7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Tommy Luhr »

tjernell: enligt uppgift, under 1000kg tror inte det stämmer dock

knotan: ja ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av knotan »

har du inga problem med att den trycker ur sej vid hårdkörning isåfall???? kanske inte rikitgt samma problem som på en banbil ... i min b230 gick det åt närmare 2 liter exp kärl innan den slutade trycka vatten men då kör man ju ofta långa stunder med vattentempen uppåt 100 grader riktigt varma sommardagar iofs...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Tommy Luhr »

Knotan det vet jag inte!
Har ju bara kört motorn i bänk.
Då öåppnade inte locket iaf.
Vattentempen ligger ju runt 75grader på en mettismotor så det är inte så varmt som bensin och e85 motorer.
Men klart jag skall ha expansionskärl.
Sitter en lite nippel vid locket om du tittar noga, skall dra vevhusvent och expansion bak till skuffen.
Vill inte ha nått läckande framför hjulen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av knotan »

hehe okok... bara en tanke jag fick :whistle:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Tommy Luhr »

Har letat efter kissemissen här hemma idag så det gick nån timmes garagetid till det.
Men nu ligger han och sväller i soffan tillsammans med min sambo så det gick bra till slut.
Kom docj iväg och göra mig en remdrivning till generatorn.
Tänkte först åka med 16v system men kom på bättre tankar.

Blir dyrt och kanske inte så driftsäkert som jag vill ha det.
Lambdasondar är mycket känslig på spänning samt att sprut och tändning behöver bra med kräm.
Enklast är då att montera en generator, men hur?

Hade först generatorn monterad på min aggregatrem.
Dock växlade det ner generatorn för mycket.
Senare vart det problem med att få plats med den i bilen.

Så då gjorde jag så här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Visst kunde jag använt vanligt kilrep, men detta hade jag liggande så det får det bli.

imorgon blir det heldag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Tommy Luhr »

Mer uppdatering.
Har fått på generatorn på bilen :)
Bild
Bild



Sen har jag fått till hyfsade gasreglage.
Testkört lite med gängad stång nu och det verkar vara den funktionen som jag vill ha på gasreglaget.
Anledningen till att jag kör helt mekanisk gasreglering är att man kan dra tillbaka gasen med foten om nått oförutsett skall hända.

Bild
Bild

Här är en liten film på funktionstestet:
http://www.youtube.com/watch?v=I1ta0RnaMq8" onclick="window.open(this.href);return false;

Välldigt dålig film såg jag nu.
Ni får ha bra fantasi här;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor okt 21, 2010 11:41 pm
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Hans K »

Många Promod åkare gör en lite båge över gaspedalen så kan dra tillbaka pedalen!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Tommy Luhr »

Det kommer bli en bygel över.
Känns tryggt att ha det :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Inlägg av Tommy Luhr »

Lite svänghjul-kopplingsjustering-startmotor montering idag.
Fungerar lika bra som förr:)
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Inlägg av Lasse »

Ser att du kör med vacuumpump tillsammans med torrsumpen. Mätte ni vevhustryck under bromsningen? Jag har planerar att göra lika dant men det är många som menar att det är svårt att evakuera vevhusgaser med mycket ladd och förespråkar öppen ventilation iställlet.
Vad kör du med för utväxling på vacuumpumpen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Inlägg av Tommy Luhr »

vi fick koppla bort en slang på vevhuset då den sög in packboxarna.
Men fortfarande sög den vacum.
Är bland dom större pumparna och den går på 50%

Har nu vänt packboxarna och skall börja justera det där i bilen istället.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Inlägg av Fredde Holmgren »

Hade du ingen avlastningsventil på vevhuset?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har nu så vi kan logga vevhus flödet i bromsbänken, det är en intresant parameter på värre sortens maskiner speciellt då man kan se vad som händer med cylinderväggarna under extrema tryck och tempraturer.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Inlägg av Tommy Luhr »

Nej jag hade ingen ventil på vevhuset.

Som jag förstått skall man växla pumpen tills uppnått vacum kommer.
Men jag har på senare sett att det finns ventiler som kan göra jobbet åt en.

Min första mettismotor började flöda förbi ordentligt vid 700hk.
Men då var det ju ett vrid närmare 900nm.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor okt 21, 2010 11:41 pm
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Inlägg av Hans K »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=54552" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite nyheter här 8)
Skriv svar