Sida 18 av 43

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån okt 08, 2012 7:07 pm
av Toni
Men du, en glasmästare här i Malmö ska skära till mina rutor efter mina mallar. Inte en bilglasmästare, utan en helt vanlig(!).
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.

Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån okt 08, 2012 7:55 pm
av 242Gurra
Fasen vilket fränt bygge!! :)

Du har verkligen lyckats :)

MEN Har du bytt ut biltema olje filtret mot volvo ?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tor okt 11, 2012 5:27 pm
av Cassius
Toni skrev:Men du, en glasmästare här i Malmö ska skära till mina rutor efter mina mallar. Inte en bilglasmästare, utan en helt vanlig(!).
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.

Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.
Det går väldigt bra att göra på plana rutor, men då escortens torde vara välvda på sidan så går det inte så bra längre...

Sen skulle jag INTE rekomendera att köra härdad lamell i framrutan! Om ena sidan spricker så kommer du inte se ett skit genom den! Inte alls bra... Kör vanlig lamell bara, då blir de bara en spricka och den tål ungefär lika mycke som en härdad lamell också ;)

/f.d. 5 år som glasmästare.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tor okt 11, 2012 10:59 pm
av mattias
Brum brum!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 7:36 am
av mrabarth
Startade motorn på escorten igårkväll!! Allt gick finfint och den startade på första försöket "efter jag polvänt b-pumpen".
Vilket mysigt ljud det var.. Lät precis som en vanlig sugmotor med lite mulligare avgassystem på- helt kanon. kompressorn lät inget alls på tomgång eller på högre varv på låglast. men när man tvär trottlade stängde bypassen och vinet kom ut.. mmmm :thumbright:
Gick riktigt snyggt ... Det är ju en orginalmotor med orginal kammar så inte alldeles konstigt. Remmen låg still utan tendens att glida iväg på löphjulen :thumbright:
Precis som det ska vara är det ju ingen första uppstart utan en liten arbetsorder.
Måste trycktesta luftsystemet för att hitta boven till varför tomgången inte går att få ner till under 2000rpm- Tjuvluft. Samt plocka lös insuget och kompressorn för att täta lite oljesöl som är lite illa till.
Sen är det dags för lite enklare gatmappning innan den åker till dynotech för effektmätning och övrig justering.

En kort film på första uppstarten- Lambda sonden är utskruvad så det är lite avgasläckage. 2timmars pillande med de sista kontakterna till trigger, ecu och tändning. 45min config av ecu så låter den såhär!!
https://www.youtube.com/watch?v=yVy4pa- ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tackar Mattias Sandgren för en lysande insats!!

Fler filmsnuttar kommer.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 7:51 am
av mrabarth
Andra starten. Det som ryker är avgasbandaget.


https://www.youtube.com/watch?v=nYX8tTH ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 8:17 am
av * * * NXJ * * *
Herrlish :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 8:31 am
av Toni
Grattis!!! :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 8:49 am
av mrabarth
Lite längre snutt med lambdasonden på plats och lite smågasande.

http://www.youtube.com/watch?v=7SvWQLYd ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Sv: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 8:55 am
av roer75
Var har ni hittat framlysena o vilken storlek har dom?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 9:01 am
av Anden
ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 9:02 am
av mrabarth
Framlyktorna är från VW golf MK1. tror dom är 7"

http://www.scstyling.com/angel-eyes-gol ... c-759.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 9:06 am
av mrabarth
Anden skrev:ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 9:21 am
av Kadett4wd
Fan va gött =)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 9:47 am
av Anden
mrabarth skrev:
Anden skrev:ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Ahh det måste jag fixa på min.
Du har inte lust att skicka över din config på just det?

Jag kör samma motor med vems jag med.