tändsteg som är väl avkylt är det inga problem.
Jag vet att t.ex Ford EDIS-spolarna, åtminstone den enda jag provat (till en 6 cyl), ville ha en jäkla massa uppladdningstid innan den gav bra gnista. Vi pratar 4 ms, misständningar vid 3 ms. Detta vid 1 bars ladd med fria andningsvägar på en BMW M20.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)