Sida 17 av 24
Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör aug 06, 2011 1:57 pm
av Stener
Vart köpte du det gängade röret?
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör aug 06, 2011 7:16 pm
av reine
köpte allt på rallyshop.se
ska ev köpa samma grejer till bakfjädring oxå.. just nu sitter det sänkfjädrar som är kapad 2 varv.
Men är döless på att skruva nu så bilen får va som den är ett tag

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons aug 17, 2011 5:48 am
av hockne
Vad är det man hittar på tuben då .......AJa baja !!!!
http://www.youtube.com/watch?v=O3d5KKN1PiI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=I8F_t-Ped5A" onclick="window.open(this.href);return false;
Att du inte kan uppdatera här med lite filmer
Hoppas att det är din bil

Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons aug 17, 2011 4:49 pm
av Stener
Ute på flygrakan och leker?

Måste varit jävligt tidigt på morgonen det där om det var nyss...
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons aug 17, 2011 5:03 pm
av subw000fer
EDIT: haha, fail, råkade lägga kommentaren på fel forumstråd

Men det ser bra ut här, subarun hade lite mer grepp

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons aug 17, 2011 7:17 pm
av reine
hockne jo de är min bil. glömde lägga upp dom.. tur de finns dom som har koll på läget
Stener Yes det är flygrakan. klockan 21 i lördas.. inte så bra val av tid eftersom polisen hitta dit rätt fort
subw000fer haha, ja lite mer grepp har han.. hade fan grina om jag inte komme ikapp på slutet.. blir nog till att skaffa nå bättre däck.. som det är nu kan vilken bil som hellst köra ifrån mej i starten

Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons aug 17, 2011 9:17 pm
av Stener
4WD är ju helt omöjligt att ta i starten när det är gatrace, men dom tappar ju mer på slutet istället

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör sep 10, 2011 7:47 pm
av reine
har inte hänt mycket här.. bara körning. uppe i 200mil nu utan nått problem.
har dock kapat av fjäderbena och kortat av dom ca 6cm och satt i saab dämpare.. den vart inte nog låg sist jag mixtrade. inte helt nöjd nu heller så det blir kortare fjädrar oxå.. tror jag bestämt mej för 8" långa fjädrar nu
här är en bild på höjden nu.. inte så låg än pga av dom långa fjädrarna
nu börjar man fundera på om man ska riva ner motorn igen och kanske uppgradera lite... eller så lägger man lite pengar på att få till bromsar och väghållning.. får se hur det blir.
en liten film har jag oxå att bju på, testade på drifting uppe i övik. alltså första gången man testa på både drifting och bilen på riktig sladd.
så det är väääldigt lite däckrök för jag hade nog jobbigt med att försöka att inte snurra och skämma ut mej
http://www.youtube.com/watch?v=eEfDISHBd_M" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: sön sep 11, 2011 2:00 pm
av Manne
Gött att den funkar som den ska
Saabdämpare alltså? Från vilken modell?
Tänkte också köra 8" fjädrar, men vet ej hårdheten.
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: sön sep 11, 2011 9:53 pm
av reine
saab 900 94-98. köpte biltema nu bara för att testa.
känns ju som att dom bör funka då en saab lär väga en hel del fram.. borde ju inte bli för klen iallafall. sen finns det ju värre dämpare tex koni osv om man vill uppgradera senare.
va bara att korta fjäderbenet, kapa av bulten lite nere i spindelleden som går upp i benet.. annars tar den i botten på dämparen. sen en hylsa/distans uppe vid lagringen för där blir den lite glapp annars.
ja fjäderhårdheten e ju inte så lätt att veta vad man ska ta.. funderar på att ta samma som jag har nu. har suttit och läst mycket om fjädrar men alla tycker olika som vanligt så det är nog till att testa sej fram

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: tis sep 13, 2011 6:59 pm
av Manne
Okej, kortade också mitt fjäderben 60 mm när ja stoppa i opeldämparna.
Passade inte heller i topplagringen så dom lämna ja till en polare som svarvade om dom

Vad har du nu för hårdhet då?
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: tis sep 13, 2011 9:12 pm
av reine
har nu 375lbs/67kg/65n/mm.
här är värden på org= ca 20n/mm och VOC=ca 40n/mm
en vanlig "sänkfjäder" ligger väll mittimellan där.
vad tror du manne man ska ha till gatbus/drifting? hade du tänkt bygga om topplagringen till nån stum modell eller kör du orginal?
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons sep 14, 2011 1:52 pm
av Kaxxen
Ser riktigt bra ut, läst hela tråden nu och är imponerad!
Vore skoj att få kolla lite närmare på den så man kan få lite inspiration till ens egna byggen!

Lycka till och säg till om du behöver nå 240 delar
Mvh//
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons sep 14, 2011 2:57 pm
av Erikwdt
reine skrev:har inte hänt mycket här.. bara körning. uppe i 200mil nu utan nått problem.
har dock kapat av fjäderbena och kortat av dom ca 6cm och satt i saab dämpare.. den vart inte nog låg sist jag mixtrade. inte helt nöjd nu heller så det blir kortare fjädrar oxå.. tror jag bestämt mej för 8" långa fjädrar nu
här är en bild på höjden nu.. inte så låg än pga av dom långa fjädrarna
nu börjar man fundera på om man ska riva ner motorn igen och kanske uppgradera lite... eller så lägger man lite pengar på att få till bromsar och väghållning.. får se hur det blir.
en liten film har jag oxå att bju på, testade på drifting uppe i övik. alltså första gången man testa på både drifting och bilen på riktig sladd.
så det är väääldigt lite däckrök för jag hade nog jobbigt med att försöka att inte snurra och skämma ut mej

Däckrök lr inte det såg väldigt kontrollerat ut för att vara första försök.
Snyggt kört
Bilen verkar gå fint med.
http://www.youtube.com/watch?v=eEfDISHBd_M" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons sep 14, 2011 5:15 pm
av hockne
reine skrev:har nu 375lbs/67kg/65n/mm.
här är värden på org= ca 20n/mm och VOC=ca 40n/mm
en vanlig "sänkfjäder" ligger väll mittimellan där.
vad tror du manne man ska ha till gatbus/drifting? hade du tänkt bygga om topplagringen till nån stum modell eller kör du orginal?
Jag har samma fråga
Skulle vara kul att få reda på vad man ska köra med,
jag har tänkt att köra med saab 900 dämpare.
Så kommer någon på vad man ska ha så SKRIV
