Sida 17 av 27
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: ons mar 30, 2016 10:19 pm
av Kadett4wd
Från Garrets sida:
Ball-bearing turbochargers can benefit from the addition of an oil restrictor, as most engines deliver more pressure than a ball bearing turbo requires. The benefit is seen in improved boost response due to less windage of oil in the bearing. In addition, lower oil flow further reduces the risk of oil leakage compared to journal-bearing turbochargers. Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section. Again, it is imperative that the restrictor be sized according to the oil pressure characteristics of the engine to which the turbo is attached. Always verify that the appropriate oil pressure is reaching the turbo. The use of an oil restrictor can (but not always) help ensure that you have the proper oil flow/pressure entering the turbocharger, as well as extract the maximum performance.
Mao beroende på oljetryck kan man behöva ändra restriktordiametern.
Kan man inte ändra diam kan man förlänga restriktorn efter som friktionen stryper också.
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: ons mar 30, 2016 10:42 pm
av x6rs
Den banjobulten jag har till turbon har en 1,2mm restriktor i sig, den är ju en del större än restriktorn som sitter i turbon om jag förstått rätt. Nu är det lite offtopic men intressant ang oljerestriktorer, googlade lite och uppfattningarna är väldigt spretiga, en del säger att man måste ha, andra säger tvärtom, det enda alla verkar överens om är att oljereturen ska vara grov...
Ang flödesprepp då, kan man preppa avgashuset att bete sig som ett större hus fast med lika snabb spool, går det att både äta kakan och ha den kvar? Och isåfall hur?
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: ons mar 30, 2016 11:18 pm
av Dennis M
Kan någon visa bänkpapper på hur mycket det gör i spool med och utan restriktor?
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 7:10 am
av Kadett4wd
det finns väl info om det här på sävar om jag inte minns fel?
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 3:48 pm
av JLundin
Det är bara att montera en varvtalmätare på turbon och logga hur den beter sig, för jag förutsätter ju att alla som håller på med turbomodifieringar och installationer har den möjligheten...

Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 6:19 pm
av Erland Cox
Hur funkar en sån varvtalsmätare? Går det inte lika bra att se hur fort man får laddtryck
och att även mäta tempen på luften ut ur turbon?
Erland
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 7:26 pm
av J00r
i varje fall den borgwarner kör med till sin efr serie är en 0-5 voltgivare. Som ger fyrkantsvåg ut.
http://www.full-race.com/store/turbos/b ... r-kit.html
Postat: tor mar 31, 2016 8:13 pm
av Big Al
-
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 8:37 pm
av Kadett4wd
Skrev jag inte nåt om en restriktors längd tidigare?
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 9:18 pm
av nkro
Kan ngn förklara vad ni menar med spool. Jag har nog fel uppfattning. Om spool inte är spool vad är då respons.
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 9:38 pm
av fredde_vit_pv
nkro skrev:Kan ngn förklara vad ni menar med spool. Jag har nog fel uppfattning. Om spool inte är spool vad är då respons.
bra fråga

tillgången av effekt varierar ju när man stampar på gaspedalen beroende av vad vad som har hänt innan vilket kanske inte är fallet på
tex en sugmotor. så jag tror människor bedömer med olika förutsättningar/krav
//F
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: tor mar 31, 2016 9:40 pm
av JLundin
Självklart så mäter man varvtalet inget annat. Den varvtalsmätare som jag har, tog jag och en kompis fram för 22 år sedan och bygger på optisk mätning av rotationen på kompressorhjulet. Tidigare versioner av varvtalsmätning på turbo som exempelvis Schwitzer använde i sina testbänkar var en svindyr magnetiserad mutter till kompresssorhjulet. På inloppet på kompressorhuset satt då en spole med utstickande "bladfjädrar" som sträckte sig runt inloppet. Denna spole kände av variationen i magnetfältet som kanterna på muttern skapade.
Den utrustning som SAAB använde sig av till en början var snarlik den Schwitzer använde, men hade inte en direkt presentation av rådande varvtal. Man fick hålla motorn stabilt på ett varvtal och sedan via en uppkopplad tongenerator läsa av det rådande varvtalet på turbon. En väldigt rudimentär utrustning med andra ord, har själv sett den användas och det var ingen höjdare precis...
På senare år gick man över till optisk mätning via fiberkabel. Min mätutrustning är en vidarutveckling av den Mitsubishi utrustning som SAAB använde på deras motorlabb. Vi lånade helt fräckt hem en av deras mätutrustningar, tog isär den och kollade hur den var byggd. Skapade därefter en i vårt tycke bättre design...

Den har ju några år på nacken nu, så det är dags att uppgradera den igen....

Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: fre apr 01, 2016 8:53 am
av Kadett4wd
Spool är väl helt enkelt tiden det tar från noll laddtryck till öppen wastegate.
Det har egentligen inget att göra med 'när' laddtrycket kommer.
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: fre apr 01, 2016 1:06 pm
av Pacman
Varför göra mätteknik så onödigt avancerad?
Varför inte en avbalancerad tapp i nåt magnetiskt material, t.ex stål, på baksidan av kompressorhjulet och en VR-givare i backplaten som läser tappen när den swishar förbi?
VR-givare funkar ju att läsa 60 tänder per varv vid 6000rpm annars vilket blir 6 kHz så att läsa 1,6-2,5 kHz (100.000-150.000rpm) är ju så lugnt att t.o.m en hall-givare hade klarat det.
Re: sk flödesprepp av turbo
Postat: fre apr 01, 2016 2:18 pm
av JLundin
Givare som kan läsa av höga varvtal är inget problem idag. Det som ställer till det är att man inte på ett enkelt sätt kan anbringa något som väger på det som roterar utan att det ger inverkan på balansering, sedan är fastsättningen också problematisk. Till detta ska man också lägga den omgivningstemperatur som givaren skall tåla.
Men visst, det finns många sätt att skinna en katt på. Det finns ju beröringsfria handhållna varvtalsmätare som använder en laserdiod, en sådan kan man säkert strippa och bygga om.

Här är den handhållna mätaren som jag av och till använder då jag mäter varvtal på olika objekt, den går mellan 1 - 99.999. rpm. Den är inte gratis direkt och det finns säkert en hel del andra som fungerar lika bra eller bättre..
