TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)
Här kommer info o bilder om mitt turbo motor projekt som jag snart har brännt ett helt är på. Hoppades att hinna med dyno körning och några test svängar på strippen i malmö innan säsongen är över, o lyckades...
Motorn sitter i före detta Bröderna Brags S-10a, och är en varvig 4.9liters (301cui) Cheva SmallBlock där ingen pinal är orginal. Turbon ligger på flaket o lådan är en 4 växlad Liberty Extreme.
Turbon är en 101mm Precision, bränslet Methanol, insprutet BigStuff3 och tändnigen MSD pro mag 44.
Tanken är att åka fort många gånger i klassen competition till nästa år.
Här kommer kanske bilder från dyno körningen. Första bilderna jag lägger upp nånsin på ett forum..ett test liksom.
Fixade så bilderna ligger under varandra/Mats
Motorn sitter i före detta Bröderna Brags S-10a, och är en varvig 4.9liters (301cui) Cheva SmallBlock där ingen pinal är orginal. Turbon ligger på flaket o lådan är en 4 växlad Liberty Extreme.
Turbon är en 101mm Precision, bränslet Methanol, insprutet BigStuff3 och tändnigen MSD pro mag 44.
Tanken är att åka fort många gånger i klassen competition till nästa år.
Här kommer kanske bilder från dyno körningen. Första bilderna jag lägger upp nånsin på ett forum..ett test liksom.
Fixade så bilderna ligger under varandra/Mats
Senast redigerad av Martin Lundkvist den mån aug 01, 2011 10:47 pm, redigerad totalt 5 gång.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
härliga bilder, kul att du tar dig tid att lägga upp lite bilder och så
mycket cool turboanlägning, snyggt broms rum också vart är det? har du lite snabb info runt bromsningen också?
mycket cool turboanlägning, snyggt broms rum också vart är det? har du lite snabb info runt bromsningen också?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön apr 13, 2008 12:39 pm
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Mycket intressant setup på Turbo placeringen !
Snacka om flödesriktiga grenrör
Hur har du löst oljereturen, rinner oljan själv tillbaka från turbon ?
Snacka om flödesriktiga grenrör
Hur har du löst oljereturen, rinner oljan själv tillbaka från turbon ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag lägger in en länk till den gamla tråden där fins mer bilder och info , jag ska se om jag kan sätta över en del hit senare.Christian L skrev:Såg ut att vara en riktigt brutal motor! Inga bilder på bilen?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 61&start=0
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kul att se ett projekt med denna turbo placering
Ser redan fram emot fler bilder, och mer info!
Ser redan fram emot fler bilder, och mer info!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
tackar tackar.Jens Gustavsson skrev:härliga bilder, kul att du tar dig tid att lägga upp lite bilder och så
mycket cool turboanlägning, snyggt broms rum också vart är det? har du lite snabb info runt bromsningen också?
Bromsrummet har jag och Henrik joxat ihop nu i våras och den finns att tillgå här på åkern utanför Åhus. Har inte hunnit att köra så mycket i den än, endast två motorer har plågats hittills, en sur o snäll övnings 454 Big Block båt motor, sen min egen 301a som var betydligt intressantare.
Började köra motorn som sugmotor för att se så alla delarna i motorn ville samma sak o var överens och hur mycket pulver så klart. Vesa tryckte på datan, jag drog i trotteln , henrik yrade omkring och 301an ylade som fan. Efter 5 pull länade den 608 hk vid 8300rpm vrid 530nm 6700rpm.
mkt nöjda, Turbo på det! sa vi till varandra..
Som sugis!
Sen kom henrik till nytta, han är rörmokare! turbon skruvades dit!
Så här blev det efter ett antal pull. Bänken bottnad! 1000 amerikanska fötter eller 1360nm 7800rpm, max för lastcellen. 1478hk även där 7800rpm vid 1.7 bar eller 26psi ladd.
Planerat var att den skulle dra längre på varven, men avgasmottryck gör att effekten planar ut tidigt. redan vid 15 psi har jag 20psi i mottryck, är kanske inte så extremt men har hög och lång kam så blir extra känsligt. På nu sitter ett 1.0 avgashus 105mm ut, skulle räcka trodde man...
Har varit i kontakt med nordamerika o större avgashus med större turbin ska skaffas rätt så snart, blir nog 1.50 hus och 110 ut, stort ska de va!
2000lbs lastcell finns till 901an så en sån får komma samtidigt. Spridarna har en del kvar att ge å lite mer tändning så får vi se!
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus
Turbon sitter precis under flaklocket så oljan rinner själv till nederkant sump. Åker torrsump och den pumpen bildar mkt vaccum kanske det hjälper till!Mr Garrett skrev:Mycket intressant setup på Turbo placeringen !
Snacka om flödesriktiga grenrör
Hur har du löst oljereturen, rinner oljan själv tillbaka från turbon ?
Martin
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478