
Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Tack men fart va det inte...men det blir det i vår! 

NBR
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Tyckt att jag hört någon som gasat när jag varit hemma på gården.
Ser bra ut.
/Claes

Ser bra ut.
/Claes
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Tackar!
Gratulerar till tian med!
Gården, är det = Månkarbo?
Gratulerar till tian med!

Gården, är det = Månkarbo?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Tackar, nej Årsta.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Jaha, hur går det? Är du bara ute och åker dagarna i ända nu? Fick tittat på din film igen nu i helgen på en dator med bra ljudsystem, fasen va gott den låter och den verkar gå bra!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Det är lite stiltje just nu. Men bilen är fullt brukbar som den är så det är ingen panik med något egentligen.
Ska precis till att köpa ett hus så det tar lite av min tid, sen byts det kylare på baklastare och mekas V70 paralellt osv.
Men hjärnan har fått jobba lite på Dustern iaf. Och jag har kommit fram till att HX55an kommer att bli nedmonterad och förflyttad så nära motorn det går.
Så jag måste göra om mellandelen på grenröret, men det är ingen större operation. Tror jag.
Då får jag nog plats med luft/luft IC och en något större kylare med fläktkåpa och min riktiga heavy duty fläkt.
Sen blir det enkelt med downpipe (som också lär byggas om en del) jämfört med hur det är nu.
Kanske att det blir lite trixigt med WG och dess anslutning, men det ska gå.
Så just nu innan det vita helvetet faller så händer det nog inte jättemycket dessvärre.
Kan hända att jag höjer trycket nån hekto och provar lite mer om det fortsätter varar torrt ute.
Hur går det för dig?
Ska precis till att köpa ett hus så det tar lite av min tid, sen byts det kylare på baklastare och mekas V70 paralellt osv.

Men hjärnan har fått jobba lite på Dustern iaf. Och jag har kommit fram till att HX55an kommer att bli nedmonterad och förflyttad så nära motorn det går.
Så jag måste göra om mellandelen på grenröret, men det är ingen större operation. Tror jag.
Då får jag nog plats med luft/luft IC och en något större kylare med fläktkåpa och min riktiga heavy duty fläkt.
Sen blir det enkelt med downpipe (som också lär byggas om en del) jämfört med hur det är nu.
Kanske att det blir lite trixigt med WG och dess anslutning, men det ska gå.
Så just nu innan det vita helvetet faller så händer det nog inte jättemycket dessvärre.
Kan hända att jag höjer trycket nån hekto och provar lite mer om det fortsätter varar torrt ute.
Hur går det för dig?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Okej. Skoj att den faktiskt funkar och går att köra med! Förstår att du har lite att stå i då, kul med hus. Hoppas att du köpte med rejält garage, eller åtminstone med plats för att bygga ett. Det gjorde inte riktigt jag, tröttsamt:-) Är det pga. av utrymmet du ska bygga om turbomonteringen? För mig går det sakta framåt. Kommer göra en uppdatering i min tråd när jag tycker jag får ihop nått som är värt att posta.. När du har möjlighet får du gärna kolla i din logg när du har positivt tryck. Har du 25:ans avgashus? Lite kul att se vad jag kan förvänta mig.. Har ju lite mindre volym än dig.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Jajemän, det tycker jag med! Synd att man var lite sent ute bara.
Japp, det finns plats för tre bilar iaf. Men det lär byggas ut och höjas, det får komma nästa år har jag tänkt.
Ja precis, det går inte att få till något vettigt med kylare+fläktkåpa och intercooler som det ser ut nu tyvärr.
Jag kan inte heller flytta tillbaka turbon mot motorn i detta utförande för då kommer downpipen gå rakt igenom mellanröret/grenröret..
Så då är det "lättaste" alternativet att vända upp och ner på turbon och flytta tillbaka den.
Kikade också på att köpa en annan turbo som är fysiskt mindre, en HX55a är ganska stor utvändigt.
Men det blir lite för dyrt just nu, sen vill jag gärna prova den jag har på högre tryck. Tror den kommer fungera utmärkt!
Jag skrev såhär på s.17 (går det att länka till inlägg?).
Japp, det finns plats för tre bilar iaf. Men det lär byggas ut och höjas, det får komma nästa år har jag tänkt.
Ja precis, det går inte att få till något vettigt med kylare+fläktkåpa och intercooler som det ser ut nu tyvärr.
Jag kan inte heller flytta tillbaka turbon mot motorn i detta utförande för då kommer downpipen gå rakt igenom mellanröret/grenröret..
Så då är det "lättaste" alternativet att vända upp och ner på turbon och flytta tillbaka den.
Kikade också på att köpa en annan turbo som är fysiskt mindre, en HX55a är ganska stor utvändigt.
Men det blir lite för dyrt just nu, sen vill jag gärna prova den jag har på högre tryck. Tror den kommer fungera utmärkt!
Jag skrev såhär på s.17 (går det att länka till inlägg?).
Jajemän, #25ans avgashus har jag. 66 in och 82 ut.Kikade på en logg (ej från filmen, en tidigare) och jag har positivt tryck från ~3160 rpm (103 kPa) och 159 kPa vid 4020 rpm.
Duty = 34,5%
Lambda = 0,81 (ngt fet kanske?)
82 grader i insuget, rätt varmt..
Ska bli mycket intressant och se vad som händer vid högre ladd och lägre komp senare. Finns en del kvar att hämta iaf.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Ja, till vänster om "Postat: tis okt 25, 2011 7:59 pm" (i högra övre hörnet av varje inlägg),Jonathan_ skrev:Jag skrev såhär på s.17 (går det att länka till inlägg?).
finns ett "dokument" som är en länk till inlägget...
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 67#p445867
Trevligt bygge föresten, nu när jag inte bara läser i tråden!
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
va är det för "shifter" du kör med? har du manuellt ventilhus också eller? (har inte tid att läsa genom hela tråden just nu...) 
Mvh Axel

Mvh Axel
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Jag kör med en Pro Ratchet Shifter (http://www.summitracing.com/parts/BMM-80842/?rtype=10" onclick="window.open(this.href);return false;), funkar fint!
Den är ju lite amerikansk och inte världens solidaste känsla, men klart värd pengarna tycker jag ändå. Använder också startspärr som finns inbyggd i shiftern.
Har ej manuellt ventilhus.
/J
Den är ju lite amerikansk och inte världens solidaste känsla, men klart värd pengarna tycker jag ändå. Använder också startspärr som finns inbyggd i shiftern.
Har ej manuellt ventilhus.
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Gasa-film s.17 (uppe och fungerar nu)
Hej!
Det drog ut lite med inflyttningsdatumet på huset så jag har börjat nosa på Dustern nu igen.
Har rivit bort turbo, tryckrör, downpipe och diverse.
Nu funderar jag på hur jag ska placera turbon för att få plats med IC och vattenkylare. Det verkar dessvärre vara svårare än jag tänkt.
HX55an är större än jag trodde, tar i tamefan överallt där den skulle kunna sitta bra.
Jag har lite slut på ideér som det är nu, bifogar lite dåliga bilder på ungefär hur det den är tänkt att monteras.
Intercoolern är tänkt att monteras på vänster sida (sett från att man sitter i bilen), bakom vattenkylaren.
Vattenkylaren ska placeras som det syns på första bilden.
- Kan ej sänka turbon mer, då blir fallhöjden för oljereturen för dålig.
- Kan ej flytta den mer åt vänster vilket vore önskvärt för att kunna få en vettig böj från höger grenrör. Som den sitter nu blir det väldigt icke flödesvänligt.
- Kan ej flytta den åt vänster pga. att intercoolern blir för liten.
- Kan ej flytta den mer mot motorn för då kommer grenröret och triggerskivan ta i.
Alternativen som jag brainstormat ut ikväll är som följer.
1. Flytta upp turbon genom huven. I princip hela turbon behöver vara ovanför huven för att allt ska få plats med den designen.
2. Köra som jag gjort. Byta spridare + pump och köra på E85, skita i IC.
3. Använda 2 mindre aggregat.
4. Flytta tillbaka motor 20 centimeter.
5. Byta turbo till en mindre med minst samma kapacitet.
6. Bygga om grenrör och korta samt höja dessa för att få vettig rördragning till mellandelen.
Det är ungefär det jag kommit att tänka på såhär långt. Alternativ 2,3,4 är alldeles för omständigt och dyrt.
Jag måste kunna köra bilen nästa sommar, överladdad. Punkt.
Alt. 6 kan gå, men jag är extremt o-sugen på att bygga om mina grenrör. Det tog en jäkla tid att få till dom och jag har kört ca. 10-20 mil med dom på sin höjd.
Tankarna far mest åt alt 5. Att köpa en annan turbo som utvändigt sett är betydligt mindre men med minst kapacitet för 700 hk med min motor.
Är t ex. en Precision 6765 alldeles för liten för en smallblock V8? Känns väldigt trång i avgashuset.
Andra alternativ? Shoot!
Slänger upp lite bilder. Det är lite svårt att se, men det här är i princip det närmaste jag kommer och det kommer ej funka känner jag.









Det drog ut lite med inflyttningsdatumet på huset så jag har börjat nosa på Dustern nu igen.
Har rivit bort turbo, tryckrör, downpipe och diverse.
Nu funderar jag på hur jag ska placera turbon för att få plats med IC och vattenkylare. Det verkar dessvärre vara svårare än jag tänkt.
HX55an är större än jag trodde, tar i tamefan överallt där den skulle kunna sitta bra.

Jag har lite slut på ideér som det är nu, bifogar lite dåliga bilder på ungefär hur det den är tänkt att monteras.
Intercoolern är tänkt att monteras på vänster sida (sett från att man sitter i bilen), bakom vattenkylaren.
Vattenkylaren ska placeras som det syns på första bilden.
- Kan ej sänka turbon mer, då blir fallhöjden för oljereturen för dålig.
- Kan ej flytta den mer åt vänster vilket vore önskvärt för att kunna få en vettig böj från höger grenrör. Som den sitter nu blir det väldigt icke flödesvänligt.
- Kan ej flytta den åt vänster pga. att intercoolern blir för liten.
- Kan ej flytta den mer mot motorn för då kommer grenröret och triggerskivan ta i.
Alternativen som jag brainstormat ut ikväll är som följer.
1. Flytta upp turbon genom huven. I princip hela turbon behöver vara ovanför huven för att allt ska få plats med den designen.
2. Köra som jag gjort. Byta spridare + pump och köra på E85, skita i IC.
3. Använda 2 mindre aggregat.
4. Flytta tillbaka motor 20 centimeter.
5. Byta turbo till en mindre med minst samma kapacitet.
6. Bygga om grenrör och korta samt höja dessa för att få vettig rördragning till mellandelen.
Det är ungefär det jag kommit att tänka på såhär långt. Alternativ 2,3,4 är alldeles för omständigt och dyrt.
Jag måste kunna köra bilen nästa sommar, överladdad. Punkt.
Alt. 6 kan gå, men jag är extremt o-sugen på att bygga om mina grenrör. Det tog en jäkla tid att få till dom och jag har kört ca. 10-20 mil med dom på sin höjd.
Tankarna far mest åt alt 5. Att köpa en annan turbo som utvändigt sett är betydligt mindre men med minst kapacitet för 700 hk med min motor.
Är t ex. en Precision 6765 alldeles för liten för en smallblock V8? Känns väldigt trång i avgashuset.
Andra alternativ? Shoot!
Slänger upp lite bilder. Det är lite svårt att se, men det här är i princip det närmaste jag kommer och det kommer ej funka känner jag.









Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Duster 340 T. Villrådig. Tips mottages !
en precision 7675 borde räcka till dom effekterna du är ute efter...
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Duster 340 T. Villrådig. Tips mottages !
Den är säkerligen i överkant dessutom.
Men då är frågan hur mycket mindre än sådan är jämfört mot en HX55a?
Men då är frågan hur mycket mindre än sådan är jämfört mot en HX55a?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Duster 340 T. Villrådig. Tips mottages !
montera bara en vatten insprutning så är det bara att ladda på mer. vintern är för kort för att man ska hinna bygga om allt för mycket, viktigare att bara fin justera små grejor.
E85 är bra också men inte ett måste på din bil i dags läget skulle jag tro.
E85 är bra också men inte ett måste på din bil i dags läget skulle jag tro.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/