Sida 15 av 20

Postat: fre sep 11, 2009 2:39 pm
av Evert
Tack för det Nyman, ibland behöver man en klapp på axel för att hålla motivationen uppe :wink:

Jonny, du anar inte vad lite "effektiv fritid" man har som arbetslös :hihi:

Stämmer bra Micke det är din gammla pinne :thumbright:


Hmm... har grubblat lite över toppen :scratch:
Det är så att 2st "lagerbanor" där kammen ligger har några repor som jag tycker ser oroveckande dåliga ut.
Är det bara att smälta ner toppen och göra smycken av den eller kan man hona ur dom eller snygga till dom på nått vis.
jämna ut graderna med lite våtslippapper eller liknande ??

Postat: fre sep 11, 2009 3:56 pm
av mattias
Bara inte reporna gör att det läcker ut (tappar oljetryck) utanför lagerbanan så är det ingen fara, då är det bara att putsa till dom. Kolla så du inte har nåt hårdmetall-skrot som satt sig i aluminiumet, det måste bort först. Det är precis som med vanliga lager, dom ska äta upp det hårda - inte kamaxeln eller vevaxeln så att säga.

Postat: fre sep 11, 2009 4:16 pm
av Micke Johansson
Har du slipat om den ? :) eller lirar den i det shick du fick den i ?

Postat: sön sep 13, 2009 7:01 am
av Evert
ok, då är det bara att putsa till dom :thumbright:

Kammen är inte omslipad Micke, den har synats och konstaterat att det är insugs nockarna som är något
nernötta och att det är ett mindre problem då avgas lyfter precis som dom ska.
Och i denna budget ryms inte en kamslipning, så det får vara så tills jag fått bättre inkomst än A-kassan :hihi:

Postat: mån sep 28, 2009 3:26 pm
av Evert
Ja, jag har inte dött eller flytt jordens yta heller det har bara varit mycket annat som tagit tid mm.

här är en anledning att det inte blivit så mycket E30 på sista tiden :twisted:
Kass mobilfilm: http://www.youtube.com/watch?v=JSiaTTJvCno

Även det där med modellflyg tar visst en del tid har jag märkt :hihi:



Sedan var det de där med shiftlight...
blir detta bu eller bä, sabbar detta sleeper stuket ? :scratch:
Bild


Har egentligen dåligt med fantasi för att rymma denna raket på ett bra ställe.
Allternativ två...diskret men syns den i dagsljus ??
fälla in den i plasten under hastighetsmätarhuset på denna sida eller på sidan där tändningslåset sitter.


Bild

OJ, vilken dammig bil jag har :hihi:
Gillar första alternativet bäst själv :roll:

Postat: mån sep 28, 2009 3:45 pm
av Steve
Sätt den däruppe där den inte går att missa, är nog mycket att hålla koll på ändå när man kör

Postat: mån sep 28, 2009 8:26 pm
av Jonny Karlberg
Kan bara hålla med.
Är ju inte precis en varvräknare du har på brädan =)

Skotern hördes för övrigt riktigt myysigt!! :thumbright:

Postat: mån sep 28, 2009 9:41 pm
av Evert
Ja det är väl sant, kanske blir rätt bra det där ändå :)

Postat: ons okt 21, 2009 8:12 am
av Evert
Går sakta här även, skotersessongen nalkas ju och det blir en del tid spenderat där på racemaskinen :hihi:

Men lite E30 news iallafall, toppen och blocket är lämnat i söndags för att toppen skall miras säten och den skall riktplanas.
Blocket ska honas och toppdeckas + o-ringas för att gilla den nya effekten förhoppningsvis :wink:

Så ser det ut just nu, det finns lite på karossen som skall göras även.
Wallbro pumparna skall ner i tanken + lite smått o gott, men det får bli när skotern står raceklar :thumbright:

Postat: tor apr 08, 2010 10:06 pm
av mattias
Det har medvetet skjutits på ihopbyggandet av motorn, men nu har jag varit hos Mickes Motor och jobbat lite på Niklas block och topp - så det är Mira-fräst och ska portas lite men blocket körde vi fast på för det såg inte så bra ut i loppet. Någon som har ett M20B25-block över?

Bilden nedan är efter honing, ska det honas mer är det överdim på kolvarna som gäller och det är helt andra slantar för det än vad som var tänkt.

Bild


Toppen var utan problem, ventils-styrningarna på avgas var redo för fler mil så det var bara att fräsa.

Bild

Postat: tor apr 08, 2010 11:40 pm
av mattias
Kan ju tillägga att ventilfjädrarna du hade är provtryckta och motsvarar Schrick 056.02.062/022, alltså samma som rekommenderas till Schrick 304 (värsta kamaxeln).

Frågan är ju var fjädrarna kommer ifrån.. för det är högre än standard-tryck.. men har inte siffrorna och kommer inte ihåg..
Den yttre ser likadan ut som Shrick (brunaktig nitrid-yta) men den inre ser lite annorlunda ut (mörkare) men trycker i stort sett lika.
Det får Niklas forska lite i om han vill, men dom duger nog till en Z45-kam. ;)

Postat: fre apr 09, 2010 12:38 am
av Erland Cox
Jag har nog 2 bottendelar men jag bor långt bort. jag har en 520 där blocket ser ut som på bilden och den går bra utan att dra nån olja. Fast det är en standard motor och jag var väldigt tveksam till om det skulle fungera.
Erland.

Postat: fre apr 09, 2010 12:02 pm
av Evert
Har kollat upp lite ang kammen som satt i toppen.
Hittar en bmw stämpel och siffrorna 264 på kammens runda sida mellan nockarna även siffrorna 02 finns längst fram på kammen.
på bakkant står ett K.

Är detta en orginal kam eller vad betyder märkningarna ?

Fjädrarna låter pigga o krya Mattias :thumbright:
och en bild säger mer än 1000ord ang blocket

Så nu är det väl ett block som står på hitta listan.
Erland: det är väl ett 2 liters block i 520:in ? och jag behöver ett 2.5 liters.

Postat: fre apr 09, 2010 7:37 pm
av BeeMeR
Nu har Evert ett block ;)

///zemrén

Postat: fre apr 09, 2010 8:06 pm
av mattias
Kul att ett block hittades! :)
Det får leta sig till mig, eller direkt till Micke i Överboda, så tas det om hand.

Niklas, jag tror att kammen är original.. skulle haft bekräftat om 35/90 kg är inspänning/fullt tryck på original-fjädrar, för det tror jag inte det är.