Rydberg - Amazon -66 B20 2.1l Weber

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
LarC

Inlägg av LarC »

Är cylindrarna runda och inte ovala så ska det inte vara några problem. Du har väl satt ringarna åt rätt håll också?
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

LarC skrev:Är cylindrarna runda och inte ovala så ska det inte vara några problem. Du har väl satt ringarna åt rätt håll också?
d e ju ringarn jag satt åt fel håll, gapen åt samma håll...
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

han undrar om du råkat sätta dom upp och ner också...
LarC

Inlägg av LarC »

just så ja. Tur att du översätter åt mig blom :wink:
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Blom142 skrev:han undrar om du råkat sätta dom upp och ner också...
ofan, nä ringarna satt på kolvarna när jag fick dom, helt nya, så tkr inte dom borde sitta åt fel håll.....Men ni påstår alltså att d går o köra med ringarna "felvända" utan o förlora komp? Med felvända menar jag med gapet åt samma håll...

Har hört att d ska va kinkigt d där för kompet läcker ner då...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Jahapp, nya helger nya problem.....Började med att jag skulle justera in ringarna så dom blev rätt, lossade o plockade upp kolvarna, justerade in ringarna så dom hamna rätt o dit med den, same shit med den andra kolven och drar åt med 75nm(70-78nm står d i boken), sen kom jag till d här att dra runt veven så jag kom åt 1ans o 4ans bultar, BERGFAST wtf, stod o hängde o slog på spärrskaftet så jag skulle få runt veven och pang så spräcker jag en hylsa, jaha d här är definitivt fel tänkte jag o ringde farsan som fick komma ner o assistera, bergfast för han också, sen kom vi på att jag nog dragit med fel nm, fast rätt. Lossade stakarna igen o då gick veven runt lika fint som sist....Rörigt d där men ska förklara....

Taget ur boken;
Vevlager utf.1 (3/8") 52-59nm 5,2-5,8kpm
Vevlager utf.2 (74-) (M 10) 70-78nm 7,0-7,8kpm

Med (74-) antar jag att dom menar ifrån årsmodell 1974 och framåt

Mitt block är från -75 med 8-bultad vev och förstärkning i lyftargalleriet så alltså ska jag dra med 70-78nm, men ändå så sitter veven som berget..Misstänker att jag dragit stakarna sist med 52-58nm då jag markerat det i boken med spritpenna...

Men hur ska d vara då? Drar jag 55nm så blir d ju för klent åtdraget o drar jag med 75nm så sitter den som berget....

Kan tilläggas att moment nyckeln är kalibrerad och drar rätt nm

HJÄLP MIG

DruTTeN
Forumsberoende

Inlägg av DruTTeN »

må så vara att blocket är från -75.. men finns inget som säger att dina M stakar är från samma årsmodell.. dvs du kan bara dra 5-6kg.
Inget slår skön sången från Webrar!
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

sitter överfallet rätt o på rätt stake? är det rätt lager? beter sig alla stakar likadant eller är det bara en. måste du släppa på momentet för att den ska gå runt så är det nåt som är galet. jag skulle ha tagit lös staken och momentdragit den och sen mätt up den. och är det inte bra så lämna in den och få den honad.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

DruTTeN skrev:må så vara att blocket är från -75.. men finns inget som säger att dina M stakar är från samma årsmodell.. dvs du kan bara dra 5-6kg.
så det räcker att dra med 5-6kg?

Martin h; Överfallen sitter på rätt stake o åt rätt håll. Har bara testat på en då den satte sig fast direkt.

jonny_h
För mycket laddtryck

Inlägg av jonny_h »

Du har inte meckat dit ÖD lager då så dom nyper fast :roll:
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

jonny_h skrev:Du har inte meckat dit ÖD lager då så dom nyper fast :roll:
Iof mätte jag inte upp dom innan jag monterade dom men tkr d skulle va konstigt om d står std o sen är 010 lager, men visst man ska aldrig vara säker...får se om jag skickar in veven på slipning nu då d är lite fina märken i den, ska plocka ur den idag o kolla lite noggrannare...

LarC

Inlägg av LarC »

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=3&t=8074

Behöver du fler m40 lådor så har jag en hög här hemma också..så helt slut är dom inte än. :wink:
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

M40 :puke: , nä vars ska köra med m46 har jag bestämt mig nu, om jag inte kmr över en m45/m400 billigt :thumbright:

Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Här e då anledningen till vrf motorn plockades ner igen och inte kmr ihop ännu

Bild
Jag tkr personligen det här ser mkt bättre ut, lagrerna som ligger på där e dom som satt i när jag körde med den...

Bild
Det ska ju vara smala lager till 8bult vev med m stakar men motorn gick inte o dra runt när dom blev dragna med 75nm..

Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Sådär, då har toppen åkt iväg på infräsning av dubbla ventilfjädrar :thumbright: , lr den åker iväg imorgon rättare sagt o hemkomst vet jag såfort drutten hör av sig 8) .....Nya kammen har kommit hem också, har även snackat lite med motormekano om lite motorjobb så nu blir d o sälja av lite fälgar o skit som man sitter på :dance2: ...Kanske hittat en bakaxel jag ska använda också men priset va lite för högt så får se hur d blir med det, prioriterar motorn först o främst..

Skriv svar