
Ser ut som nån försöker skruva på w-gaten


Mö sladdar å kablar blev det

Fångad på bild, vet ifan vad han hete men tack för hjälpen ska han ha

Sås system upprigat

Så här trögt ska inte ventilen gå


Mm. lamell är gott

98Bf kurvor

Ag std

Ag std kurvor
Göte skrev:Tackar, Jodå kan dra en sammanställningj björk skrev:Grattis, blir nog en kul bil i sommar![]()
Berätta mer, kollade ni avgastemp, mottryck etc?
Vad var det för turbo, mått osv.
Mer info om motorn?
(det har väl säkert stått i tråden, men kunde vara kul med en sammanställning)
Har du inget papper från bromsningen med effektkurva?
Motor:
*Volvo B230fk
*SPM stakar
*Marin vev
*Venolia 16v kolvar (med nya kolvbultar)
*B20- tråg med skvalpplåttar
*Portad 531, 40mm ut, 46mm in
*T5 race- kam
*Håradre fjädra, justerbar kamdrivning
*48.2mm och 500-600mm rör till grenrör
*Holset Hx50 61/72- 19
*60mm kina wastegate
*Intercooler, måtbeställd cell med anpassade gavlar
*Kl gamla modell dump
*Standard b234 spjäll
*Modiferad insug med invändiga trattar
*1580cc Bosch spidare
*Alu fuelrail
*Aremotive BTR
*2xBosch 044 pump,
*Autronic SMC
*MSD Dis-2
98 oktan, mobil 1 0-40w, ngk 7'or
510hk/694Nm
avgastemp; 1710Farenheit
avgasmottryck; 35.8Inhg..? inte en anning vad det blir i varken psi eller bar?
Laddtryck; 2.1bar
108Ag std, castrol edge sport 10-60w, ngk 9'or
551hk/729Nm
avgastemp; 1680F
agasmottryck; 34Inhg
Laddtryck, 2.1bar
Kurver har jag ska få någon att scana in de, bilder, film kommer komma
Lambda 0.73 alltså.Göte skrev:Fetast låg vi på Af 10.80 vid 2,1bar.
jo det kan förklara att den höll ihop, kylning med soppamattias skrev:Lambda 0.73 alltså.Göte skrev:Fetast låg vi på Af 10.80 vid 2,1bar.
(=10.80/14.70)
Det var ju riktigt fett alltså, helt klart många hästar borta på det samtidigt som det är farligt mycket cylindertryck så man måste ligga safe. Det är nästan så man undrar hur det hade sett ut på 1.8 bar och lamda 0.80-0.82 istället.
Mottrycket på 34 inHg är ca 1.15 bar, lågt och fint.
Papper på kammen hade varit bra att ha.frän bromsning! coolt med 2.1bar med 98 oktn och en sån kam, måste varit grymma cylindertryck, 700nm på 4500rpm:shock:
du kan nog tacka fin insprutning och nogran mappning för att den höll ihop
jag skulle satsa på en annan kam om du vill ha mer effekt, den du har är grymt snäll och huvud orsaken till att den inte vill varva ut riktigt.
2.5L och 531 toppen kräver en hel del kam, topp och insug mm för att bli varvillig.
jag har papper på en T5 kam om du vill kan jag leta fram dem?
hur mycke är toppen portad i insuget (dim eller arior) och dim på insuget?
hur såg tänd mappen ut ungefär?
Jo nu låg vi ju inte på 10.80, utan detta var ett pull och jonas undrade ju vad vi kört som fetast.mattias skrev:Lambda 0.73 alltså.Göte skrev:Fetast låg vi på Af 10.80 vid 2,1bar.
(=10.80/14.70)
Det var ju riktigt fett alltså, helt klart många hästar borta på det samtidigt som det är farligt mycket cylindertryck så man måste ligga safe. Det är nästan så man undrar hur det hade sett ut på 1.8 bar och lamda 0.80-0.82 istället.
Mottrycket på 34 inHg är ca 1.15 bar, lågt och fint.