Sida 18 av 31

Postat: ons maj 14, 2008 3:53 am
av MotorKnyttet
Nämen... Mr. Benz har kommit ut från idet. :thumbright: De va kul att se.

Funkar den där inga lilla fingerslipen/bandslipen bra?
Funtar på att handla en sådan, för å komma åt att slipa exempelvis svetsfogar på grenrör. Biter den bra? Byta slipband ofta?

Har både bålgetingar, vinkelslipar och Drummlar, men det känns som om det fattas något i maskinparken ibland. :hihi:

Börjar det närma sig vad det gäller uppstart av stjärnurverket snart, är väääldigt spänd på hur alla dina goa lösningar fungerar i symbios med varandra. :thumbright:

Tackar på förhand och lycka till fram över nu.

Mvh/ Tobbe- MotorKnytt

PS. Mer bilder Jesper. :wink:

Postat: ons maj 14, 2008 7:54 am
av 2.3-16
Ja Tobbe.Det tycker jag faktiskt den gör.
Byta band...ptja..inte så det stör,å biter gör den ju naturligtvis som en funktion av kornstorlek.

Ja.Tar det i den takt det kommer.
Hellre bra än fort.

Postat: tis maj 20, 2008 8:34 pm
av 2.3-16
Jamen.
Dags igen.

Bild

Bild

Börjar som synes gå mot färdigt.
Vattenkylet ser nästan ut som det e "sytt" inuti uttagen på coolern.
Nu e alltså tanken att coolern skall "försvinna" under främre kylarpanelen,å det som kommer synas vid installation e vattenkylet-som jag lurar på hur det skall fästas i ovankant.
Kanske orginal vore en ide? Det med fjäderklammorna?

Stosarna e kvar att göra på coolern,men det lär la lösa sig antar jag.

Bild

Fått donat lite med detaljer,å det känns att det börjar bli dags för installation för att ta de sista måtten.

Bild

Åsså en bonusbild på "god is my co-driver". :-D

Postat: tis maj 20, 2008 10:30 pm
av mattsvart
Hej!

Jag ska ner till Götet på utbildning på nya jobbet i drygt en vecka, finns det någon möjlighet till ett litet besök för att se hur du har det, samt fördriva tiden en aning?

Svara gärna via PM

Mvh // Christos

Postat: ons maj 21, 2008 6:05 am
av *L.R*
mkt trevligt bygge!


vad använder du för alulegering till insug och intercoolergavlar.?

jag ska snida ihop ett så fort trattar och rör anländer.
rör är av 6063 mao med kisel i. vad avnäder jag för plåt som är lämplig att bearbeta och lämplig att svetsa i till det. ?

Postat: ons maj 21, 2008 6:59 am
av 2.3-16
Jösses.
Minns inte rakt av,men skall kolla under dan.
Plåten e ju 3 digit om inte minnet sviker,å eftersom jag i det fallet arbetar i obehandlat...ja,inte e de då ngt märkvärdigt iaf.

6063 e ju å andra sidan att jmfr med 4212,så de e ju inte direkt tvärhöghållfast.

Provat arbeta med lite hårdare plåt vid tillfällen,å min erfarenhet e att det bara blir både tung å sprött som plåt.(Vi har nämligen en liten pullmax ståendes)

Gavlar mm e till 100% format för hand dock.
Rundningar mm formas över rör med lite handkraft,å det sista smids till med urethan klubba.

Postat: ons maj 21, 2008 10:32 pm
av j björk
Det blev ju jädrans smutt med intercooler och kylare :thumbright:

Men är det bra egentligen att sätta dem så tätt?
Jag tänker att man måste ju föra över en del värme från kylaren samt att all luft som går genom intercoolern måste ju genom kylaren.
Jag tänker att det blir en strypning?

Men i vilket fall lär det ju se väldans elagant ut i bilen.
Tack för numren, ska se om firmorna härikring fattar vad det är :hihi:

Postat: tor maj 22, 2008 8:21 am
av 2.3-16
Har allt tänkt i dem banorna åxå,å vid färdig installation kommer mellanrumet landa runt 25-30mm ung.
Men absolut...vi har allt lurat mkt på det där med att luften skall ges utrymme att ändra riktning det som nu behövs från det ena paketet till det andra.

Vidare e ju coolern relativt sett inte gigantisk i ljuset av tänkt effekt nivå,å...lurar en del på det här med luftgenomströmning rent generellt kan jag säga.
Handlar i huvudsak om att på olika sätt göra motorrumet mer aktivt när det gäller att få ut luft,för problemet tror jag knappast ligger i att få in den.

Fick gjort "färdigt" ingångs stosen igår,å svarvar väl till den utgången idag hoppas jag.
Därefter skall det provtryckas,å sen ner i bilen med alltihop för att få snidat till en ny kylar ram.

Postat: fre maj 23, 2008 9:31 am
av 2.3-16
I princip e intercooler samt kylar paketen nu färdiga.

Det som återstår e att svetsa in utgående pipan,å...nu börjar det bli lite goa dimensioner för att skapa så god effekt av intercooler elementet som det går.Fyra tum för att vara mer exakt.

Bild

Sen...den minnesgode kommer säkert ihåg bryderierna med växellådorna.Olja.
Hm...så kom en leverans...av ngr flaskor med innehåll vi skall "Vara väldigt försiktiga med" då det bla innehåller ganska stora mängder Bor.
Å..löfte om att leverantören så långt inte finns...å aldrig varit där :-D
Flaskor utan etiketter e bra ser ni... :lol:

Bild

Postat: tis maj 27, 2008 8:19 pm
av 2.3-16
Så e det då satt i sjön....å det visar sig att det passar alldeles väldigt :-D

Bild

Såpass,att med lite ny kylar ram/stag så kan ju tom orginalfläkten till AC bilar användas alldeles utmärkt!
Så...lite fler stag/rör till ramen för infästning av div andra stag,signalhorn osv så blir det nog alldeles utmärkt tror jag.
Rör eftersom de ger mkt hållfasthet per vikt/material.

Bild
Men....det BLIR trångt :lol:

Postat: tis maj 27, 2008 11:20 pm
av Tjernell
sweet , känner igen det där sista ordet du skrev :hihi:

Postat: ons maj 28, 2008 9:04 am
av 2.3-16
Ja.
Frågan e vart gränsen går för när det börjar bli ren konst?
Vart lat...vart å köpte en kallsåg för att göra det avsevärt enklare att foga raka snitt...vilket milt sagt underlättar när det e trångt.
Blir inte så mkt "gissa" då.. :doh:

Postat: ons maj 28, 2008 11:19 am
av Daniel-635
2.3-16 skrev:Ja.
Frågan e vart gränsen går för när det börjar bli ren konst?
Vart lat...vart å köpte en kallsåg för att göra det avsevärt enklare att foga raka snitt...vilket milt sagt underlättar när det e trångt.
Blir inte så mkt "gissa" då.. :doh:

Bra investering med kallsåg , det blir ju mindre föroreningar i metallen.
Jag tycker det blir skit när man ska TIG svetsa i alu om man vart där med vinkelslip , om materialet dessutom blivit så varmt att det börjat "kleta" blir det rejält förorenat.

Allt ser mycket bra ut , grenröret blev ju super !

Är styrfenorna inne i gavlarna på intercoolern likadana på båda sidor ?

Postat: ons maj 28, 2008 11:52 pm
av 2.3-16
Nope.

In vs ut e olika.Framför allt kanske med tanke på vad de olika diffusorplåtarna skall göra/klara.

Dagens skörd så..

Detaljer detaljer detaljer....

Bild

Svarva till en omgång övre infästningar till intercoolern...försänkta,av en anledning :wink:


Bild
..å en omgång nedre...med stålinsatsgänga för att orka med ett hårt liv i ganska klena dimensioner.

Bild

För att få det vibrationsavlastat i nederkant...

Bild

Finessen med att försänka/dimpla märks kanske tydligt nu... :-D

Bild

Å som syns gjorde jag mig besväret att fixa så att kylet sitter med orginalclipsen i ovankant.
Med allt på plats "försvinner" verkligen mkt av intercoolern,å inte lär det bli sämre av att alltihop skall bli sidenmatt svart...

Bild

Å..i framkant blev det som sagt en ny kylar ram med nya förstärknings stag osv osv.
Orginal kylfläkten fick till att passa den med,å vad vidare e skall nu signalhorn mm fästas ung som orginal.
Självklart sitter en rörgenomföring för den nedre skruven till förstärknings staget TIGad i kylar ramen.. :hihi:

Kvar e att fästa oljekylet inunder hela paketet samt kylslingang för servostyrningen.

Postat: tor maj 29, 2008 12:17 am
av MotorKnyttet
Du e fiffig du. :hihi:

Blev jädrigt smutt må ja säga, ett "kyl & coolerpaket" helt enkelt. :thumbright:

AMG kommer snart att ringa å böna om några ex.

Nu vart ja jävligt sugen på å bygga om min egen instalation på E30'in.
De e fan så man ska ha't, som du har snickrat till, funktion med finess utan bling. Helt rätt. :thumbright:

Mvh