Sida 17 av 43
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: ons sep 26, 2012 7:52 pm
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: ons sep 26, 2012 10:24 pm
av jol
Merca har en billig löprulle som är ribbad för att sitta på insidan remmen, jag vet inte om din släta sliter mer än en ribbad gör men bara ett tips.
Jag sökte ett tag innan jag fann nån till lämpligt pris. Har inte provkört mitt bygge än så jag vet inte om det är ett måste. Du får tyvvärr spana efter det i reservdelskataloger jag har ingen aning om var mitt hjul ligger.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: ons sep 26, 2012 10:43 pm
av mrabarth
tackar!! bra tips, ska kolla upp det.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor sep 27, 2012 7:36 am
av knotan
Armerad slang istället för bubblig universalslang =
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: sön sep 30, 2012 10:06 pm
av mrabarth
Då jag inte kan helt utantill vad som blir varmare/kallare på olika tändstift märken tog jag helt enkelt och frågade en lokal butik här i umeå om råd. Jag ville ha ett stift som var ett nummer kallare än NGK 6 som sitter orginal på min motor.
Som ni sett i mitt tidigare inlägg fick jag NGK 5 i tron om att det var kallare... Så är det dock inte vid en närmare kontroll. Så nu har jag bytt till rätt stift NGK bpr7es
Ikväll gick motorn runt för egen maskin. Riktigt skönt att se/höra att den verkade gå jämnt och fint på startmotorn, samt att kompressor remmen låg still utan att vandra, oljetrycket låg på 1,7bar efter ett antal varv.
Detta var ju endast en startmotorkörning- den har inte startats än.. Men snart så.. känns ändå som en lite seger!
Pillade ihop de resterande delarna till kylsystemet med bla expansionskärl.
Placeringen av kärlet blev som synes i hjulhuset. Det fanns helt enkelt ingen annan placering utan att göra hål i huven "eller göra en custom behållare". Svårt att se på bild, men expansionskärlet är över vattennivån i motorn och kylaren.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 01, 2012 9:47 am
av Attenator
Längtar tills man får se denna på Umeås gator, bra jobbat!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 01, 2012 10:52 am
av * * * NXJ * * *
"Ikväll gick motorn runt för egen maskin. Riktigt skönt att se/höra att den verkade gå jämnt och fint"......"på startmotorn"
Riktigt fin placering/montering av expansionskärlet. Dom är ju skitfula! Själv tänkte jag köra med ett Golfkärl som är klotformat och iaf passar PVformerna....
Längtar tills din Escort går för egen maskin utan startmotor.
Ett riktigt fint bygge tycker jag

NXJ
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 01, 2012 3:28 pm
av mrabarth
tackar tackar!! Riktigt kul ni gillar bygget!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: sön okt 07, 2012 7:17 pm
av mrabarth
HEJ igen!
Det som hänt sedan senast är att jag har lyckas sabba orginal innertaket då jag ville klä det med svart tyg.
Typiskt nog verkar inte limmet och innertaket gilla varandra "lösningsmedel?" så det är bara att kasta bort.
Ingen ideé att hänga läpp för det. Skaffade lite klister/foliebeklädd ljudisolering och monterade under hela taket och sedan limmade jag dit nytt tyg. Blev riktigt bra faktiskt- kanske t.o.m. bättre än med orginaltaket.
Den skräddarsydda golvmattan är också monterad samt limmad på vissa ställen för att ligga still.
Växelspakskonsolen är uppfräshad samt monterad samt även handbromsspaken.
A-stolparna är förberedda för att montera diskanter (inte så rejsigt kanske, men trevligt)
Den nya framrutan (som är en New Old Stock från 1970= aldrig monterad) har efter ca 4 timmars hårt arbete äntligen kommit på plats med tillhörande torkar armar.
Tyvärr gick vi bet på bakre sidorutorna då jag skulle montera mexico lister som inte är öppningsbara, på mina 1300L rutor. Jag har för mig att detta ska gå ganska smärtfritt. Men det finns inte en plan i h-v..e att det funkar. Rutan är helt enkelt för stor. Ska åka förbi med dom till en glasmästare och skära till dom..

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: sön okt 07, 2012 8:58 pm
av larsat
Ser kanon ut det där! Har du någon värmeplåt över grenröret o ska du ha någon värmesköld runt luftfiltret sedan?
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: sön okt 07, 2012 10:00 pm
av Gustav
Snyggt!
Bakrutorna är väl härdade? Isåfall går dom inte ändra storlek på...
Eftersom du är ex-montör från drömfabriken så tror jag ändå att du verkligen har försökt få in rutorna... får du inte dit dom så går det inte. :p
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 08, 2012 4:29 am
av Kadett4wd
limma dem snyggt och modernt annars.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 08, 2012 7:12 am
av therealpinto
Öppningsbara bakrutor är ju annars riktigt smidigt...bra ventilation utan massa drag.
/Gustaf
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 08, 2012 8:40 am
av Toni
* * * NXJ * * * skrev:Riktigt fin placering/montering av expansionskärlet. Dom är ju skitfula! Själv tänkte jag köra med ett Golfkärl som är klotformat och iaf passar PVformerna....
Ett riktigt fint bygge tycker jag

NXJ
Exakt!
Formspråk tror jag det kallas. De där små, nästan osynliga detaljerna som gör att det ser så rätt ut...

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: mån okt 08, 2012 5:37 pm
av mrabarth
Toni: Precis! Även de små sakerna gör skillnad- Jag har nog sett att även du lever efter de principerna
Jag skulle mer än gärna ha kvar de öppningsbara sidorutorna om inte allt var trasigt som satt på bilen. Lås och lister var ersatt med självborrande plåtskruv samt silicone..
Var till glasmästarn idag och snackade med dom om att skära/slipa till rutorna. Men som Gustav säger så går inte det då rutorna är härdade. Nya rutor går inte att frambringa via svenska leverantörer men kanske i England om man hittar rätt..
Jag vill ju helst ha glasrutor då de är tystare, samt går att torka/skrapa av utan att repa.
Glasmästarn ville komma förbi garaget och se med egna ögon hur det såg ut. Han dömde ut rutorna som "glöm det, det måste vara fel ruta"..
Efter lite mer letande och några telefonsamtal klargjorde jag att dett ÄR olika rutor på mexico och 1300L.
Åker ikväll och mallar av riktiga mexico rutor som kommer att skäras till i det nät bästa alternativet- ythärdad macrolon/lexan. Dock dyrare men lite mindre känslig för repor.
Kadett4wd: De tipsade faktiskt om att limma dom men då skulle rutan hamna mycket längre in.
Larsat: Grenröret är lindat med bandage samt att jag monterat en rostfri plåt mellan filtret och grenröret. Hoppas det kommer att funka tillfredställande. Annars borde det synas på insugstempen mär bilen står still utan fartvind. Jag har redan börjat spåna på lite olika lösningar på att få dit lite kall luft. Men än så länge är det uppstart och mycket annat som ska ses över.