Rydberg - Amazon -66 B20 2.1l Weber
d e ju ringarn jag satt åt fel håll, gapen åt samma håll...LarC skrev:Är cylindrarna runda och inte ovala så ska det inte vara några problem. Du har väl satt ringarna åt rätt håll också?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
ofan, nä ringarna satt på kolvarna när jag fick dom, helt nya, så tkr inte dom borde sitta åt fel håll.....Men ni påstår alltså att d går o köra med ringarna "felvända" utan o förlora komp? Med felvända menar jag med gapet åt samma håll...Blom142 skrev:han undrar om du råkat sätta dom upp och ner också...
Har hört att d ska va kinkigt d där för kompet läcker ner då...
Jahapp, nya helger nya problem.....Började med att jag skulle justera in ringarna så dom blev rätt, lossade o plockade upp kolvarna, justerade in ringarna så dom hamna rätt o dit med den, same shit med den andra kolven och drar åt med 75nm(70-78nm står d i boken), sen kom jag till d här att dra runt veven så jag kom åt 1ans o 4ans bultar, BERGFAST wtf, stod o hängde o slog på spärrskaftet så jag skulle få runt veven och pang så spräcker jag en hylsa, jaha d här är definitivt fel tänkte jag o ringde farsan som fick komma ner o assistera, bergfast för han också, sen kom vi på att jag nog dragit med fel nm, fast rätt. Lossade stakarna igen o då gick veven runt lika fint som sist....Rörigt d där men ska förklara....
Taget ur boken;
Vevlager utf.1 (3/8") 52-59nm 5,2-5,8kpm
Vevlager utf.2 (74-) (M 10) 70-78nm 7,0-7,8kpm
Med (74-) antar jag att dom menar ifrån årsmodell 1974 och framåt
Mitt block är från -75 med 8-bultad vev och förstärkning i lyftargalleriet så alltså ska jag dra med 70-78nm, men ändå så sitter veven som berget..Misstänker att jag dragit stakarna sist med 52-58nm då jag markerat det i boken med spritpenna...
Men hur ska d vara då? Drar jag 55nm så blir d ju för klent åtdraget o drar jag med 75nm så sitter den som berget....
Kan tilläggas att moment nyckeln är kalibrerad och drar rätt nm
HJÄLP MIG
Taget ur boken;
Vevlager utf.1 (3/8") 52-59nm 5,2-5,8kpm
Vevlager utf.2 (74-) (M 10) 70-78nm 7,0-7,8kpm
Med (74-) antar jag att dom menar ifrån årsmodell 1974 och framåt
Mitt block är från -75 med 8-bultad vev och förstärkning i lyftargalleriet så alltså ska jag dra med 70-78nm, men ändå så sitter veven som berget..Misstänker att jag dragit stakarna sist med 52-58nm då jag markerat det i boken med spritpenna...
Men hur ska d vara då? Drar jag 55nm så blir d ju för klent åtdraget o drar jag med 75nm så sitter den som berget....
Kan tilläggas att moment nyckeln är kalibrerad och drar rätt nm
HJÄLP MIG
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
sitter överfallet rätt o på rätt stake? är det rätt lager? beter sig alla stakar likadant eller är det bara en. måste du släppa på momentet för att den ska gå runt så är det nåt som är galet. jag skulle ha tagit lös staken och momentdragit den och sen mätt up den. och är det inte bra så lämna in den och få den honad.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
så det räcker att dra med 5-6kg?DruTTeN skrev:må så vara att blocket är från -75.. men finns inget som säger att dina M stakar är från samma årsmodell.. dvs du kan bara dra 5-6kg.
Martin h; Överfallen sitter på rätt stake o åt rätt håll. Har bara testat på en då den satte sig fast direkt.
Iof mätte jag inte upp dom innan jag monterade dom men tkr d skulle va konstigt om d står std o sen är 010 lager, men visst man ska aldrig vara säker...får se om jag skickar in veven på slipning nu då d är lite fina märken i den, ska plocka ur den idag o kolla lite noggrannare...jonny_h skrev:Du har inte meckat dit ÖD lager då så dom nyper fast
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=3&t=8074
Behöver du fler m40 lådor så har jag en hög här hemma också..så helt slut är dom inte än.
Behöver du fler m40 lådor så har jag en hög här hemma också..så helt slut är dom inte än.

Här e då anledningen till vrf motorn plockades ner igen och inte kmr ihop ännu

Jag tkr personligen det här ser mkt bättre ut, lagrerna som ligger på där e dom som satt i när jag körde med den...

Det ska ju vara smala lager till 8bult vev med m stakar men motorn gick inte o dra runt när dom blev dragna med 75nm..

Jag tkr personligen det här ser mkt bättre ut, lagrerna som ligger på där e dom som satt i när jag körde med den...

Det ska ju vara smala lager till 8bult vev med m stakar men motorn gick inte o dra runt när dom blev dragna med 75nm..
Sådär, då har toppen åkt iväg på infräsning av dubbla ventilfjädrar
, lr den åker iväg imorgon rättare sagt o hemkomst vet jag såfort drutten hör av sig
.....Nya kammen har kommit hem också, har även snackat lite med motormekano om lite motorjobb så nu blir d o sälja av lite fälgar o skit som man sitter på
...Kanske hittat en bakaxel jag ska använda också men priset va lite för högt så får se hur d blir med det, prioriterar motorn först o främst..