Bjäles 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tiiiseen
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: tis jun 02, 2009 6:07 pm
Ort: Örebro

Re: Bjäles 142

Inlägg av Tiiiseen »

kul och se att du fått tillbaka glöden :D
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Bjäles 142

Inlägg av bernhardsson132 »

Satan vad jag gillar ditt bygge! Har gett inspiration till mitt egna :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bjäles 142

Inlägg av Lillen »

bernhardsson132 skrev:Satan vad jag gillar ditt bygge! Har gett inspiration till mitt egna :)
+1

Samma här....
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 142

Inlägg av Daniel Bjälevik »

tack för uppskattningen, värmer. Önskar jag hade tid och få ihop bilen nu men för mycket annat kommer imellan , måste bygga garage i första hand, men den kommer bli färdigbyggd nångång :)
Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bjäles 142

Inlägg av Lillen »

Men.......men......äsch!?
Hur fungerar din framvagn?

Har du kortat den?
Iaf kortat nedre länkarmen.
Men......förklara gärna :roll:

Den övre då sitter den på samma avstånd som den gör orginal?
Läste om hela tråden och blev lite förvirrad :doh:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 142

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Haha ja lite förvirrande är det även för mig :)
har utgått från måtten Fuling fick fram i den här tråden http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... o&start=63


Dvs
Sänkt över Bärarmsinfästing -20mm
Kapat undre bärarm -110mm

sen har jag sektionerat balken på mitten för o kunna få ner motorn i den utan att kapa ur den och flyttat upp infästningern i mina ramben för att bilen ska bli lägre utan och sabba geometrin för mycket, mina ramben är inte original utan utbytta,och som det va förut lutade hela balken bakåt vilket gav en caster på hela balken
Pga att jag har min motor så lågt och så långt bak torpeden tillåter och kombinerat med bredden på original nedre bärarmar vid infästingen kommer mitt problem med att placera styrväxeln där den skulle behöva sitta

Lösningen är att göra nya nedre länkarmar som e smalare längst in och göra antingen en ny framvagnsbalk från skratch(känns lite starkare än min franken balk just nu iaf) så jag får dit styrväxeln i höjd med insfärnsingen framför balken och under motorn
Eller så kapar jag väck torpeden flyttar bak motorn bakom balken(vilket ger mer fördelar än bara utrymmet) och sätter styrväxeln ovanför infästningen till länkarmarna

Hänger du med :)
Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bjäles 142

Inlägg av Lillen »

Nää jag va inte alls med :doh:
Men läsa en gång till hjälpte.
Både Fulingtråden och din tråd.

Jag hade missat UTflyttningen av nedre länkarmsinfästningen.
Då klarnade kortningen av nedre länkarmen.
Hade missat att både Fuling & du skrivit det.

Jag va rätt nöjd med hur min spindel betedde sig faktiskt.
Man blir ju alltid osäker när man läser hur andra tacklar samma problem.
Och speciellt när Fuling har räknat på det , han brukar ju ha RÄTT :thumbright:
Vi har två helt olika koncept med ganska samma modifikationer.
Dock så skiljer ju måtten radikalt men de beror på annat.

Blir askul att följa hur de slutar sen. :thumbright:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 142

Inlägg av Daniel Bjälevik »

ja ska bli intressant och testa nångång :) Anledningen till att jag gick hela vägen och kortade länkarmarna också va för och enklare få det och funka ihop med styrväxel.dvs inte behöva ha en askort styrväxel :)
Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bjäles 142

Inlägg av Lillen »

Jo jag förstår det.
Min framvagn är ju egentligen lite lika.
Skillnaden är att du flyttat infästningarna.
Jag har breddat själva balken på mitten.
Min är ju breddad ganska prick 10cm.

Så där är det lika , men jag har behållit länkarmen.
Så med min breddning blir de åxå lite lättare med styrväxel.

Hade först tänkt köra med styrväxeln monterad framför axeln.
Men så kom jag på att jag ju har hur mycket VW-delar som helst.
Så då blev det bakommonterad styrväxel då VW har så.
Och vips passade den mycket bra.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 142

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Hur kommer det funka med den ökade spårvidden? ska du ha skärmbreddare?
Blir coolt mer VR6 maskin i :D
Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bjäles 142

Inlägg av Lillen »

Hmm.....det återstår att se...
Själv vet jag inte.

Det finns en överhängande risk att det måste breddas.
Men NEJ , det blir inga breddare på min 142 iaf.
Det skulle sabba hela utseendet i mina ögon.
Blir diskret i plåt i så fall.
VW & Volvo.
Skriv svar