Sida 15 av 36

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: lör feb 26, 2011 11:33 am
av Tommy Luhr
tjernell: enligt uppgift, under 1000kg tror inte det stämmer dock

knotan: ja ;)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: lör feb 26, 2011 3:26 pm
av knotan
har du inga problem med att den trycker ur sej vid hårdkörning isåfall???? kanske inte rikitgt samma problem som på en banbil ... i min b230 gick det åt närmare 2 liter exp kärl innan den slutade trycka vatten men då kör man ju ofta långa stunder med vattentempen uppåt 100 grader riktigt varma sommardagar iofs...

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: lör feb 26, 2011 4:10 pm
av Tommy Luhr
Knotan det vet jag inte!
Har ju bara kört motorn i bänk.
Då öåppnade inte locket iaf.
Vattentempen ligger ju runt 75grader på en mettismotor så det är inte så varmt som bensin och e85 motorer.
Men klart jag skall ha expansionskärl.
Sitter en lite nippel vid locket om du tittar noga, skall dra vevhusvent och expansion bak till skuffen.
Vill inte ha nått läckande framför hjulen

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: lör feb 26, 2011 4:14 pm
av knotan
hehe okok... bara en tanke jag fick :whistle:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: lör feb 26, 2011 10:59 pm
av Tommy Luhr
Har letat efter kissemissen här hemma idag så det gick nån timmes garagetid till det.
Men nu ligger han och sväller i soffan tillsammans med min sambo så det gick bra till slut.
Kom docj iväg och göra mig en remdrivning till generatorn.
Tänkte först åka med 16v system men kom på bättre tankar.

Blir dyrt och kanske inte så driftsäkert som jag vill ha det.
Lambdasondar är mycket känslig på spänning samt att sprut och tändning behöver bra med kräm.
Enklast är då att montera en generator, men hur?

Hade först generatorn monterad på min aggregatrem.
Dock växlade det ner generatorn för mycket.
Senare vart det problem med att få plats med den i bilen.

Så då gjorde jag så här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Visst kunde jag använt vanligt kilrep, men detta hade jag liggande så det får det bli.

imorgon blir det heldag:)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: sön feb 27, 2011 8:38 pm
av Tommy Luhr
Mer uppdatering.
Har fått på generatorn på bilen :)
Bild
Bild



Sen har jag fått till hyfsade gasreglage.
Testkört lite med gängad stång nu och det verkar vara den funktionen som jag vill ha på gasreglaget.
Anledningen till att jag kör helt mekanisk gasreglering är att man kan dra tillbaka gasen med foten om nått oförutsett skall hända.

Bild
Bild

Här är en liten film på funktionstestet:
http://www.youtube.com/watch?v=I1ta0RnaMq8" onclick="window.open(this.href);return false;

Välldigt dålig film såg jag nu.
Ni får ha bra fantasi här;)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: sön feb 27, 2011 10:01 pm
av Hans K
Många Promod åkare gör en lite båge över gaspedalen så kan dra tillbaka pedalen!

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: sön feb 27, 2011 10:52 pm
av Tommy Luhr
Det kommer bli en bygel över.
Känns tryggt att ha det :)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a aktivitet med bildbevis

Postat: mån feb 28, 2011 9:39 pm
av Tommy Luhr
Lite svänghjul-kopplingsjustering-startmotor montering idag.
Fungerar lika bra som förr:)
Bild

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Postat: tis mar 01, 2011 10:29 am
av Lasse
Ser att du kör med vacuumpump tillsammans med torrsumpen. Mätte ni vevhustryck under bromsningen? Jag har planerar att göra lika dant men det är många som menar att det är svårt att evakuera vevhusgaser med mycket ladd och förespråkar öppen ventilation iställlet.
Vad kör du med för utväxling på vacuumpumpen?

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Postat: tis mar 01, 2011 1:52 pm
av Tommy Luhr
vi fick koppla bort en slang på vevhuset då den sög in packboxarna.
Men fortfarande sög den vacum.
Är bland dom större pumparna och den går på 50%

Har nu vänt packboxarna och skall börja justera det där i bilen istället.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Postat: tis mar 01, 2011 2:03 pm
av Fredde Holmgren
Hade du ingen avlastningsventil på vevhuset?

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Postat: tis mar 01, 2011 2:43 pm
av Jens Gustavsson
vi har nu så vi kan logga vevhus flödet i bromsbänken, det är en intresant parameter på värre sortens maskiner speciellt då man kan se vad som händer med cylinderväggarna under extrema tryck och tempraturer.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Postat: tis mar 01, 2011 3:19 pm
av Tommy Luhr
Nej jag hade ingen ventil på vevhuset.

Som jag förstått skall man växla pumpen tills uppnått vacum kommer.
Men jag har på senare sett att det finns ventiler som kan göra jobbet åt en.

Min första mettismotor började flöda förbi ordentligt vid 700hk.
Men då var det ju ett vrid närmare 900nm.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a kopplingsmek

Postat: tor mar 03, 2011 5:50 pm
av Hans K
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=1&t=54552" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite nyheter här 8)