Metanol är metanol, sedan finns det olika kvaliteér att köpa beroende på vad den skall användas till. Köper man en teknisk kvalité så lär man få en hel del annat smått och gott med, exempelvis ättiksyra och liknande, dock i väldigt låg koncentration.
Det man letar efter i ett bränsleprov vid alkoholbränsle är exempelvis vatten som kan fungera som booster

, själv skulle jag leta efter aceton, formaldehyd, nitroföreningar, TEL och en och annan oktanhöjande tillsats, det finns ju en del av den varan att leta efter.
Vilken typ av analysmetod används, ja vanligtvis kör man nog gaskromatografi eller masspektrometer, HPLC går säkert också att använda i vissa fall. I de första fallen kan man se rester av eventuella tillsatser ner på nano och pikogramsnivå. Därmed sagt att har man tillgång till rätt analysutrustning och vet vad man sysslar med så hittar man allt som kan tänkas vara tillsatt...
Då det gäller densitetsmätning så finns det sedan många år tillbaka mycket sofistikerade utrustningar att tillgå som är extremt exakta.
Det som är elände med att köra på metanol är att bränslet bildar myrsyra vid förbränning. Den bildade syran är frätande mot det mesta i motorn och går inte att skydda sig speciellt bra emot genom tillsats av exempelvis någon olja. Det som gäller är att renköra bitarna på bensin efter användning samt urspolning av ledningar och dylikt, man bör inte lämna något av bränslet kvar om man är rädd om bitarna.
Ser man till olika material så går vissa titanlegeringar inte ihop med metanol och det beror på att den innehåller ättiksyra som kan ge upphov till sprickor. Än värre är det med magnesiumlegeringar som man inte heller bör kombinera med metanol eftersom dom är så känsliga mot korrosion.