Sida 16 av 17
Re: Turbogrenrör
Postat: mån sep 17, 2012 7:11 am
av E34 RRT
hur skulle DU bygga ett bra grenrör på en M50? (e36) för banbilsbruk? skulle du lägga turbon upp eller nere?
jag har funderat i en månad snart hur fan man skulle gjöra och kom fram till..
med turbon nere.
viktpunkten hålls lägre
down pipe röret blir nästan rakt
värmen hålls kanske bättre bort från maskinrummet
behöver inte kapa sönder hela bilen...
en dålig sida är att man måste ju åka med pump för olje retur
när man har turbon uppe..
vikpunkten hög
downpipe blir lång och krokig
värmen strålar i maskinrummet!!
såga sönder fjäderbenstorn osv..
dåligt med plats för luftfilter..
en bra sida är ju returen som bara är att föra ner till bröstkåpan
detta är mina teorier! men grenröret blir lika "dumt" hur man en svänger turbon...?????!!!!
tänkte lägga det som en fråga här då man själv snöar in sej när man funderar för mycket!!

Re: Turbogrenrör
Postat: mån sep 17, 2012 8:13 am
av Kadett4wd
med turbon nere får du asbra downpipe, det gynnar spool.
typ rakt rör ut ur turbon en längre bit.
Re: Turbogrenrör
Postat: mån sep 17, 2012 9:16 pm
av Erland Cox
Jag har byggt et sånt grenrör till min 240. Måttat med tumstock i bil och byggt på en motor i stöd.
Med lite tur så passar det och man slipper nästan böja downpipen alls.
Erland
Re: Turbogrenrör
Postat: mån sep 17, 2012 9:32 pm
av Kadett4wd
ja man ska jobba med tryckdifferensen på turbin.
Det ger både bredare register och mer toppeffekt.
Jag tappade ca 500rpm spool från mitt ca 50cm långa 3.5" avgas till ett komplett under bilen.
Men vann juh ljudnivå,, pest eller kolera...
Re: Turbogrenrör
Postat: tis sep 18, 2012 6:50 am
av E34 RRT
upplevde samma sak på micran när jag körde utan rör helt och hållet!! sen bygde jag om från 2" till 2,5" blev mycket bättre spoolupp!
en sak som jag funderade på m50 grenröret att alla rör blir ju så olika längder men kanske inte har såå stor betydelse ejentligen??? sen kommer jag att sälja min T70 kina snurra och köpa en PT 6262 eller kanske större!!?
Re: Turbogrenrör
Postat: ons sep 19, 2012 8:17 pm
av MGP
vöx sitt på amman (volvo 6a)
nestan rak "downpipe" ska man saga "straigth pipe"
mvh
Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 10:24 am
av Daniel Bjälevik
vinkeln på kolektorn mot turbon ser lite lustig ut men det kanske bara är bilden som luras för man inte ser avgashuset??
Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 2:56 pm
av Holm
E34 RRT skrev:
en dålig sida är att man måste ju åka med pump för olje retur
Det är inte ett måste, det går att köra utan pump om man har turbon så högt det går.
Men det blir ju väldigt olika längd på rören mellan topp och kollektor...
Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 4:56 pm
av E34 RRT
det är just det som jag försöker undvika!!

Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 5:09 pm
av MGP
Daniel Bjälevik skrev:vinkeln på kolektorn mot turbon ser lite lustig ut men det kanske bara är bilden som luras för man inte ser avgashuset??
den har nog lite vinkel ja, kansje inte helt optimalt, men den gav ju 727whp och 960nm på 1.7bar med GT4088R turbo, ganska bra d
pacman och marco vet väll mera om motorn, kan kansja fylla i.
mvh
Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 6:11 pm
av Kadett4wd
Att den lämna bra med mos är inget jag tvivlar på, har sett hemskare saker än det där som gett bra effekt.
men,, man kan få så mycket trevligare maskin då man kostar på det där lilla sista i tid och får det perfekt.
Kanske hade han fått 20hk till, orelevant egentligen, men för att mäta snoppen är det ytterst viktigt

Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 8:56 pm
av Daniel Bjälevik
Har man tid och polera hela grenröret så måste man väl ha tid o göra det sista för o få till vinkeln in i turbon perfekt, ger nog inge på toppen men kanske nått i respons, inte skulle nån här sätta ett rör snett mot flänsen på toppen??
Re: Turbogrenrör
Postat: tor sep 20, 2012 11:07 pm
av dundersmurfen
Nej det kändes lite fel, men det verkar ju funka ändå. Är inte det optimala att vinkla inloppet i turbinhuset mot ytterkant lite granna? Har för mig jag läste det någonstans för länge sedan, testade sedan i garaget med tryckluftspickan och då verkade det stämma...
Re: Turbogrenrör
Postat: fre sep 21, 2012 7:10 am
av Kadett4wd
Med en 'tunn jetstråle' ja som även skapar ejectorverkan.. men då det smäller flera tiotals liter volym i pulserna vet ja inte om det finns nån optimal vinkel längre, än att man ska försöka skjuta rakt in i snigeln.
Re: Turbogrenrör
Postat: fre sep 21, 2012 7:42 am
av Pacman
tosk skrev:Daniel Bjälevik skrev:vinkeln på kolektorn mot turbon ser lite lustig ut men det kanske bara är bilden som luras för man inte ser avgashuset??
den har nog lite vinkel ja, kansje inte helt optimalt, men den gav ju 727whp och 960nm på 1.7bar med GT4088R turbo, ganska bra d
pacman och marco vet väll mera om motorn, kan kansja fylla i.
mvh
Inte så mycket att fylla i.
Jag stod för portningen och Marco satte ihopa motorn i sin första version. Mattias har nog delat den igen sen dess och säkert justerat och gjort ändringar. Finns inte många sådana perfektionister som honom
