Sida 15 av 17

Re: Freddes vita pv

Postat: tis sep 19, 2017 10:48 am
av Steve
Bromsljuset tvärblinkade till i en av första reporna tror jag det var, kan nog ha varit trångtmellanpedalerna-syndromet :)

Re: Freddes vita pv

Postat: tis sep 19, 2017 11:43 am
av Kim Norgren
Riktigt cool kärra, kul att det verkar fungera bra ändå :thumbright:

Re: Freddes vita pv

Postat: ons sep 20, 2017 7:16 pm
av Strinnholm
Frän bil, riktigt clean! Såg Robert var där med datorn mellan någon repa, som vanligt brukar det röra på sig lite bättre när han varit i farten! =)
/ Björn

Re: Freddes vita pv

Postat: mån aug 13, 2018 7:03 pm
av fredde_vit_pv
Tänkte uppdatera lite för jag och Jens G har varigt på test n tune i sundsvall med bilen.
blev lite stressmeck att få till den men det hanns med och vi har verkligen testat och tunat.
bilen var bara grovmappad med nya sprutet (maxecu race) och spoilern (kofångare) monterad i sista stund
sen iväg :)
Hann köra 7 repor men tyvärr ingen klockren alla boggade utom sista för då spann det på regulatorn på ettan.
Fästet var helt sjukt med toppnoteringar på 2.5G i starten.
Fick till som bäst två 10.3 repor, en när motorn gick ner under 3000 rpm och en på regulatorn på 8500
222 i hastighet på båda med 1.5-1.6 ladd och ingen 60ft under 1.7.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Freddes vita pv

Postat: mån aug 13, 2018 7:16 pm
av Richard
Så då är det gjutet med UmeOpen i Åmsele mao :mrgreen:

Re: Freddes vita pv

Postat: mån aug 13, 2018 8:04 pm
av DanielW
Fint hjullyft!
Finns potential till mycket bättre tider, när det inte boggar.
Vad hade du för 201m tid/hastighet som bäst?

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 6:52 am
av p.hedman
Måste säga att du fått till PVn mycket smakfull stil :) .
PV måste vara en bra bil att bygga på dom verkar vilja gå på bakhjulen :) :) om dom går 10,3 eller 14,97 hi hi !!!
Ett riktigt snygge bygge tycker jag.
Måste fråga vad du hade för 60 foot ?
/ Peter

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 11:24 am
av fredde_vit_pv
6.7 och 180 med 1.75 60ft som bäst

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 11:30 am
av fredde_vit_pv
Tack Peter! ja bakhjulsåkandet kändes på gränsen om det inte boggat efter en billängd
jag måste nog fixa någon utfjädringsstopp fram för att behålla "safe" höjd

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 11:33 am
av fredde_vit_pv
UmeOpen blir det troligen

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 12:32 pm
av p.hedman
Du skrev att det boggade lite i starten ner till 3000rpm vad har du för 1a på den ? är det en v8 låda så kan ettan vara lite låg .
Min gamla Jerico hade suttit bakom en 440 BB och hade 3,05 tror jag på ettan , vi hade lite problem med att ettan va för låg så motorn boggade i starten fast det var en 355 smallblock.
Har även en bekant som kör volvo 16v turbo med Jerico och med samma problem (boggar i starten).
Lite dåligt fäste typ på gatan (lätt hjul spinn) så går det hur bra som helst men på bana boggar det.
Vi (dottern) står på full gas 5000rpm i starten och den skjuter i väg bra och den har 4,10 på ettan och 1,97 60 foot med en org 115hk (B230F) motor med dubbla 45 Fajsar
V8 lådorna kan ha ända till 2,88 på ettan och det kan vara lite tufft för en 4a.
Hoppas att du får till det :) .
/ Peter

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 1:03 pm
av p.hedman
Satt och tittade igenom tråden lite :) du har säkert en sekund att hämta om du får till kombon bara.
60 footen borde du få ner till 1,30 nånting det är jag ganska säker på.
Ska bli kul att följa :).
/ Peter

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 3:36 pm
av fredde_vit_pv
Du har helt rätt,3.05 på ettan och det skulle behövas slirkoppling för rent dragracingbruk
men det borde gå att hjälpligt få till det ändå även om "fönstret" blir litet.
Det vi brottades mest med i helgen var mappningen när motorn hamnade i osannolika områden
och timingen när launchen ska gå ur.
När motorn baksvepte med typ 20000 rpm/sek ner till under 3000rpm så är det svårt att
veta vilken lastpunkt som skall bestyckas för minsta fel i lamda eller tändning så känns det som motorn
stängs av.
samma sak med launchen om den ligger kvar tex 10 millisek så tappar motorn minst 1000 rpm
släpper den tidigare hinner den varva till himlen.
vi la över launchen som satt på knapp på växelspaken(jag duger inte till att hitta av exakt i tid)
till brytaren på kopplingen men den släpper först när kopplingen nästan är i
fullt ingrepp och man ser att tändningsbackningen ligger kvar när bilen accar med 0.4G innan
framhjulet hunnit börja snurra,inte bra då det inte går att släppa kopplingen långsamt.
det finns mycket att jobba med för data från loggen finns det gott om, helt underbart
och jag är väldigt nöjd med sprutet och med alla givare som är monterade det har redan visat
på saker som man inte fattat förut.

Hoppas det går bra med eran Pv :thumbright: jag blev glad när jag såg bilderna från då ni körde,tuff dotter!

/Fredde

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 7:17 pm
av * * * NXJ * * *
Hej Fredde.
Galet hjullyft :dance2:
Mycket cool sleeper du byggt :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 8:13 pm
av S Iwarson
fredde_vit_pv skrev: 222 i hastighet på båda med 1.5-1.6 ladd och ingen 60ft under 1.7.
Stabil fart med det laddtrycket! :thumbright: