chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

JonasLinder skrev:Gick det bra idag?

Såg att du va ute med bilen mellan stan och teg efter E12 :thumbright:
Well du såg rätt jag var där men det gick åt skogen. Lång dag med psyk mek många nybörjar fel

Det började med att jag ladda in min riktiga tändmapp och skulle åka för att ombesikta bilen. Dom vill att ett bromsrör skulle gå en annan väg och ena däcket inte skulle ta i fjäderbenet :doh:

På vägen tillbaka så gick den så grymt bra värsta öset så jag tänkte att den svarar väldigt bra på tändningen. Efter lite snyt så flög plenumet loss och slog i huven skumt tänkte jag och meka tillbaka det.

Senare på dagen lunchmappning med abris ut mot flyget och det gick svårt bra men efter 2 snyt repor så smäller det till och nått slår i torpeden och det ryker illa. Ut med brandsläckarn och öppna huven försiktigt men med ganska hög puls. Jag trodde att en stake eller nått hade kommit ut eftersom det var bara en massa vatten och olja på downpipen. Smällen visade sej vara buttpluggen som sitter i fördelarhålet som flugit ur. Högt tryck i oljesystemet mao. Nått är fel. Bogsering till garaget och tok mek av Nicke eftersom jag förväntades vara hos en kund efterlunch. Ur med toppen och packningen hade tyckts ur både på 3ans och 4ans cylinder till vattnet och även ända tills oljekanalen inte så mycket spikningsmärken. Det var lite spikningar just innan krashen så jag misstänkte tändmappen som roten till allt ont.
När vi plockade downpipen så ser vi att slangen till wastegatestyrningen hade kläckts och var hål på. Ingen vet vad vi haft för laddtryck idag men den gick sjukt bra innan haveriet :hihi: Orginal packning och massa laddtryck kanske inte är optimalt.

Nicke och abris mekade som illrar så när jag kom från jobbet så satt det mesta ihop igen. Uppstart gjordes ett konstigt klick ljud hördes så vi deppade en stund och bröt ihop på en sommarfest som jobbet hade.

Nu på morgonen har jag varit ut och kollat in gårdagens psykmek och ser ju att kamen sitter ett kuggfel och kompan är 3, 5, 8, 3. Ventilsalsa mao...

Summa sumarum. Jag skulle ha konfat boost spärren i sprutet och konfat varvstopp och vi skulle kollat kamminställningen mera noggrant. Nu får den stå några dagar innan jag orkar byta ventiler och ta nya tag.

Man kanske skulle stoppa i fin motorn istället. Jag som hade tänkt ta det lungt och lära mej sakta utan haverier :doh:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

I med finmotorn!!!! :thumbright:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ventilsalsa är ju ett bra fel, det är ju bara att byta :thumbright:
har toppackningen åkt mot insugsidan?
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

chellquist skrev:Man kanske skulle stoppa i fin motorn istället. Jag som hade tänkt ta det lungt och lära mej sakta utan haverier :doh:
Det var kul med en titt på bilen och första-hands-information idag, jag tror du lärt dig det viktigaste vid det här laget faktiskt så det är bara å stoppa i fin-motorn om någon har tid att hjälpa dig - för jobb, tre ungar, villa och fru bidrar inte till mer mek-tid, och du vill helt klart KÖRA! ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Usch för ventilsalad. Har ju varit där själv en gång. Men du verkar ha riktigt bra polare där uppe som ställler upp i vått och torrt. Bara ta nya tag.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Vi har varit för ivriga.... som småbarn på julaftons kväll, man tänker inte logist....man vill bara ut å snyta.... :doh:
(hur gamla är vi egentligen... :lol: )

Och vilken näsknäppa vi fick sen då.... :snyft:

Nu är checklistan skriven CH, så nu ska vi loss med toppen nån sen kväll
byta ventiler ( om nu allt annat klarat sig) sedan skall vi gå igenom listan
lungt och metodiskt !!

sen ska vi snyta :evil: :headbang:

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Jonas Ohlsson skrev:ventilsalsa är ju ett bra fel, det är ju bara att byta :thumbright:
har toppackningen åkt mot insugsidan?
Jo det for på insugssidan på 3an och 4an samt oljekanalsförstärkningen.
Känns som fin toppen ska svetsas av svetslektor olsson. Nya ventiler åker i ikväll. Vill ju inte åka iväg på semester och komma hem till en trasig räcer

Mattias alltid kul med besök :thumbright: Jag behöver alla tips jag kan få. Laddtryck spärr i sprutet är nog vettigt :banka: :snyft: :hey:
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Nygammal topp ihopmekad! Den sitter där och CH jobbar nog för fullt när jag skriver detta! Inte mycket kvar när jag åkte!

Och Röbäcksgaraget är inte som något annat garage! :twisted: :thumbright: :hihi:
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Bra mek ikväll och som sagt i röbäcksgaraget är dom inte normala.

Det började med att vi åkte dit för att låna ventilsalladsverktyget. Verktyget var utlånat så kammen fick plockas ur på klassikt vis (gummiklubba).
Istället fick man sej en utskällning för att förbränningsrumet inte såg ut som det ska (om man vill slippa spikningar)

Inte nog med utskällningen :hihi: karn (bosse) sliter fram tyckluften och slaghammarn och yxar ur förbränningsrummen och 15min senare ser dom ut såhär...Hur grymt som helst exakt som fintoppen :thumbright:

Bild

Resten av meket gick som en dans. Fyllde olja / vatten och drog runt motorn några extra gånger för hand. Kvar tills imorron lunch är ventiljustering, kompprov och varmkörning samt efterdragning av toppen sen ut å belasta med annan wastegate slang och laddtrycksspärr i sprutet
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hahaha! ja bosse räds inte att bila, han gillar ju snabba metoder :thumbright:
nu blir det intressant om du märker skillnad på motorn.
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Bra jobbat CH! :thumbright:

Lycka till på lunchmeken! 8)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Det var inget fel med toppen :roll: det är nått vajj med underdelen. Nu får den stå ett tag. Den blev iallafall regbesiktad och körd/mappad under 7dagar. Fick möta laddtrycksdöden helt enkelt

Ska slita fram finmotorn efter semestern och försöka få ner den lite kontollerat
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Tråkigt men samtidigt ska de bli intressant o se vad som har hänt med bottendelen... :roll: :?
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Igår fick jag och Nicke nog av å fundera på vad som är fel på motorn så vi rev ur och ner bottendelen. 3 av 4 kolvar hade trasiga ringland och inget annat vad vi kunde se. Inga repor i loppen och kanonfina lager och fin oljepump. Vi bestämde oss för att bara ragga fram nya kolvar och stoppa tillbaka grejjerna lite snabbt.
Bild

När vi kollar noggrannare så ser vi att blocket jag kört på tills nu är borrat till andra överdim och kolvarna är 89,48 vilket kanske inte är så lätt att hitta ersättnings kolvar billigt så vi fick tvinga fram nödplan C.

Ringde Robbans garage och dom körde också sen-mek så vi stack dit och fick igen ett std block som han lånat tidigare och sen började vi flytta över allt till det blocket. Vi gav upp inatt vid kl3. Med lite tur så går snart fulmotor ver 1.5

Varför går ringland sönder. Var ju inte jättemycket spikningar men välda högt tryck?

Tack till Nicke som piskar på
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Vi jobbade bra, synd att tiden rann iväg bara. Ett motorstativ ledigt hade ju gjort saken biff. Meka på backen är aldrig bra. Men nu är de ju på G! :) :thumbright:
Skriv svar