Sida 17 av 62

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 16, 2011 9:19 am
av knotan
lite skillnad på varvtal i dem maskinerna, troligen magrare blandning dessutom med bensin å inte e85, och framförallt så är det betydligt mindre ventiler som blir påverkade av värme på ett annat sätt....

den som lever får se, men jag känner mej inte så orolig faktiskt... kommer som sagt köra ganska lungt med denna motorn, får jag ut lite över 500 hästar (troligen runt 600nm) på en bil som väger 500 kilos med min begränsade erfaenhet så innebär det att jag knappast kommer behöva använda speciellt mycket fullgas :hihi:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 16, 2011 8:23 pm
av knotan
enklaste lösningen. vart inte mycket svets men, tur man är stadig på hand

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör dec 17, 2011 2:58 am
av Karl Buchka
Kanske lite sent vid detta laget, men Earl's katalogför en 1/8" till AN6 i stål. Den har artikelnummer 961662.

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön dec 18, 2011 6:02 pm
av knotan
hittade en lika dan min bil fast ett år nyare -92a
till salu racefärdig om nån är sugen på att köpa en själv :thumbright:

lite sunkigt med NA motor men blir nog rätt bra flås i en 500 hästars sugis v8 med iofs :hihi:


http://www.racecarsdirect.com/listing/3 ... 5_dfr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: ons dec 21, 2011 9:29 am
av knotan
ladd-trycksventil MAC och tre st hastighetssensorer från Schneider beställda via jobbet, även beställt ett trekanaligt bosch tändslutsteg, sen blir det en wastespole från Accel.
skapliga skillnader på priser vi har via jobbet jämnfört med priser man behöver betala som privatperson från andra firmor kan man lungt säga...

beställde ju packningar till topparna via mekonomen, men fick hem den ena från goetze å den anrda av en annan modell. skiljde nästan en halvmillimeter i tjocklek, så nu har jag beställt även den andra från goetze, men fick ta den från italien...


i väntan på topplocken har jag fortsatt dra lite el, samt bygt om fästet för generator lite, samt måttat på längd för generatorremmen. ska förbi mekonomen idag igen å kolla om jag hittar lämplig rem...

måste även bygga fästen för hastighetssensorer bak.

blir 2 punkter/varv fram (orignal) å sen 1 eller 3 per varv bak, frågan är vilket som blir bäst för att kunna köra antispinn och laddtryckstyrningen via Linket???

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor dec 22, 2011 1:45 pm
av knotan
då har jag kommit en bit på vägen iallafal. kan inte komma så jättemycket längre innan jag får hem topparna...

dragit klart alla reläer å säkringsplintar,
orginal på dessa bilar sitter inte vare sej reläer eller säkringar :hihi:
allt går via en huvudbrytare, en säkerhetsbrytare å sen sist en vabnlig vippbrytare på daschen.
antar dte är tänkt som så att det är extra vikt och framförallt en möjlig felkälla, går en säkring eller ett relä strular så är loppet kört i varje fall :|

men nu "fegar" jag lite iom jag ändå inte behöver fundera över å jaga tusendelar :o

har ingen plats för bredbandslabdan i dachen så den blev att fälla ned i den pluggade luftkalanel som agerar batterilåda i min bil (satt dubbla kyl orignal)

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor dec 22, 2011 1:54 pm
av MadMange
snyggt yao :thumbright:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor dec 22, 2011 4:45 pm
av ahberg
skit bra gjort,,


lite kabel överdrag sedan så blir de snygg o stillrent :thumbright:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor dec 22, 2011 5:31 pm
av knotan
jess har beställt sånna här "kromade" kabelstrumpor/värmeskydd från motornord som ska sitta överallt i närhet av grenrören , blir även å stoppa AN slangen runt motorn i sånna.
sen blir det sån här svart "strumpa/väv" som man använder inom industrin som är "öppningsbar" och har en lång kardborreslutning.
drar klart allt och startar upp den å testkör alla funktioner innnan jag vill bunta in allt, man vet aldrig om det är nått som man vill dra om innan man hinner vulka ihop allt :mrgreen:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 23, 2011 9:08 am
av knotan
Gamla släpkärran såld , dax att dra igång på allvar med att byggga den nya, kaske lika bra å göra det nu när topparna är iväg..

måste ju bygga klart den nya innan det är dags för mappning med

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 23, 2011 9:48 am
av Tommy Luhr
Hoppas du inte får in någon annan bil i sidan, men du har antagligen inte tänkt att använda bilen så fullt ut eller?
Man kanske har problem med mycket mer saker då än avv linkboxen kan gå i sönder:)
Väntar ivrigt på att få höra denna:)
Själv håller jag på med en kittcar (som står stilla nu tyvärr), den skall ha en bmw v12 som skall byggas om (om det går) till kortslagig med extrema varvtal.
Keep up the good work och god jul :)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 23, 2011 10:28 am
av knotan
som du säger så kommer jag aldrig få tillfälle att köra "wheel to wheel combat" med denna bilen iom den är för gammal för att tävla i dem "riktiga" serierna, och sammtidigt lite för ny för att få tävla i historisk racing.

kommer troligen bli tillfälle att köra "timeattack" i sommar vilket är nytt mej veterligen inom formelklassen,
och som du säger OM jag krockar så är linkboxen den lilla kostnaden i sammahanget :hihi:

tro inte du är ensam om att längta efter att höra den, går inte en dag utan att jag sitter å drömmer om att höra den på 8000 i motorbänken och så kommer man på sej själv med att sitta och flina förnöjjt.

bara tanken att jag äger en bil som är tillräcklig för att matcha offeciella varvrekord på de flesta banorna i sverige känns lustig.
sen säger jag ännu igen att jag aldrig kommer klara av att köra så fort, men bara vetskapen att bilen är så snabb :mrgreen: :drool:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 23, 2011 11:58 am
av Tommy Luhr
Du skulle haft en sugmotor egentligen.
Tänk att få ha en 12 cylindrig motor bakom sig som ryter upp till 10 000rpm med trattarna rakt upp.
Tror jag slår många fräna turbo motorer i upplevelse:)
Men du får mycket "bang for the buck" med turbo :)
Förstår att du bygger så!

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 23, 2011 12:02 pm
av Jens Gustavsson
du får hyra in Stefan "Lill-Lövis" Johansson som körde turbo F1 bilar då det begav sig som expert test-chaufför och utvärderare :hihi:

vart ska du dyna motorn/bilen sen? blir kul att följa :thumbright:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre dec 23, 2011 6:16 pm
av knotan
den ska mappas/bromsas hos Tony på AG:s bilverkstad här i norrköping. han ska få sin 4wd bänk leverad efter årskiftet, den ska tydligen kunna bromsa bortåt 3000 hp på 4 hjul. :hihi:
så jag blir nog en av de första att mappa i den bänken om allt går enligt planer.

jo visst en v10 skulle vara drömmen, problemet är ju såklart priset :(
och med handen på hjärtat så lär jag få ut betydligt mer effekt ur denna motorn på strax över ett bar än jag kommer ha använding av mer än möjligen på långa rakan på mantorp och samma på anderstorp :whistle: :roll:

har tänkt prata lite mer Rajamäki å se om han har lust att ta sej till mantorp vid nått bantillfälle å testa bilen där, sen lär jag väll jobba en del för honom på andra banor med så , jag är lite sugen på å ta med bilen till alastaro i maj som blir första körningen för säsongen för hans del... men vi får se hur det blir med den saken, kostar ju en slant bara med transprt över med färja och speciellt med en stor släpkärra osv :angryfire: