Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF

Inlägg av S_Osterdahl »

Snyggt !
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Har mekat ett tag med främre krängningshämmaren och det har krävt lite tankeverksamhet. Har behövt ha motorn på plats för att kunna måtta in den bra samt mäta in vinklar, höjder etc.

Köpte mig en 30mm pinnfräs för att slippa arborra krängarröret. Arborra är nog bland det tråkigaste som finns när man står vid fräsen. Istället för att måtta in och det tar uppemot en halvtimme att notcha ett rör fick jag ett perfekt notchat rör på ett par minuter.

Bild

Sen var jag tvungen att flytta ner infästningen till själva överfallet till röret. Gjorde det enkelt för mig och brände ihop två stycken fyrkantsprofiler som bultas i originalinfästningen.

Bild

Bild

Blev riktigt bra, röret har frigång från tråget på ca 5mm vid detta läge. Ska bara svetsa på själva plattan som överfallet är bultat i.

Bild

Bild

Bild

Sen monterade jag nya växelspaken i bilen med och växlingslägena känns grymma. Nu kan jag både torrgasa och torrväxla :) Får nog snart lägga i stol och ratt också :D

Bild

Så det känns att det går framåt! :thumbright:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Knivkrängarmek

Fick de bakre infästningarna till krängningshämmaren frästa i veckan. Det är alltid bra med vänner som har tillgång till maskiner :) Stort tack till Andreas som fixade detta.

Bild
En höger och en vänster, speglade.

Bild

Tanken är att ett ledlager sitter i det stora hålet. Detaljen fästs i rambenet med de andra två hålen. Krängarröret kommer sen att träs in i lagrena och sen spänner man lagren mot varandra i infästningen.

Bild

Såhär ser det ut monterat.

Bild

Bild

Det som saknas är att göra rum för knivarna sen är även bakre krängaren klar, har helsvetsat främre krängaren också nu så den är helt klar. Ska påpeka att designen är inget jag själv har kommit på utan har kopierat och stulit från andra :) förutom några förfiningar då.

Gjorde även en avskärmning till luftfiltret i aluplåt. Hade egentligen tänkt att plocka bort batterihyllan men nu kom den väl till pass istället. Fick även monterat lite silikonslang och alurör till filtret.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen har det hänt en hel del småsaker också men inget som är värt att visa.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek

Fick klart knivinfästningarna till bakre krängarröret idag, den 30mm pinnfräsen var guld värd i detta läge. Fick röret urfräst på ett par minuter och perfekt passform, inga konstigheter att bränna ihop det. Nu är det bara pulverlack som saknas på dessa rören sen är dem helt klara.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har haft delarna till momentstagen länge nu men inte fått dem svetsade, tog och gjorde detta också ikväll. Tog mig en stund och polerad upp dem också :thumbright:
Höger och vänstergängat för full justerbarhet.

Bild

Bild

Bild

Har även delarna till panhardstaget så det får ta och svetsa snart det också.

Det var allt för ikväll. :)
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Satan va snyggt det blir!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Fick ett paket med AN kopplingar och stålomspunnen teflonslang till bränslesystemet, så nu är bränslesystemet komplett och redo och att skruvas i. Köpte dessa på Ebay, kostade ca en tredjedel av vad det hade kostat om jag köpt dem från en svensk firma. Hade gärna köpt dessa från ett ställe i Sverige men när prisbilden är som den är så försöker jag minimera hålet i plånboken så mycket som möjligt :)

Det kommer bli AN8 fram till regulatorn och AN6 tillbaka till tanken, känns som det kommer fylla mina behov gott och väl.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske lite onödigt många bilder, men det blev så fina närbilder :hihi:

Så nu är det bara till att börja koppla...
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar

Inlägg av mekluuba »

Generellt använder man tjockare ledningar för retur för att returledningens tryckfall inte skall påverka systemtrycket i så stor utsträckning. Bränsletrycksregulatorn reglerar ju difftrycket mellan trycksida/retursida. Ett klent retursystemet kan göra att bränsletrycket i rail varierar beroende på belastningen på motorn dvs. flödet genom spridarna kommer påverka flödet genom returledningen. Tryckfallet i returledningen varierar med flödet i returledningen. Hur långa ledningar du har från catchtank, tryck i catchtank, samt kopplingar och övriga strypningar på vägen styr också tryckfallet.

Här kommer ett exempel så att du kan fundera över hur/om det påverkar i din bil:
Tryckfall över 1m ledning vid 180 l/min.(du har antagligen högre flöde, tryckfallet ökar exponentiellt med flödet)
Ø10mm ca 1 kPa
Ø8mm ca 3 kPa
Ø6mm ca 9 kPa
Ø4mm ca 55 kPa (ca 0,5 Bar)
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

men om trycket inte drar iväg när man tvångkörar pumpen så är returen grov nog. man måste tilse att man håller trycket uppe vid full belastning också
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

bra kvalite på ditt arbete btw
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av S_Osterdahl »

Gillar att du valde svarta kopplingar istället för blå/röda som ser ut som julgranspynt :P
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Mest småpill som har hänt, provmonterade bakre krängarröret med knivarna. Passade fint till slut, kommer förmodligen ligga ganska nära dämparen sen när den är monterad. Riktigt dåliga bilder, måste försöka skaffa mig en bättre kamera.

Bild

Bild

Kommer göra en dämparinfästning med hjälp av de hålen som redan finns där idag, känns som det kan bli rätt bra.

Bytte placering på bränsletrycksregulatorn då det skulle blivit lite onödig slangdragning med den andra placeringen, sparar runt 1 meter slang på detta sättet.

Bild

Satte även i rattstången, så nu är det väl bara att vrida på nyckeln ;)

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Det börjar dra ihop sig! Blir det bärarmsbygge i helgen?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Karl Buchka skrev:Det börjar dra ihop sig! Blir det bärarmsbygge i helgen?
Ja det gör ju det. Inget bärarmsbygge i helgen tyvärr, måste först fixa ett skär för att göra invändiga låsringsspår. Får försöka göra ett ryck under nästa vecka med bärarmsbygget.

Någon som vet vad det är för gänga på rattstången vid ratten? Har förlagt muttern någonstans och får skaffa en ny. Mätte den till M18x2.0 men det verkar vara lättare sagt än gjort att hitta en mutter i den dimensionen.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Volvo har säkert en sådan mutter för småpengar
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar