Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: så vart det ca 143hk och ca 193nm vrid vid 4800rpm.

ingen vidare effekt eller värkningsgrad då 330cc spridarna inte har mycket kvar att ge på högre rpm :?
Känns konstigt....nog räcker väl 330 cc spridare bra mycket längre än så :roll:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hade fullt upp med 24v elsystem idag Jens!

Får passa på nästa helg? När ska ni belasta lite tryck då? :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev: så vart det ca 143hk och ca 193nm vrid vid 4800rpm.

ingen vidare effekt eller värkningsgrad då 330cc spridarna inte har mycket kvar att ge på högre rpm :?
Känns konstigt....nog räcker väl 330 cc spridare bra mycket längre än så :roll:
jo nu är de bottnade på 0.65bars laddtryck och 228hk/6200(max rpm som vi körde), 286nm/4600rpm.

lamdan drog i väg mot lamda 0.92 över 5500rpm.

tändning stum på ca 30 grader.

leakdown 15-25% på cylindrarna (pyser i ringarna)

alla effektsifror från vår bänk är hitils inte korigerade (ca 15 gradr i garaget)

avgastryck ca 0.1bar under laddtryck på alla varvtal

ska ringa tomas harr som lånat en 1600cc spridare sen E75 och monta en pump till så det går att ladda vidare i slutet av nästa vecka.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån okt 26, 2009 2:41 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tjenare jens! :), tänkte bara säga att Racing oljan från cougar snart är i hamn! :thumbright: ( om allt går som planerat så att säga )..
Så jag och farsan lär väl dyka upp på ett studiebesök framöver!


/ Hälsningar från Lube-tools
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Roger Berglund skrev:Tjenare jens! :), tänkte bara säga att Racing oljan från cougar snart är i hamn! :thumbright: ( om allt går som planerat så att säga )..
Så jag och farsan lär väl dyka upp på ett studiebesök framöver!


/ Hälsningar från Lube-tools
jo jag tänker bju hem er nått mot nästa helg så får ni se lite B20 bromsning och snacka lite sponsning och snacka igenom lite oljor och om jag kan hjälpa er sälja lite sånt via min lilla speedshopp. lät väldigt fin den dära special turbo oljanul att lilla sävar har sånna olje experter :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön okt 25, 2009 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ni får snart uppdatera med lite bilder och filmer!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har tappat bort batteriet till kameran :doh:

kanse dax att köpa en ny?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Jens Gustavsson skrev:jag svarar på den frågan här i stället för i bygget av dyno tråden.

jag har dessa argument till att flytta spjället.

1 jag behöver inte lika stort spjäll då den hamnar tidigare i systemet (vill ha lägre och lägre fart på luften fram till plenumet)

2 jag hoppas på lite kylskåps funktion då man står på tomgång så att laddkylaren är nedkyld på start linjen istället för tvärt om.

3 laddluft kylaren kyler vatten kylaren på tomgång istället för att bara va i vägen för luftflödet.

en nackdel är att man måste ha seriösare tryckrörs-förankning då det blir 80hk om en slang hoppar lös helt men det ska inte hända och det kan liks hända med en vanlig placering av spjället om plenumet spricker eller liknande.
Menar inte att dra fram gamla inlägg, men jag fick just syn på detta genom sävar-dyno tråden.

1. Ett mindre spjäll är ju bara en strypning, kvittar ju var det sitter. Flödesvägen är ju oberoende av spjällets placering.

2. Flödesmängden genom laddluftkylaren ändras inte under tomgång med spjället på inloppet. Värmen i laddluftkylaren (vid tomgång) beror ju dessutom inte på luften som strömmar igenom den. Det är ju strålningen från motorn och all intillliggande utrustning.

3. Denna hängde jag bara inte med på alls. :lol:

Vid fullgas så utsätts alla tryckrör for samma belastning, kvittar var spjället sitter. Det är ju alltså inga speciella krav på tätning.

Ta absolut inte illa upp. Detta är bara mina synpunkter och jag diskuterar gärna. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

1 när gas ändrar hastighet går det åt energi därför sätter jag spjället där det redan liks är ganska hög hastighet då behöver luften inte öka upp i hastighet mer till 3" aria efter laddkylaren.

2 känn på ett rör efter spjällhuset då du har bilen på tomgång, det blir kallt, samma prinsip som på ett kylskåp då jag sätter det före laddkylaren blir den kallare än om jag hadde det efter kylaren och det är bra i starten på en dragrace repa.
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

Jens Gustavsson skrev:1 när gas ändrar hastighet går det åt energi därför sätter jag spjället där det redan liks är ganska hög hastighet då behöver luften inte öka upp i hastighet mer till 3" aria efter laddkylaren.

2 känn på ett rör efter spjällhuset då du har bilen på tomgång, det blir kallt, samma prinsip som på ett kylskåp då jag sätter det före laddkylaren blir den kallare än om jag hadde det efter kylaren och det är bra i starten på en dragrace repa.
1. Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det är ju ett slutet system. Det enda som egentligen ändras är transientresponsen, och den blir ju bara sämre av att ha spjället längre bort.

2. Din erfarenhet måste skilja från min, för att det har jag aldrig varit med om. Som sagt, gasflödet vid tomgång är ju exakt likadant på båda sidor spjället.

EDIT: Råkade lägga upp med brorsans konto. /Karl
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

När trycket ökar ökar tempen.
När trycket minskar minskar tempen.
När hastigheten ökar minskar trycket osv.
Gösta Eliasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gösta Eliasson skrev:När trycket ökar ökar tempen.
När trycket minskar minskar tempen.
När hastigheten ökar minskar trycket osv.
jo exakt! det är naturens grund lagar :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej alla som väntar på nå uppdaterigar med mera effekt på den nya vega B20in.
Eftersom det varit mycke jobb för min firma, div förkylningar och en del uppdaterigar på bänken mm så har det stått lite still på bromsningarna men i helgen så ska det börja bromsas igen nu med 1600cc spridare och E85.

vi kommer att fortsätta med de låga laddtrycken så allt är väl inmappat där först men sen ska det förhoppnings vis börja gå att krana på lite högre effekter.

planen är att ha motorn i bänken fram till jul sen så är det i de utförandet som jag ska köra sommarn 2010 så jag hoppas det ska bli mer än 228hk :) men det hinns nog inte bli nå rekord effekter.

men det är inte hela världen, huvudsaken är att bilen blir klar i god tid i vår och att chassi och drivlina får justeras in.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Låter bra! Ser fram emot en uppdatering i/efter helgen då :thumbright:
Skriv svar