Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

DiWX skrev:Borde väl inte vara några problem att besiktiga med den kammen
Jag körde min Saab 99 igenom besiktningen med 298graders kam mer än en gång.
Du kan ha hört och sett den eftersom jag bodde på PG förut
okey, ja tror jag sett den, etanol.nu dekaler?

men är väl en del skillnad på 298 och 320-330 grader.
hoppas verkligen de går vägen, var inte sugen på att börja om igen...
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

nu går bilen, eller ja den går över 2300rpm ;)

under det så gåre inte få det att gå med belastning, spelar ingen roll hur man mappar, tror mina 1600cc enhålsspridare har lite med de att göra :)
nya spridare är på ingång, så fortsättning följer på måndag med 740 tic spridare.

svårt att säga hur bra den går då ja inte kom ihåg sist jag åkte i en orginalvolvo, men trodde de skulle röra på sig mer, men som sagt bara grovmappat.
man känner då att den inte tappar effekt när varvet ökar, hade varstoppet på 6000 till en början, kändes som de just började skjuta på så var man på stoppet. blir nog att varva runt 7000rpm, vad är safe för bottendelen?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Se där :thumbright:
Blir nog lite skillnad med mindre spridare :wink:
1600 är nog inte så besiktningsvänliga
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Nu sitter volvo turbo spridarna på plats och bilen är nästan mappad.
har lite konstiga fenomen dock.
bilen kan gå hur bra som helst, kan dra ut den ordentligt, men nästa gång man belastar då så vill den inte ge gnista i ordning (tror de är gnistan).
orkar inget bara står på samma varvtal om jag ger full gas, smäller å har sig.

startar jag om den så går den jättebra och man kan dra ut den en gång sen samma sak.

har biltemas blåa tändkablar, dom man köper styckevis.
Backeliten trodde de berodde på kablarna, ska köpa nya på mekonomen imorrn, nån som har nått annat förslag?

har nästan lambda 1 på tomgång ;)
varvet pendlar en del men håller sig runt 0.9-1.1 på mätarn ;)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

10p till Backeliten, byte av tändkablar gjorde att felet försvann!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Då var den färdigmappad.
lambda 1 på tomgång och på 2500rpm :)
SBP Se upp!!

känns inte så himla effektstark, men man är ju bara van turbodraget.
men bottnade då nästan spridarna så lite effekt finns de nog.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu får du snart lägga upp lite bilder så man blir inspirerad till att bygga själv:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

"Släden" går :!: :beerchug: :wink:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Tommy Luhr skrev:nu får du snart lägga upp lite bilder så man blir inspirerad till att bygga själv:)
har ju försökt få den att se så orginal ut som möjligt så inte bilprovningen ska gnälla på mig så är inte mkt att visa direkt :)
har gömt undan spolarna under insuget, enda som syns är att dumparna sitter kvar på röret mellan luftfilter å insug, samt oljereturslangen är kvar :)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Fanzy skrev:"Släden" går :!: :beerchug: :wink:
japp japp ;) du kan se fram emot hjulklappar ;)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Tommy Luhr skrev:nu får du snart lägga upp lite bilder så man blir inspirerad till att bygga själv:)
ser nästan orginal ut nu, förutom vevhusventilationsslangarna
Bild

4st feltemaspolar under insuget, kanske inte SBP ser...
Bild

måste nog dit med ett rör utan dumpar innan bes
Bild

oljereturslangen pluggad, hoppas dom inte gnäller på det.
Bild

vinterstylad så de står härliga till!
Bild

skulle ha städat upp under huven och gömt bort lite kablar å skit, men de blir senare i vinter
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

varför inte ta bort röret helt? du behöver ju inget luftfilter för att besikta bilen?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

glöm inte att sätta en slang från vevhusventburken till luftfiltret.
Risken att du åker på (Vevhusventilation ej sluten) :wink:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Kirre skrev:varför inte ta bort röret helt? du behöver ju inget luftfilter för att besikta bilen?
om jag bara har ett öppet spjäll så känns de som dom kanske upptäcker att de saknas en luftmassemätare?

sen känns de bättre med ett rör och filter
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Fanzy skrev:glöm inte att sätta en slang från vevhusventburken till luftfiltret.
Risken att du åker på (Vevhusventilation ej sluten) :wink:
har för mig att de finns någon färdig anslutning på insuget nånstans där de ska sitta, ska kolla över de innan besiktningen.
Skriv svar