
Bjäles 142
Re: Bjäles 142
kul och se att du fått tillbaka glöden 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm
Re: Bjäles 142
Satan vad jag gillar ditt bygge! Har gett inspiration till mitt egna 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Bjäles 142
+1bernhardsson132 skrev:Satan vad jag gillar ditt bygge! Har gett inspiration till mitt egna
Samma här....
VW & Volvo.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 142
tack för uppskattningen, värmer. Önskar jag hade tid och få ihop bilen nu men för mycket annat kommer imellan , måste bygga garage i första hand, men den kommer bli färdigbyggd nångång 


Re: Bjäles 142
Men.......men......äsch!?
Hur fungerar din framvagn?
Har du kortat den?
Iaf kortat nedre länkarmen.
Men......förklara gärna
Den övre då sitter den på samma avstånd som den gör orginal?
Läste om hela tråden och blev lite förvirrad
Hur fungerar din framvagn?
Har du kortat den?
Iaf kortat nedre länkarmen.
Men......förklara gärna

Den övre då sitter den på samma avstånd som den gör orginal?
Läste om hela tråden och blev lite förvirrad

VW & Volvo.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 142
Haha ja lite förvirrande är det även för mig 
har utgått från måtten Fuling fick fram i den här tråden http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... o&start=63
Dvs
Sänkt över Bärarmsinfästing -20mm
Kapat undre bärarm -110mm
sen har jag sektionerat balken på mitten för o kunna få ner motorn i den utan att kapa ur den och flyttat upp infästningern i mina ramben för att bilen ska bli lägre utan och sabba geometrin för mycket, mina ramben är inte original utan utbytta,och som det va förut lutade hela balken bakåt vilket gav en caster på hela balken
Pga att jag har min motor så lågt och så långt bak torpeden tillåter och kombinerat med bredden på original nedre bärarmar vid infästingen kommer mitt problem med att placera styrväxeln där den skulle behöva sitta
Lösningen är att göra nya nedre länkarmar som e smalare längst in och göra antingen en ny framvagnsbalk från skratch(känns lite starkare än min franken balk just nu iaf) så jag får dit styrväxeln i höjd med insfärnsingen framför balken och under motorn
Eller så kapar jag väck torpeden flyttar bak motorn bakom balken(vilket ger mer fördelar än bara utrymmet) och sätter styrväxeln ovanför infästningen till länkarmarna
Hänger du med

har utgått från måtten Fuling fick fram i den här tråden http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... o&start=63
Dvs
Sänkt över Bärarmsinfästing -20mm
Kapat undre bärarm -110mm
sen har jag sektionerat balken på mitten för o kunna få ner motorn i den utan att kapa ur den och flyttat upp infästningern i mina ramben för att bilen ska bli lägre utan och sabba geometrin för mycket, mina ramben är inte original utan utbytta,och som det va förut lutade hela balken bakåt vilket gav en caster på hela balken
Pga att jag har min motor så lågt och så långt bak torpeden tillåter och kombinerat med bredden på original nedre bärarmar vid infästingen kommer mitt problem med att placera styrväxeln där den skulle behöva sitta
Lösningen är att göra nya nedre länkarmar som e smalare längst in och göra antingen en ny framvagnsbalk från skratch(känns lite starkare än min franken balk just nu iaf) så jag får dit styrväxeln i höjd med insfärnsingen framför balken och under motorn
Eller så kapar jag väck torpeden flyttar bak motorn bakom balken(vilket ger mer fördelar än bara utrymmet) och sätter styrväxeln ovanför infästningen till länkarmarna
Hänger du med


Re: Bjäles 142
Nää jag va inte alls med
Men läsa en gång till hjälpte.
Både Fulingtråden och din tråd.
Jag hade missat UTflyttningen av nedre länkarmsinfästningen.
Då klarnade kortningen av nedre länkarmen.
Hade missat att både Fuling & du skrivit det.
Jag va rätt nöjd med hur min spindel betedde sig faktiskt.
Man blir ju alltid osäker när man läser hur andra tacklar samma problem.
Och speciellt när Fuling har räknat på det , han brukar ju ha RÄTT
Vi har två helt olika koncept med ganska samma modifikationer.
Dock så skiljer ju måtten radikalt men de beror på annat.
Blir askul att följa hur de slutar sen.

Men läsa en gång till hjälpte.
Både Fulingtråden och din tråd.
Jag hade missat UTflyttningen av nedre länkarmsinfästningen.
Då klarnade kortningen av nedre länkarmen.
Hade missat att både Fuling & du skrivit det.
Jag va rätt nöjd med hur min spindel betedde sig faktiskt.
Man blir ju alltid osäker när man läser hur andra tacklar samma problem.
Och speciellt när Fuling har räknat på det , han brukar ju ha RÄTT

Vi har två helt olika koncept med ganska samma modifikationer.
Dock så skiljer ju måtten radikalt men de beror på annat.
Blir askul att följa hur de slutar sen.

VW & Volvo.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 142
ja ska bli intressant och testa nångång
Anledningen till att jag gick hela vägen och kortade länkarmarna också va för och enklare få det och funka ihop med styrväxel.dvs inte behöva ha en askort styrväxel 



Re: Bjäles 142
Jo jag förstår det.
Min framvagn är ju egentligen lite lika.
Skillnaden är att du flyttat infästningarna.
Jag har breddat själva balken på mitten.
Min är ju breddad ganska prick 10cm.
Så där är det lika , men jag har behållit länkarmen.
Så med min breddning blir de åxå lite lättare med styrväxel.
Hade först tänkt köra med styrväxeln monterad framför axeln.
Men så kom jag på att jag ju har hur mycket VW-delar som helst.
Så då blev det bakommonterad styrväxel då VW har så.
Och vips passade den mycket bra.
Min framvagn är ju egentligen lite lika.
Skillnaden är att du flyttat infästningarna.
Jag har breddat själva balken på mitten.
Min är ju breddad ganska prick 10cm.
Så där är det lika , men jag har behållit länkarmen.
Så med min breddning blir de åxå lite lättare med styrväxel.
Hade först tänkt köra med styrväxeln monterad framför axeln.
Men så kom jag på att jag ju har hur mycket VW-delar som helst.
Så då blev det bakommonterad styrväxel då VW har så.
Och vips passade den mycket bra.
VW & Volvo.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 142
Hur kommer det funka med den ökade spårvidden? ska du ha skärmbreddare?
Blir coolt mer VR6 maskin i
Blir coolt mer VR6 maskin i


Re: Bjäles 142
Hmm.....det återstår att se...
Själv vet jag inte.
Det finns en överhängande risk att det måste breddas.
Men NEJ , det blir inga breddare på min 142 iaf.
Det skulle sabba hela utseendet i mina ögon.
Blir diskret i plåt i så fall.
Själv vet jag inte.
Det finns en överhängande risk att det måste breddas.
Men NEJ , det blir inga breddare på min 142 iaf.
Det skulle sabba hela utseendet i mina ögon.
Blir diskret i plåt i så fall.
VW & Volvo.