B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Lindqvist Racing skrev:Precis, Erland. Det gäller att få till en topp som funkar bra på just denna motor. Det kanske ska ses som en bromstävling i första hand. Men att topparna också flödas för att se sambandet. Bygger man bara efter maxflöde i toppen så funkar den kanske inte så bra på motorn. Det är detta jag tycker ska bli intressant, hur flödet avspeglar sig i effekt och vrid.

Jag trodde att det är dethär vad denna bromstävling handlar om,
eller som kundjobb, kunderna blir säkert inte glada om du säger efteråt att de ska bytas värre grejor till motor och dåå den toppen kommer att flyga :hihi:

Om de hade varit 50-55 förgasarna i motor, hade jag kört med nyare B20 topp, (har 2st. på fint skick) och minst 48mm/37mm ventiler, ingången till topp större än 39mm naturligtvis.. och om epoxy och svetsning tillåts, även bättre..

Med 45mm weberförgasare i flödesbänken sjunker mitt 182cfm säkert under 170cfm men det räcker bra till denhär basic gatmotor. ( dellorto 45 flödar mer än weber om jag minns rätt..)

Knotan, var inte sur för jumboplats, du var med i allafall. Jag, som har bromsat hundratals bilar i bromsbänken, dom flesta i inertiabänk, flera B20 motorer också, vet att din 157hv är inte alls dålig, med tamare kamaxel och 40mm dubbla det blir säkert bättre på gatan.. och glöm inte att alla bänkar visar inte samma siffror.

Kommer ihåg en Opel 2.0 16v folkracebil, jag filade toppen till den på en dag hela toppjobb, det blev 193hk med 40mm/ 34.5mm halsring, dubbladellorto, trimkamaxlar, egenbyggt insug, annars helt original motor. Ägaren sa att det brukar vara 220hk på folkracetrim på dessa motor med 40mm dubbla :hihi:
Han har haft 2 st. likadana bilar efter den, den första hade ca. 160hk och nuvarande bil med 45mm dubbla förgasarna, trimkamaxlar, lite över 170hk, jag undrar var ligger dom 220hk Opelfolkracemotorerna. :lol:
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Mycket intressanta resultat! Jättefint att det finns människor som har intresse att organisera sådant!

Är det möjligt att få bromsdata i t.ex. Excel format? Eller som en textfil? Det skulle vara intressant att plotta upp kurvorna i samma graf.
Göran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Göran »

Du har rätt Jarmo! Din topp är den bästa för ändamålet med lagom arbete nerlagt. Vi som lyckas komma en bit över 200 cfm har över-arbetat våra toppar, men det var en flödes tävling också. Vi som var på plats var mycket imponerade av effektkurvan som din topp presterade.

MVH Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hallå B20 lovers! Stort tack till Stefan och Göran för arrangemanget som var helt superbt. Stort tack till Reine på AGAP som sponsrade med en kamaxel som presterade väldigt bra. Stort tack till alla ni som deltog också, det var väldigt kul att träffa er och kika på era toppar. Den här helgen var det roligaste på länge för en B20 och motorälskare som mig. Man lär sig något av alla som kommer dit och det är ju sällan man får en sån chans live. En känd motorprofil, Kalle P. kom också förbi och delade med sig av sina erfarenheter.

Kör jag in värdena i Pipemax så ska man ha 36,4mm i minsta area på toppen vid 260 fps och det samma får jag om jag använder min formel med 120m/sek. som jag tror är den högsta hastigheten man ska köra på såna här toppar. Detta vid ungefär 110 % VE strax efter max vrid. Min topp blev mer en testtopp där jag provade en massa saker men jag tyckte att resultatet blev väldigt bra fast den var i största laget när det gäller arean. Efter en sån här träff så kan alla deltagarna naturligtvis putsa sina resultat när man ser vad motorkombinationen peakade på för effekt och det är ju lite vad som är meningen. Den stora skillnaden mellan flödesvärdena anser jag berodde på att vissa toppar, bland annat min fick ett flödeslyft med tratten som användes. Med modellera runt inloppet flödar den bara 190,4 cfm vid 12mm och med förgasare blev det ca 180 cfm i Görans flödesbänk. Göran hade en fin kalibreringsplatta som kördes mellan varannan flödning och jag tog med mina egna plattor och fick dom körda så kalibreringen stämde till 100%. Pipemax kräver 174cfm för den uppmätta effekten så det stämmer väldigt bra. Min topp höll 37,7mm i minsta arean som var strax under sätet med ventilskaftets area borträknad, 38,2mm i verklig diameter. Det blir 240 fps enligt Pipemax och med lägre hastighet än det börjar effekten att sjunka rejält. När jag gör B20 toppar så brukar jag räta ut golvet i insugningskanalen och insuget med plast och då rättar arean till sig men det var inte tillåtet här. B20 motorns Weber insug har en brantare lutning än kanalen i toppen och golvet i insugningskanalen blir som på en 531 topp med en bula innan korta radien, detta rättas till om man plastar:

Bild

Jag har avgjutningar och massor med bilder på min topp som kommer så fort jag fått hjälp att lägga upp dom på webben. Jag hoppas att detta arrangemang blir återkommande och jag kan mycket väl tänka mig att åka norröver också. Just B20 motorn lämpar sig väldigt bra eftersom det går så fort att byta topp och alla kan köra med samma kam. Med en 230 eller annan motor hade det blivit mycket svårare. Jag undrar vem på Volvo som är ansvarig för denna utvecklingsmiss? I mitt tycke är B20 motorn skapelsens krona och efter den har det bara gått utför.

Erland.
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter schmidt »

Då måste det bli en B30 nästa gång 8) Hänger du på Erland ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Mina bromsvärden blev: 230,9 Nm vid 5000 rpm och 194,3 hp vid 6500 och 6600 rpm. Över 190 hp från 6000 till 7100 rpm.
Fortfarande 190,7 hästar vid 7100 och 186,6 vid 7200. Den börjar tappa effekt beroende på att den börjar gå fetare efter max effekt.
Patrik passade givetvis på att hävda insprutningens överlägsenhet jämfört med Weber men förgasare är ändå härligt okomplicerade.
112,7 hästar vid 4000 varv, vid 4500 varv har den 138,6 hp och det är mer än E motorns maxeffekt på 135 SAE hästar.
Det kan vara intressant att se att en stor kanal inte tappar något runt max vrid.
Effektförlusten kommer runt max effekt för det är först där det finns tillräckligt med kinetisk energi för att det ska göra någon skillnad.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Peter schmidt skrev:Då måste det bli en B30 nästa gång 8) Hänger du på Erland ?
B30 är det enda som slår B20. Vi tittade på en 164:a i Ryd på vägen hem. Något säger mig att jag inte borde köpa mer bilar men å andra sidan så har jag aldrig lyssnat på min förnuftiga sida.

Erland.
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck

Erland Cox skrev:Mina bromsvärden blev: 230,9 Nm vid 5000 rpm och 194,3 hp vid 6500 och 6600 rpm. Över 190 hp från 6000 till 7100 rpm.
Fortfarande 190,7 hästar vid 7100 och 186,6 vid 7200. Den börjar tappa effekt beroende på att den börjar gå fetare efter max effekt.
Patrik passade givetvis på att hävda insprutningens överlägsenhet jämfört med Weber men förgasare är ändå härligt okomplicerade.
112,7 hästar vid 4000 varv, vid 4500 varv har den 138,6 hp och det är mer än E motorns maxeffekt på 135 SAE hästar.
Det kan vara intressant att se att en stor kanal inte tappar något runt max vrid.
Effektförlusten kommer runt max effekt för det är först där det finns tillräckligt med kinetisk energi för att det ska göra någon skillnad.

Erland.
Jag har 224,2 nm vid 5000rpm och 188,1 vid 6500-6600 rpm över
184hk 6100-7200 rpm Så ni kan jämföra lite.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Jag hade 37.5mm venturi under säten, minsta stället 36mm var nånstans före styrning. Meningen var att jag kör med 44.5mm ventil men svarvade för mycket bort av 46mm ventil.. :hihi: så det blev 43.4mm. (0.86)
Hade tänkt 38mm venturi med 44.5mm ventil så det blir 0.85 förhållande.

Innan jag skickade toppen, tänkte hård ska jag plocka den isär igen och sätta in original B20 44mm gamla ventiler som var redan rensade, var bara rädd om dom rasar i bänken så gjorde inte det..också jag gillade mer 43.4mm ventilprofil, tyckte den passar bättre till små förbränn.rum..

Avgas har 34mm venturi, det blev lite för mycket för 36.5mm ventil.
Å andra sidan ventilskaft stjälar arean så det motsvarar ca. 33mm dia, och om man undrar mer så att skaftet är på vägen så det är kanske i verkligheten mindre än 33mm..

Har inte än aning hur mycket vrid det blev och var? :D
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

angående motorers förträfflighet.
Ta en kik på C20ne från Opel.
den är lika lätt att byta topp på som B20. om inte lättare.
bara ett krav att alla ska hålla samma ventilhöjd.
Det finns massvis med gods att gräva i också ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore intresant att höra vilka ventil storlekar ni har, flöde på alla lyft, dim under ventilen och vid minsta stället och max vrid och max effekt +rpm och hur de höll ut efter pik effekt och lamda om det feta till sig där uppe?
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck

Inlägg av Gunnar S »

Jarmo Y skrev:( dellorto 45 flödar mer än weber om jag minns rätt..)
På tal om det: Hur var egentligen specen på weberknasarna? kanske har missat det.. sorry.
Vissa påstår att Dellorto är bättre. Åsikter kring detta?
Det hade ju också varit intressant med en körning med ett noga utsorterat sprut istället.
K-jettronic...
:hey:
Livet går vidare...
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska scanna papperna jag fick av Göran och lägga ut. Jag körde 44-37 ventiler. Jag ska mäta insugs och avgasvolym på portarna och lägga upp. Min förbränningsrumsvolym var 45cc. Jag har bara planat 2,7mm men jag tyckte toppen blev tunn om jag skulle ta mer. Det skiljer tydligen en hel del i tjocklek på deckytan mellan olika toppar. Det är något jag ska ha bättre koll på i framtiden.

Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Min kanal var 37 mm innan kröken, 41,5 mm under ventil. 46-38,5 ventiler. Min topp var väl lite "overkill" för denna motorn. Man kan säga att den var felbyggd för denna motorn, men funkade ju rätt bra ändå. Jag ville ju komma bra till i flödestävlingen också. Det var intressant att se hur förgasare och insug drog ner flödet. Så man har ju förstått att man egentligen inte kan utnyttja ett sånt flöde i en sån här motor, man har ingen nytta av att maxa flödet. Lärorikt!
Här är mina flödes och bromspapper.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck

Här är papprena på min topp.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar