
Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Snyggt !
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Har mekat ett tag med främre krängningshämmaren och det har krävt lite tankeverksamhet. Har behövt ha motorn på plats för att kunna måtta in den bra samt mäta in vinklar, höjder etc.
Köpte mig en 30mm pinnfräs för att slippa arborra krängarröret. Arborra är nog bland det tråkigaste som finns när man står vid fräsen. Istället för att måtta in och det tar uppemot en halvtimme att notcha ett rör fick jag ett perfekt notchat rör på ett par minuter.

Sen var jag tvungen att flytta ner infästningen till själva överfallet till röret. Gjorde det enkelt för mig och brände ihop två stycken fyrkantsprofiler som bultas i originalinfästningen.


Blev riktigt bra, röret har frigång från tråget på ca 5mm vid detta läge. Ska bara svetsa på själva plattan som överfallet är bultat i.



Sen monterade jag nya växelspaken i bilen med och växlingslägena känns grymma. Nu kan jag både torrgasa och torrväxla
Får nog snart lägga i stol och ratt också 

Så det känns att det går framåt!
Köpte mig en 30mm pinnfräs för att slippa arborra krängarröret. Arborra är nog bland det tråkigaste som finns när man står vid fräsen. Istället för att måtta in och det tar uppemot en halvtimme att notcha ett rör fick jag ett perfekt notchat rör på ett par minuter.
Sen var jag tvungen att flytta ner infästningen till själva överfallet till röret. Gjorde det enkelt för mig och brände ihop två stycken fyrkantsprofiler som bultas i originalinfästningen.
Blev riktigt bra, röret har frigång från tråget på ca 5mm vid detta läge. Ska bara svetsa på själva plattan som överfallet är bultat i.
Sen monterade jag nya växelspaken i bilen med och växlingslägena känns grymma. Nu kan jag både torrgasa och torrväxla


Så det känns att det går framåt!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Knivkrängarmek
Fick de bakre infästningarna till krängningshämmaren frästa i veckan. Det är alltid bra med vänner som har tillgång till maskiner
Stort tack till Andreas som fixade detta.

En höger och en vänster, speglade.

Tanken är att ett ledlager sitter i det stora hålet. Detaljen fästs i rambenet med de andra två hålen. Krängarröret kommer sen att träs in i lagrena och sen spänner man lagren mot varandra i infästningen.

Såhär ser det ut monterat.


Det som saknas är att göra rum för knivarna sen är även bakre krängaren klar, har helsvetsat främre krängaren också nu så den är helt klar. Ska påpeka att designen är inget jag själv har kommit på utan har kopierat och stulit från andra
förutom några förfiningar då.
Gjorde även en avskärmning till luftfiltret i aluplåt. Hade egentligen tänkt att plocka bort batterihyllan men nu kom den väl till pass istället. Fick även monterat lite silikonslang och alurör till filtret.




Sen har det hänt en hel del småsaker också men inget som är värt att visa.

En höger och en vänster, speglade.
Tanken är att ett ledlager sitter i det stora hålet. Detaljen fästs i rambenet med de andra två hålen. Krängarröret kommer sen att träs in i lagrena och sen spänner man lagren mot varandra i infästningen.
Såhär ser det ut monterat.
Det som saknas är att göra rum för knivarna sen är även bakre krängaren klar, har helsvetsat främre krängaren också nu så den är helt klar. Ska påpeka att designen är inget jag själv har kommit på utan har kopierat och stulit från andra

Gjorde även en avskärmning till luftfiltret i aluplåt. Hade egentligen tänkt att plocka bort batterihyllan men nu kom den väl till pass istället. Fick även monterat lite silikonslang och alurör till filtret.
Sen har det hänt en hel del småsaker också men inget som är värt att visa.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek
Fick klart knivinfästningarna till bakre krängarröret idag, den 30mm pinnfräsen var guld värd i detta läge. Fick röret urfräst på ett par minuter och perfekt passform, inga konstigheter att bränna ihop det. Nu är det bara pulverlack som saknas på dessa rören sen är dem helt klara.





Har haft delarna till momentstagen länge nu men inte fått dem svetsade, tog och gjorde detta också ikväll. Tog mig en stund och polerad upp dem också
Höger och vänstergängat för full justerbarhet.



Har även delarna till panhardstaget så det får ta och svetsa snart det också.
Det var allt för ikväll.
Har haft delarna till momentstagen länge nu men inte fått dem svetsade, tog och gjorde detta också ikväll. Tog mig en stund och polerad upp dem också

Höger och vänstergängat för full justerbarhet.
Har även delarna till panhardstaget så det får ta och svetsa snart det också.
Det var allt för ikväll.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek
Satan va snyggt det blir!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek
Fick ett paket med AN kopplingar och stålomspunnen teflonslang till bränslesystemet, så nu är bränslesystemet komplett och redo och att skruvas i. Köpte dessa på Ebay, kostade ca en tredjedel av vad det hade kostat om jag köpt dem från en svensk firma. Hade gärna köpt dessa från ett ställe i Sverige men när prisbilden är som den är så försöker jag minimera hålet i plånboken så mycket som möjligt 
Det kommer bli AN8 fram till regulatorn och AN6 tillbaka till tanken, känns som det kommer fylla mina behov gott och väl.





Kanske lite onödigt många bilder, men det blev så fina närbilder
Så nu är det bara till att börja koppla...

Det kommer bli AN8 fram till regulatorn och AN6 tillbaka till tanken, känns som det kommer fylla mina behov gott och väl.
Kanske lite onödigt många bilder, men det blev så fina närbilder

Så nu är det bara till att börja koppla...
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Generellt använder man tjockare ledningar för retur för att returledningens tryckfall inte skall påverka systemtrycket i så stor utsträckning. Bränsletrycksregulatorn reglerar ju difftrycket mellan trycksida/retursida. Ett klent retursystemet kan göra att bränsletrycket i rail varierar beroende på belastningen på motorn dvs. flödet genom spridarna kommer påverka flödet genom returledningen. Tryckfallet i returledningen varierar med flödet i returledningen. Hur långa ledningar du har från catchtank, tryck i catchtank, samt kopplingar och övriga strypningar på vägen styr också tryckfallet.
Här kommer ett exempel så att du kan fundera över hur/om det påverkar i din bil:
Tryckfall över 1m ledning vid 180 l/min.(du har antagligen högre flöde, tryckfallet ökar exponentiellt med flödet)
Ø10mm ca 1 kPa
Ø8mm ca 3 kPa
Ø6mm ca 9 kPa
Ø4mm ca 55 kPa (ca 0,5 Bar)
Här kommer ett exempel så att du kan fundera över hur/om det påverkar i din bil:
Tryckfall över 1m ledning vid 180 l/min.(du har antagligen högre flöde, tryckfallet ökar exponentiellt med flödet)
Ø10mm ca 1 kPa
Ø8mm ca 3 kPa
Ø6mm ca 9 kPa
Ø4mm ca 55 kPa (ca 0,5 Bar)
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
men om trycket inte drar iväg när man tvångkörar pumpen så är returen grov nog. man måste tilse att man håller trycket uppe vid full belastning också
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
bra kvalite på ditt arbete btw
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Gillar att du valde svarta kopplingar istället för blå/röda som ser ut som julgranspynt 

Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Mest småpill som har hänt, provmonterade bakre krängarröret med knivarna. Passade fint till slut, kommer förmodligen ligga ganska nära dämparen sen när den är monterad. Riktigt dåliga bilder, måste försöka skaffa mig en bättre kamera.


Kommer göra en dämparinfästning med hjälp av de hålen som redan finns där idag, känns som det kan bli rätt bra.
Bytte placering på bränsletrycksregulatorn då det skulle blivit lite onödig slangdragning med den andra placeringen, sparar runt 1 meter slang på detta sättet.

Satte även i rattstången, så nu är det väl bara att vrida på nyckeln

Kommer göra en dämparinfästning med hjälp av de hålen som redan finns där idag, känns som det kan bli rätt bra.
Bytte placering på bränsletrycksregulatorn då det skulle blivit lite onödig slangdragning med den andra placeringen, sparar runt 1 meter slang på detta sättet.
Satte även i rattstången, så nu är det väl bara att vrida på nyckeln

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Det börjar dra ihop sig! Blir det bärarmsbygge i helgen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Ja det gör ju det. Inget bärarmsbygge i helgen tyvärr, måste först fixa ett skär för att göra invändiga låsringsspår. Får försöka göra ett ryck under nästa vecka med bärarmsbygget.Karl Buchka skrev:Det börjar dra ihop sig! Blir det bärarmsbygge i helgen?
Någon som vet vad det är för gänga på rattstången vid ratten? Har förlagt muttern någonstans och får skaffa en ny. Mätte den till M18x2.0 men det verkar vara lättare sagt än gjort att hitta en mutter i den dimensionen.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Volvo har säkert en sådan mutter för småpengar
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
