2.3-16 mercan

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

2.3-16 mercan

Inlägg av 2.3-16 »

Börjar ju ta lite form,så jag tänkte dela med mig av vad som e på gång inför säsongensom komma skall.

Tycker väl hitintills att den lilla motorn tagit mer eller mindre det jag kastat efter den.
Tanken har alltså INTE varit att skapa ytterligare ngn jävla räserbil,utan att ha en kul pissekur att ha till vardags-som ändå klarat att bita ifrån hyggligt iaf.

Å..det har väl visat sig om natten gågna säonger lugnt sagt.
Maskinen stog efter ett ras å "värmde till sig" i ett motorstäd från början,å fick uppleva flytt mm innan det var dags.
Å..till slut byggdes hela anläggningen samt motorn lyftes på plats på 11 dar.(Vilket lugnt sagt synts :hihi: )

I början av 1a säsongen såg det ut såhär;

Bild

Inget spektakulärt,men genom samarbetet med Jörgen Karlsson å lite allmän finurlighet fick vi ju till det hyggligt på ett redan tidigt stadium.

Bild

Verkligen ett budgetbygge,å många var de som log å välmenande kom med hjälp i olika fomer.

Men...naturligtvis vart det behäftat med en del barnsjukdomar.
En sådan vart lugnt sagt kopplingen.
Med tilltagande laddtryck å därmed effekt så...tja...slira vart bara förnamnet.
Å vid tidpunkten tom med diffbromsen i olag å vanliga gatradialer.

Bild

Bild

Som den en ggn såg ut iaf...*asg*
Meeeen...pga av vissa "tekniska missöden"(huven släppte i runt 200) så har den som bekant numer svart huv bla.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Bild

Jag vill verkligen passa på å ge Jörgen en jätte eloge för det här med VEMS,för som en av dem som e skeptiska till läggning...e d bara att kapitulera.Vi har lagt mkt jobb i att kritiskt kika på vad det klarar tillsammans för att lugnt idag kunna säga...det här en en pryl som en av "oss" varit tungt inblandad i...å den funkar-å den funkar bra.
I nuläget har min totalt söndermoddade Beta box tillryggalagt ung 4000 mil i ur å skur.Vinter som sommar.Med å utan turbo.

Appropå problem å ras.
Tja..mercas toppkn visade sig ha "skiftande" kvalitet beroende på leverantör.

Bild

Elring pkn fixar helt enkelt inte måttet/trycken.
Så...lesson learned,å sedan dess sitter det orignal Götze pkn i maskin.

Maskin vi åkt med tills nu(å gör iofs fortfarande) e lite av ett leende.
Varför?
Tja..den har i nuläget gått en bit över 40 000 mil å en aldrig borrad.
Säger väl en del.
Inte heller innehåller den ngr "unika" delar,utan e med pinnarna i maskin som undantag baserade på orginal merca 16V delar

Toppen e dock portad.

Bild
Om än inte ngt över sig mkt...

Efter att ha halkat omkring på säve med spinnande bakdäck med ett drivande 205-40/17 ledsnade vi på det....
Så diffen renoverades

Bild

..å byggdes om till statisk förspänning samtidigt som ett par 22*8*15 MT slicks fixades.

Gjorde gott,för nu började det ju hända ngt när man gav full mutter.

Problemen fortsatte dock...å ett av de tyngsta nerslagen var väl vårgårda..när det började med misständningar pga att matarkabeln till MSD boxen inte dragits fast i villervallan när vi bytte snigel å grenrör

Bild

Å...visst funka det.
Backade ur allt laddtryck som gick på vårgårda innan vi hittade problemet,å me sketna 0,7 i ladd fick vi dock till en 8,11@142-vilket jag var mkt nöjd med!
7;an skulle ju bara till nu...inget att diskutera.
Men..laddtryckgudarna ville annorlunda.

Bild
Senast redigerad av 2.3-16 den tor nov 08, 2007 10:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Ställde upp laddet...in i vattnet...elda...tebax å dumpa å....*pling*-så gick hö drivaxel av.
Visade sig dock bero i en gammal spricka i yttre knuten,å efter att ha fixat problemet var jag back on track.
Att åka 8,11 med en bil i rent bruks skick som iaf går 2000 mil om året,å till en genomsnitts förbrukning av 1,08 e jag otroligt nöjd med iaf!
Så..denna första säsongen har varit allt annat än bortkastad.
Hjulhopp å gammal spricka vart dock för mkt...å...that´s racing.

Bild

Ny motor e nu på gång.
Tanken e att se vad som sker med en frisk maskin under läppen där fram.
Så..har under tidens tand skaffar ngr reservmotorer när de trillat min väg.

Bild

Nu fylls maskinen med lite trevligare bitar.Skall väl förhoppningsvis gör att man lugnt sagt kan luta sig på den lite hårdare.

Bild

Bild

Veven har riktats,micropolerats å setts över i största allmänhet den med.

Bild

Som synes e samtliga vevtappar på cossien härdade.

Bild

Den gode KG har förbarmat sig å tillverkat en stressplatta helt nyligen,å blocket har ju den gode Janne stressat vid det här laget.
Tanken...e ju att banka upp laddet för att se hur mkt motorn eg tar samt klarar av.

Bild
(Gamla typen)

Det blir ett nytt diffusor plenum av samma design som tidigare,bara i grövre aluminium plåt för att klara att ta emot laddtrycket.
Det har visat sig funka så över all förväntan att jag mer eller mindre bara häpnar.
Gjort ett antal av dem till kunder åxå,å resultaten e helt entydiga.

Bild

Håller åxå på att snickra på en ny intercooler med större betoning på coolerns flöde än tidigare.
Maskin har ju visat sig ta emot laddtryck så det liknar ingenting,å för den som undrar har max ladd under säsongen som varit hamnat på 1.25 bar enl loggen i VEMSet.
Mao inte mkt att ringa hem om,å vid det laddet har vi mer eller mindre bottnat de Siemens 630 spridare som suttit monterade å gått på 5.5 bar i systemtryck.De skall då ge strax över 800cc.
Så..bortsett från coolern går det nu dit dubbla pumpar samt en matarlina på 16mm.
Ledsnat på att soppan tar slut kan vi säga,å tanken e att med den nya fungerande staging koden till VEMSet åka dubbla spridar rader av exakt samma typ.
Skall bli intressant.

Bild

Även toppen får sig en omgång denna vändan,men tanken e alltså at göra färdigt en bottendel som står klar för att minimera downtime.
Hur som helst,detta e Ferrea av värre kvalisort som kommer kombineras med egna styrningar som vi tillverkar ur JM3.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul att du lagt upp en mer samlad tråd om bilen Jesper! :thumbright:

Du som åkt så många mil med anläggningen, har du nånsin haft driftstörningar pga sprickor i grenröret och så? Har du tagit några särskilda åtgärder eller gjort materialval för att förhindra sånt?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Dragracing å dragracing...
Vet att jag e oseriös,men hjärtat har alltid legat för det om natten..

Å..det har visat sig att mercan bitit ifrån hyggligt iaf.
Såpass..att dess rykte föregott den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
("M" märke e ju skitviktigt!!!!!!!)

Å..på nått sätt e detta dess hemvist.
Det där med superpoppiga effektsiffror..tja..fan vet..den går bra i ljuset av vad det e..å framför allt..den ANVÄNDS.
Dvs,denna(tillika med "nye" bilen)handlar om att ha kul.
Å..att lära sig naturligtvis.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Japp Mattias.Visst har jag haft sprickor,även om röret e i rostfritt.
Men,av andra anledningar än man först kan tro!!

Visat sig att mina motorkuddar e svinslut samt alldeles alldeles för mjuka..med påföljd att motorn rör sig såpass åt höger att turbon bottnar i hö ramben :hihi:

En lösning...som kanske e "sådär"... :shock:
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Bortsett från två blåsta topp packningar så har jag även kvaddat ett ventilshims.

Bild

Å...ja!
Kopplingen.
Man kan säga at jag ledsnat på att slira omkring.
E väl iofs på gott å ont,för inte blir det speciellt gatvänligt...men men...
E vad d e.
Så..
En 2 skivig Sachs av värsta snitt sprang vi på..å så blev det.Smidd aluminium å 184mm.

Bild

Ngt som med nye motorn kommer bytas ut igen..till en 3 skivig.
Mest för att få lite mer..."användbart" pedaltryck egentligen.
Med den på bilderna kommer man ju snart bara kunna gå i vänstervarv när man kliver ur bilen!!

Ett par nya M/T 10.5*26 ligger i förådet.
Å..som sagt har tankarna utvecklats till att det blir ett helt nytt chassie.
Känns...i brist på bättre ord som den gamle krigaren ovan skall få lov att pensioneras,å inget e mer sant än att den tjänat väl.
Vem visste...när vi en ggn vart å hämta den för skitpengar i Grums i Värmland!!
Knappast förre ägaren iaf.. :lol:

Mkt egentillverkat blir det som sagt..
Bild

Med tiden..har man ju blivit lite "materialbög"...å jag går av ngn anledning loss på ny bearbetade ytor..
Bild

Ett problem som visat sig när jag av olika anledningar skruvat upp effekten lite e att lådorna börjar att låta som 7ans spårvagn.
Inte så konstigt kanske,men e ju ngt som behöver adresseras.

Så,för närvarande e jag i högsta hugg med att bygga en "sprängsäker" variant genom att bygga om den getrag 275 som sitter i från början.
Problemet e som oftast att gjutaluminiumet i huset ger sig med tiden(stockarna vill isär av momentet vilket gör att hålen med tiden pressas ovala för lagren till stockarna).
Har provat att modda manuella lådor med samma metod med framgång sen tidigare,så jag tror att det hela kommer bli bra.

Vidare..iom att det hela spridit sig utanför sveriges gränser så e det bara att inse att "sleeper stuket" bilen har håller inte.Den e helt enkelt i för dåligt skick,å iom det så har näsan riktats efter ett friskare chassie.(Helt enkelt inte lönt att renovera plåt å lack mm i ljuset av vad en friskare 190a kostar)
Tror mig hittat en...å det avgörs förhoppningsvis till helgen.
Oavsett så e tanken att det skall se ut som en prydlig "gubbomhändertagen" 16V när allt e färdigt.Allt för att behålla "mercedes andan" i det här.
Tanken e att ett absolut minimum skall synas på utsidan.

För den som nu gillar sån´t så kan jag säga att tanken e att växlingspunkten på nye maskin skall röra sig runt 10500rpm.

Iom att jag under ett antal tusen mil nu åkt med en Schwitzer 364E(e alltså på 64mm in) å det funkat såpass bra som det gjort(bilen har fö gått strax över 3000 mil på det här viset nu som bruksis)så har jag även resonerat lite med vänner för att få fram ett agg med runt 72-74 in.
Vi får se var det tar vägen,men jag e helt övertygad om att maskin löser att driva det utan att storkna iaf.

Pga det med arbetsbelastning har det inte hänt så mkt med nya motorn heller...dessvärre,vilket känns mkt frustrerande iom att allt e såpass "klart" som det ändå är.
Nu,i det närmaste över hösten,får jag allt ta mig i kragen å se till att få ihop eländet.

Med det nya chassiet har jag även tänkt att kröka till en riktigt måttsydd bur faktiskt,å materialvalet e kanske lite annorlunda då det blir aluminium.
Naturligtvis skruvad på konsoller lite här å var samt förspänningsbar.
Ja..jag VET att man inte "får" göra det,men i ljuset av kapacitet i verkstan skiter jag faktiskt i vilket.Det är min bil,å en av finesserna med en 190 e trots allt dess vikt.

Ett nytt avgas system står högt på listan.
Det ursprungliga 3" systemet har gjort sitt,å det e bara att erkänna.
Nu e jag kanske ingen större fantast av herr jösses diametrar,men i ljuset av den effekt jag hoppas på så går det åt grova grejer.Så e det bara,å därför blir det 3.5" denna gången med Äpple mufflers-så det blir tyst.

044 pumparna gick i...å det e bara att konstatera att det gjorde gott.
Helt plötsligt vart man ju tvungen att mappa om!! :D

Faktiskt fjollat mig lite med att hänga i ett par läderlapp stolar åxå,å...fast sitter man.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Bild

Bild

Bild

Bild

Ofantligt skönt med en vettig hetvattentvätt när man pysslar med vxl lådor kan jag säga!!
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Å...så balla de ur då...

Efter att ha lurat å vankat av å an som professor baltazar...snackat med en del polare i sammanhanget..så hängdes ribban upp.

Betydligt.

Bild

Tom jag ansåg väl att det hela började bli korkat-för en gatbil.

Ngt som e viktigt i sammanhanget för mig iaf e just detta med att det fortfarande SKALL vara körbart.
Nu e som bekant allting relativt..men iaf...
Den dan jag inte kan veva ner sidorutan vid burger king längre kvittar det på nå vis.

Men..fan vet om vi inte nått gränsen nu.
Utmaningen ligger i att få även detta konceptet körbart.
Naturligtvis med prutande på ljudnivåer osv,men fortfarande...det skall GÅ att använda bilen.

Marginalen till rambenet med nya snigeln ligger på sketna 30mm om vi räknat rätt.Mao..inte mkt att hänga i gran,å därav åker vi numer med ombyggda kuddar för volvos rallybruk.

Å...i dessa tassemarkerna..får man modda lite av varje.

Bild

Däri ligger lite av grejen med dessa motorerna.
Det som finns tillgängligt e helt enkelt inte lösbart för vanliga pengar,å dessutom inte gjort för turbo bruk,så det blir väldigt mkt att själv e bäste dräng.

Bild

Bild

Bild

Denna ggn kommer AN anslutningar att användas genomgående.
E ju bara att inse att med effektuttaget för handen...lär maskin tas isär med jämna mellanrum,å då underlättar det att vara ärlig i bedömningen av det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Å...såhär bidde d... :hihi:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Åsså....
Prutt.
Hon heter så,å e ALLTID me...
Många har lett brett iom att hon ofta e me om nätterna åxå.
"Ngt" G krafts skadad...
Växte upp i en corvette...åka AC cobror..hotrods...motorcykel(då hon sitter innanför jackan å endast huvudet tittar ut),mm mm...

Bild

ALLA som kikar in i verkstan vet vem Prutt e..

Varför Prutt?
Tja..gbgs humor antar jag,för hon e ju på storlek med en vandrande brakskit.. :hihi:
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Nu handlar prestanda som bekant om bra mkt mer än en motor.
Iom det..har jag lite funderingar kring detta med chassiet.
E ju lite annorlunda med delad bakvagn,å ett av de primära problemen e ju när den avlastar en bit ut.

Nu råkar det va så att jag har lite tidigare erfarenhet i ämnet,så ett å annat "trick" skall till nu.Det inser jag åxå i ljuset av var ribban e lagd effektmässigt.

Missförstå mig dock inte.Mercas bakvagn e mkt mkt bra både ur perspektiven fäste rakt fram samt svänga.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Ja...
En av mina tyska kunder gjorde en videosnutt i början på sommarn som han la upp på youtube.
Dessvärre inte med maskin på fullt pga min egen idioti...men så e de ibland..man missar å e inte mer än mänsklig.
Hade tappat TPS signal,å den elektroniska tomgång styrningen var aktiverad.

Tänkte la inte jag på!!!

Så..effekten var att ECUn drog tebax tändningen så mkt den fick lov till...mao åker jag med sketna 8 grader förtänd i videon...å effekt därefter :doh:

Nåja..kul ändå kanske,å ngt som slagit iaf mig med häpnad e intresset.
I det närmaste 53 000 downloads på ngr månader!?!?!
"Power of the internet"....

http://www.youtube.com/watch?v=wnm5Pg6ceaw

Ngt annat som e "raggarhumor" i sammanhanget e naturligtvis diesel märket på bagagen...
Ofta ackompanjerat av text med tuschpenna...typ..."vem fan e R?"
Alt.."M this!!" :hihi:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jäklar vad du skriver nu då :wink:
Ska bli kul att följa, bygger du alltså en helt ny bil nu då och låter den gamla vara?
Hur har du konstaterat att insuget fungerar så bra, jämfört med annat?

Jag fattade inte riktigt vad du gör för att förstärka lagerlägena i huset?
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

fan va kul med en tråd om din bil :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar