Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Dags för en update.
Framvagnsbygget måste börja med att jag har rätt nav och spindlar för att sean kunna bygga inåt bilen med länkarmar.
Jag har placerat bilen på lyften och har ägnat allt för mycket tid åt att svarva nya lagerlägen i ett par audi-nav, för att dom ska passa på wilwoodspindlarna. Jag konstaterar nu att med rätt scrubradie skulle hjulaxeln sticka ut en bra bit i centrumhålet på fälgen. Klumpigt och onödigt att lägga så mycket tid o pengar innan jag kommer fram till den slutsatsen.

Jag får helt enkelt börja om att jaga bra spindlar och alla tillbehör till det.
Jag har 140-spindlar liggande, men det verkar svårt att få någon vettig geometri när bilen ska ha en markfrigång mellan 100-150 mm.

Passa på att tycka till och kom med tips, ikväll är jag lite uppgiven :(
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Någon som är intresserad av nya wilwood mustang-spindlar 2" droppade med tillhörande spindelleder från chrysler och svarvad spindelledshylsor att svetsa i länkarmarna ?

PM:a i så fall :thumbright: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Har funderat ett tag på att skapa en portal eller vad det kan kallas, där man kan komma direkt till dom bästa forumen, projekttrådarna och inte minst bra leverantörerna. Alltså ingen konkurrent till det här forumet utan tips om bra sidor och trådar i världen och sverige.

Skulle det uppskattas, eller ska jag slentrian-svarva ner mina audinav tills det bara är svarvspån kvar av dom istället :hihi: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av * * * NXJ * * * »

HejSvejs.
Har inga tips eller tyckande om spindelval men däremot tycker jag att ditt bygge är grymt fränt :!: Det är en av mina favorittrådar :thumbright: Ser fram emot fortsättningen och hoppas du slutar vara uppgiven. Rocka vidare :headbang:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Daniel-635 »

Mattias Jonsson skrev: Skulle det uppskattas, eller ska jag slentrian-svarva ner mina audinav tills det bara är svarvspån kvar av dom istället :hihi: .

:hihi: :hihi:

Men 4mm skärdjup och ett par rejäla skär i Svarvchucken så är kvällen total :wink:

Men lite allvar, kommer bäramarna i för mycket vinkel uppåt i körläge eller ?

Går det palla upp prylarna och fota så man kan få en känsla för hur det ser ut ?
(Inte för att man är expert, men man är ju sjukligt nyfiken)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tack för uppmuntran.
Jag kan försöka göra lite simulationer i Casim, jag tror jag har gjort det förut. Jag vill minnas att geometrin skenar iväg när man börjar fjädra eftersonm länkarmarna måste luta uppåt i ytteränden redan från början.
Jag har läst runt ikväll och flera verkar ändå förespråka 140-spindeln till lättare byggen, typ locost superseven och sånt.

hmm, inte lätt det här med framvagn. Någon som har praktisk erfarenehet av ett bygge med 140-spindlar ?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

eeh. palla upp och fota är inte så lätt. Det här är vad jag har förutom ett plåtpussel i 3mm-plåt. Ett oskrivet blad så att säga :hihi: , vilket iof ökar valmöjligheterna.
Bild

Bild.

Jag vill helst hitta ett befintligt bygge som fungerar bra, med liknande förutsättningar som mitt. Jag tror inte att jag kommer uppfinna en hjulgeometri som är LITE bättre än alla andras :wink: .
Ciao
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Toni »

Hej Mattias

Jag har byggt med Granadaspindlar/skivor och Volvo 240 ok.
Med de amerikanska Cragar Smotiefälgarna jag har (ET -16) har jag en scrubradie på ca 90mm.
Byter jag till t ex Chrysler voyager orginal plåtfälgar (ET 50) hamnar jag på acceptabla 56mm i scrubradie.
Inte bra, men jag började bygga innan SFRO lade sina direktiv (som i o f s är vettiga) och nu vill jag inte bygga om allt.
Har dock läst att Corvettens spindlar ska var rätt ok i det avseendet.

Bara som ett tips, motgångar härdar humöret...!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av therealpinto »

140-spindlarna är vettiga.

Men har du kollat på andra nav till Wilwoodspindlarna? Typ 140, 240 eller kanske Mustang?

Jag ser en stor vinst i att Wilwoodspindeln har bultad styrarm, det gör att du är mycket mer fri att lägga styrväxeln där du vill ha den, få vettig utväxling på styrningen osv.

Att borra om bultmönster på ett nav är ju en smal sak i sammanhanget.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis feb 08, 2011 10:56 am
Ort: Linköping

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av jonka »

Jag har en uppsättning spindlar med nav från Opel Ascona A till salu. Skruvad styrarm, spindelvinkel på runt 8 grader om jag minns rätt, samt 4/100 i håldelning. De är utseendemässigt ganska lika 140-spindeln, men med lösa styrarmar då förstås.

Hör av dig om det skulle vara intressant.


Mvh Jonathan
Linköping
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av silversurfaren »

Fast jag är volvotok så kan jag rekomendera mercedes compakt spindlar,samma spindelleder som 140,navtappen centrerad,140 har den ca 60mm"offcenter"(funkar som droppspindel mao)
jodå styrningen bakom axeln men bultad styrarm så med enkla medel monterar man styrarm fråm amazon,tom 140 nav passar(yttre lagerytan måste svarvas lite längre in(4-5mm)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Johan_P »

Ett annat tips är ju att kolla med Ajden han kör ju med willwood spindlar tror jag till sin Bentley.Och han har ju desutom byggt en egen framvagn redan så han borde ju ha tips om det. annars verkar dom flesta köra med 140 spindel. annars ser det bra ut i vanlig ordning. :thumbright:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

therealpinto skrev:140-spindlarna är vettiga.

Men har du kollat på andra nav till Wilwoodspindlarna? Typ 140, 240 eller kanske Mustang?

Jag ser en stor vinst i att Wilwoodspindeln har bultad styrarm, det gör att du är mycket mer fri att lägga styrväxeln där du vill ha den, få vettig utväxling på styrningen osv.

Att borra om bultmönster på ett nav är ju en smal sak i sammanhanget.

/Gustaf
Tack för synpunkterna Gustaf, jag har övervägt att köpa tillhörande nav till och med. Jag kan inte bedöma hur allvarligt man ska ta på skrubradien, men med volvonaven var minimum med plåtfälgar 51mm scrub och med tänkta 17" var den 58mm. Två saker talar ändå mot wilwoodspindlar på mitt bygge. Axeltappen är väldigt lång, och spindlarna är kraftigt överdimensionerade till en lätt bil med motorn bak. Till en amerikansk muskelbil måste dom vara guld, inte minst om man ska åka fort eller överväger att svänga med den :lol: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

jonka skrev:Jag har en uppsättning spindlar med nav från Opel Ascona A till salu. Skruvad styrarm, spindelvinkel på runt 8 grader om jag minns rätt, samt 4/100 i håldelning. De är utseendemässigt ganska lika 140-spindeln, men med lösa styrarmar då förstås.

Hör av dig om det skulle vara intressant.


Mvh Jonathan
Linköping
du har pm.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

silversurfaren skrev:Fast jag är volvotok så kan jag rekomendera mercedes compakt spindlar,samma spindelleder som 140,navtappen centrerad,140 har den ca 60mm"offcenter"(funkar som droppspindel mao)
jodå styrningen bakom axeln men bultad styrarm så med enkla medel monterar man styrarm fråm amazon,tom 140 nav passar(yttre lagerytan måste svarvas lite längre in(4-5mm)
Tackar för tipset, jag har kikat på dom tidigare vet jag. Om jag ska söka på skrotarna, vilka årsmodeller fanns kompakten ?
Att 140-spindeln har axeltappen offcenter är det enda jag har emot den egentligen, vad jag vet nu.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar