TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Martin Lundkvist »

Hallå och tack gott folk.

Ante: det stämmer fint, i comp. tas det bränsle prov efter varje eliminerings runda man går vidare.
Men när jag kör test så blandar vi i Redline smörjtillsatts och då funkar de klart fint när man tänker efter, men man måste kunna lita på grejorna även utan tillsatts. För väl köra igenom typ wd40 mellan rundorna då man är på tävling, men det är ju ett jäla slabbande.

Jens: Åkte 27psi då vi åkte 7.23 309km/h 1,10 60fot, då spann den över mål... 8) Bränsletrycket är 4bar grundtryck.

Ja vilka feta spridare han säljer mike, men priset är där efter, en 500lbs kostar typ 335 dollar...

Ligger på 78% dutycycle på mina nu vid 27psi ladd, så klarar mig lite till iaf... Skönt, bara dem inte krånglar för mycket för då åker dom i sophinken :wink:
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin Lundkvist skrev:Hallå och tack gott folk.

Ante: det stämmer fint, i comp. tas det bränsle prov efter varje eliminerings runda man går vidare.
Men när jag kör test så blandar vi i Redline smörjtillsatts och då funkar de klart fint när man tänker efter, men man måste kunna lita på grejorna även utan tillsatts. För väl köra igenom typ wd40 mellan rundorna då man är på tävling, men det är ju ett jäla slabbande.

Jens: Åkte 27psi då vi åkte 7.23 309km/h 1,10 60fot, då spann den över mål... 8) Bränsletrycket är 4bar grundtryck.

Ja vilka feta spridare han säljer mike, men priset är där efter, en 500lbs kostar typ 335 dollar...

Ligger på 78% dutycycle på mina nu vid 27psi ladd, så klarar mig lite till iaf... Skönt, bara dem inte krånglar för mycket för då åker dom i sophinken :wink:
när de tar bränsle prov vad kollar de då? kan inte tänka mig att lite av en produkt som redline kan innehåla nått som påvärkar bränslets prestandan, den har vad jag vet bara lite smörjande tillsatser?

i ricktig racing metanol så ska det redan finnas de tillsatserna men kör man på industri metanol så måste man nog ha nån tillsats om man inte vill ha mycket strul.

har du loggat avgastrycket nått på de laddtrycken?

spinner över mål.... låter lite farligt? kan det ha med karros typen att göra lite? jag förstår att det är bra fart i motorn men det ska man väll inte normalt göra?
går det inte att bygga värre vinge eller nått?
hoppas jag få se den live i framtiden 8)
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

Metanol är inget annat än metanol, och eftersom tävlingsledningen hade behövt ett kemiskt laboratorie för att skilja smörjmedel mot effekthöjande så är allt annat än metanol förbjudet, tex smörjmedel eller sånt som gör att avgaserna luktar jordgubbe. Dom har enkla men exakta saker för att konstatera att det man har är metanol, inget annat! :thumbright:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

synd att man inte får ha lite olja i för att skydda motorn dessutom mindre mekande mellan tävligar mm också. (jag trodde man fick ha det då de flesta metanoler för tävligs bruk har det)

jag gissar att de gör nån typ av vatten test för att se om oljan grumlar till sig?? densiteten lär ju inte ändras mätbart.

jag skulle exprimentera lite med olja och vatten och se hur mycket man kan ha i utan att det märks! att gå ifrån reglerna minimalt utan att påvärka nått som inte har nått med prestanda att göra tycker jag är ok om man kan spara grejor och en massa tid. (nitro och syre sättning tycker jag skulle gå att mäta fram på nått annat sätt? janne lundin??
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Dom har helt enkelt gjort det enkelt för sig så att Inga tillsatser tillåtna vare sig dom är effekthöjande eller inte
Och dom har rätt bra testutrustning Jag vet en som torskade på att han hade haft en annan sorts bränsle i dunkarna innan och det syntes på testet :(
Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

I västerås så dopingtestades väl förarna i Comp dessutom ?
J.Lundin
Forumsberoende

Metanol

Inlägg av J.Lundin »

Metanol är metanol, sedan finns det olika kvaliteér att köpa beroende på vad den skall användas till. Köper man en teknisk kvalité så lär man få en hel del annat smått och gott med, exempelvis ättiksyra och liknande, dock i väldigt låg koncentration.
Det man letar efter i ett bränsleprov vid alkoholbränsle är exempelvis vatten som kan fungera som booster :shock: , själv skulle jag leta efter aceton, formaldehyd, nitroföreningar, TEL och en och annan oktanhöjande tillsats, det finns ju en del av den varan att leta efter.

Vilken typ av analysmetod används, ja vanligtvis kör man nog gaskromatografi eller masspektrometer, HPLC går säkert också att använda i vissa fall. I de första fallen kan man se rester av eventuella tillsatser ner på nano och pikogramsnivå. Därmed sagt att har man tillgång till rätt analysutrustning och vet vad man sysslar med så hittar man allt som kan tänkas vara tillsatt... :D :D
Då det gäller densitetsmätning så finns det sedan många år tillbaka mycket sofistikerade utrustningar att tillgå som är extremt exakta.

Det som är elände med att köra på metanol är att bränslet bildar myrsyra vid förbränning. Den bildade syran är frätande mot det mesta i motorn och går inte att skydda sig speciellt bra emot genom tillsats av exempelvis någon olja. Det som gäller är att renköra bitarna på bensin efter användning samt urspolning av ledningar och dylikt, man bör inte lämna något av bränslet kvar om man är rädd om bitarna.

Ser man till olika material så går vissa titanlegeringar inte ihop med metanol och det beror på att den innehåller ättiksyra som kan ge upphov till sprickor. Än värre är det med magnesiumlegeringar som man inte heller bör kombinera med metanol eftersom dom är så känsliga mot korrosion.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mattz Larsson »

jag har för mig att alden sa att när han torskade på bränsle prov på mantorp så hälde dom i något i metanolen som blev grumligt om det var något annat en ren metanol.....
lundin har du någon aning om vad det är man använder.

Mattz
J.Lundin
Forumsberoende

Grumlig testmetod.....

Inlägg av J.Lundin »

Testmetoden är så enkel som att man till bränsleprovet tillsätter vatten och sedan skakar det hela. Då alla luftbubblor försvunnit ur blandningen så skall den vara helt klar, finns det det minsta grumling så tyder detta på att bränslet innehåller någon form av tillsats som inte är löslig i en vatten/alkohol blandning. Det handlar alltså en grov screening innan man eventuellt går vidare till mer kvalificerad (dyr) testning.
Då det gäller metanol så tittar man också på eventuell infärgning av bränslet som kan tyda på otillåtna tillsatser, man luktar också på bränslet samt kontrollerar dess densitet.

Motsvarande screening utför man på bensin och då med hjälp av ett Digatrontest, vilket går ut på att mäta bränslets dielektriska konstant och jämföra detta mot det värde man får från cyklohexan som då används som kalibreringsämne.

Det är med andra ord inga Hightech analyser man utför i samband med provtagning av bränsle på racebanan.... :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Tack för bra svar J lundin :thumbright:

vad står det i comp reglerna annars, jag hadde tänkt köra med E85 och lite vatten insprutning ? kan det va en otillåten kombination eller är det ok om man tillsätter vattnet separat?

om man glömmer tank locket öppet nåra dar kan man då toska på bränsle provet också? alkohol bränslen "suger" väll gärna i sig fukt?
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Om du sprutar in vattnet seperat så går det bra.

Metanol ska man ha i välfyllda och täta behållare för att de ska klara testet... tillsatser är förbjudna.

Vad jag vet så innehåller "racing" metanol inga smörjande tillsattser, däremot kan den ju säkert vara renare än industri metanol och därigenom vara mindre farlig på matrialen
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

adeén torskade när han hade redlines alcohol tillsats.
Chevy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Chevy »

Dom gjorde ett test på metanol på Gardemoen när vi åkte där -98
och då öppnade dom ett nytt fat VP metanol och det klarade inte testet :shock:
sen kan man ifråga sätta nyttan med att kontrollera bränslet i ex: Super comp med fast index, kan inte tro att det blir lättare att pricka index om det luktar jordgubbe,banan eller något annat ur avgasröret :hihi: nu blev det aldrig några tester på bränslet vi åkte med men enligt regelboken kan dom göra det i dessa klasser :?
Chevy pickup -47
Chevy sedan -57
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hörd rykte om bättre tider ändå.. om det nu var er bil dom menade..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Martin Lundkvist »

Tommy Luhr skrev:hörd rykte om bättre tider ändå.. om det nu var er bil dom menade..
Hej, har ej kört bättre än 7.23. Däremot körde peter thörnäs 7.04 i helgen på gardermoen, kanske han dom menade..
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Skriv svar