TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)

Inlägg av Martin Lundkvist »

Här kommer info o bilder om mitt turbo motor projekt som jag snart har brännt ett helt är på. Hoppades att hinna med dyno körning och några test svängar på strippen i malmö innan säsongen är över, o lyckades...

Motorn sitter i före detta Bröderna Brags S-10a, och är en varvig 4.9liters (301cui) Cheva SmallBlock där ingen pinal är orginal. Turbon ligger på flaket o lådan är en 4 växlad Liberty Extreme.

Turbon är en 101mm Precision, bränslet Methanol, insprutet BigStuff3 och tändnigen MSD pro mag 44.

Tanken är att åka fort många gånger i klassen competition till nästa år.

Här kommer kanske bilder från dyno körningen. Första bilderna jag lägger upp nånsin på ett forum..ett test liksom.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fixade så bilderna ligger under varandra/Mats
Senast redigerad av Martin Lundkvist den mån aug 01, 2011 10:47 pm, redigerad totalt 5 gång.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Hej Martin. Du som har hållit på med dragracing så länge, vad är det saktaste du kört?

MVH Ola
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

jk-racing skrev:Hej Martin. Du som har hållit på med dragracing så länge, vad är det saktaste du kört?

MVH Ola
Borde vara runt din snabbaste tid! Och du Ola, du är den gammlaste jag vet!

Martin
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Härligt att vi äntligen får se lite info om trucken.
Upp med mmer info och bilder nu. :thumbright:
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

härliga bilder, kul att du tar dig tid att lägga upp lite bilder och så :thumbright:

mycket cool turboanlägning, snyggt broms rum också vart är det? har du lite snabb info runt bromsningen också?
adde_hjelm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön apr 13, 2008 12:39 pm

Inlägg av adde_hjelm »

Mycket ballt!
Mer info om motorn?
Fred
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör mar 03, 2007 9:05 pm

Inlägg av Fred »

Riktig häftig setup! Din bil förgyller onsdagarna på Meca, mäktigt att se den stå och bygga tryck på startplattan.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det Martins egna bromsrum(?)
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Mycket intressant setup på Turbo placeringen !
Snacka om flödesriktiga grenrör :thumbright:

Hur har du löst oljereturen, rinner oljan själv tillbaka från turbon ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Det ser man på bilden, bra med så pass högt placerad turbo :)
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Såg ut att vara en riktigt brutal motor! Inga bilder på bilen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christian L skrev:Såg ut att vara en riktigt brutal motor! Inga bilder på bilen?
jag lägger in en länk till den gamla tråden där fins mer bilder och info , jag ska se om jag kan sätta över en del hit senare.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 61&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att se ett projekt med denna turbo placering :thumbright:

Ser redan fram emot fler bilder, och mer info!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens Gustavsson skrev:härliga bilder, kul att du tar dig tid att lägga upp lite bilder och så :thumbright:

mycket cool turboanlägning, snyggt broms rum också vart är det? har du lite snabb info runt bromsningen också?
tackar tackar.

Bromsrummet har jag och Henrik joxat ihop nu i våras och den finns att tillgå här på åkern utanför Åhus. Har inte hunnit att köra så mycket i den än, endast två motorer har plågats hittills, en sur o snäll övnings 454 Big Block båt motor, sen min egen 301a som var betydligt intressantare.

Började köra motorn som sugmotor för att se så alla delarna i motorn ville samma sak o var överens och hur mycket pulver så klart. Vesa tryckte på datan, jag drog i trotteln , henrik yrade omkring och 301an ylade som fan. Efter 5 pull länade den 608 hk vid 8300rpm vrid 530nm 6700rpm.
mkt nöjda, Turbo på det! sa vi till varandra..

Bild
Som sugis!

Bild
Sen kom henrik till nytta, han är rörmokare! turbon skruvades dit!

Bild
Så här blev det efter ett antal pull. Bänken bottnad! 1000 amerikanska fötter eller 1360nm 7800rpm, max för lastcellen. 1478hk även där 7800rpm vid 1.7 bar eller 26psi ladd.
Planerat var att den skulle dra längre på varven, men avgasmottryck gör att effekten planar ut tidigt. redan vid 15 psi har jag 20psi i mottryck, är kanske inte så extremt men har hög och lång kam så blir extra känsligt. På nu sitter ett 1.0 avgashus 105mm ut, skulle räcka trodde man...

Har varit i kontakt med nordamerika o större avgashus med större turbin ska skaffas rätt så snart, blir nog 1.50 hus och 110 ut, stort ska de va!
2000lbs lastcell finns till 901an så en sån får komma samtidigt. Spridarna har en del kvar att ge å lite mer tändning så får vi se!
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Mr Garrett skrev:Mycket intressant setup på Turbo placeringen !
Snacka om flödesriktiga grenrör :thumbright:

Hur har du löst oljereturen, rinner oljan själv tillbaka från turbon ?
Turbon sitter precis under flaklocket så oljan rinner själv till nederkant sump. Åker torrsump och den pumpen bildar mkt vaccum kanske det hjälper till!

Martin
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Skriv svar