Herrejössestråden

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

:thumbright:
kristiansson§
För lite laddtryck

Inlägg av kristiansson§ »

va förvånad ja blev att nu dricker öl...
volvo 940 Turbo
anders__87
Lite mer laddtryck

Inlägg av anders__87 »

fullt ös är najs :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck

Inlägg av vampyren »

fick tag ett par H profilare från LG speed billigt av en polare, dock finns det inte en enda märkning på dem, så vet ni om de spelar nån roll vilket håll de sitter på? eller ska spåren til vevlagerna peka åt nått speciellt håll? samma som orginal antar jag? och va e de för moment som gäller för arpbultarna?
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck

Inlägg av vampyren »

Bild
dags för lite update. Jag bromsade min 740 idag, de gick blandat. Hann bara med ett pull, sen cpa både bänken å bilen.
Men det blev 359hk i motorn vid ca1.6 kanske. vet inte riktigt då deras data kladda så ja såg aldrig kurvan ens. Men 359hk e kanske helt ok med ett gammalt motronic, men vad jag vet så är rekordet med motronic 399hk i motorn, så man kanske skulle jagat lite.

Bild
Robin blåste 2 toppapackningar på kort tid i anglian.

Bild
men sen hitta vi nog felet. Brickorna som kom med 12.9 bultarna vart nog i sämsta laget. Såhär blev den efter 20nm,60nm och vinkeldra 90grader. Blir nog svårt å få rätt moment där!

Bild
nya stakar till min 142. vart så billiga så kunde inte låta bli. Ursprungligen från LG speed.

Bild
motor å låda till 142an. nästan klart för isättning igen. kardan, huvudcylinder och spakställ klart. tack hanell å bror för all hjälp i helgen!

över å ud
dennis P
herrejösses!
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

varför vinkeldragit 12.9 skruv?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
buhre84
Lite mer laddtryck

Inlägg av buhre84 »

Mattias Buhre
Volvo XC70 D4 2015
Opel Ascona B -76 projekt
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Är det inte sträckbult ska du inte vikeldra, det gör man för att hamna inom "sträck-" intervallet där bulten alltså ligger kvar i samma moment eller hur man ska förklara det. På volvon kan du väl dra iaf 120nm med vanlig 12:9 bult?

Btw, ni lär ringa ghostbusters för det där såg inte ut som glykol under det locket :lol:
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck

Inlägg av vampyren »

Turbokoftan skrev:Är det inte sträckbult ska du inte vikeldra, det gör man för att hamna inom "sträck-" intervallet där bulten alltså ligger kvar i samma moment eller hur man ska förklara det. På volvon kan du väl dra iaf 120nm med vanlig 12:9 bult?

Btw, ni lär ringa ghostbusters för det där såg inte ut som glykol under det locket :lol:
okey där sa du mer än vad jag visste, men företaget erkände själva att brickorna var kass kvalite, ja menar dom ska väll inte ge sig bara för man vinkeldrar, blir väll ungefär 110nm och man vinkeldrar från 60nm? tack för filmen buhre!
dennis P
herrejösses!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja jag hoppas jag inte sa för mycket, men jag talade med en konstruktör på jobbet om detta och om jag förstod honom rätt så fungerar det så. Tydligen det som är de fina med rätt avsedd sträckbult, än fast man många gånger kan tycka att det är värdelöst när man väl ska dra det.

Nä brickorna är troligen av något sämre slag för att användas tillsammans med insex-skalle, kan tyvärr inte rekomendera något där. Men, kolla med din handlare om de inte har lite materialuppgifter på dem. Kanske finns det hårdhet (i t.ex. Brinell- HB) uppgift på dem, har själv stött på brickor som varit härdade som brukar vara något svarta till ytan.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

gamla b21or med 12,9 insex org har ca 5mm tjocka brickor, svarta till färgen antagligen nått liknande material som bulten
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck

Inlägg av vampyren »

vi har skaffat andra bättre brickor nu för ett tag sen ,men de är itne därför jag uppdaterar, IDAG äntligen kl 19.43 startade min 142 igen. Två veckor innan emmaboda. Så troligtvis om allt går som det ska blir vi tre bilar till EDPS i år! Tyvärr glömde jag kameran!
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Trevligt Trevligt! :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

grattis...bara hoppas att bilen håller ihop.

då har du kommit lite längre än vad jag har gjort haha...
Skriv svar