Sida 19 av 21

Postat: lör nov 29, 2008 4:29 pm
av jonny_h
Så vackert så man blir tårögd :thumbright:

Postat: sön nov 30, 2008 7:42 pm
av Roger Persson
jonny_h skrev:Så vackert så man blir tårögd :thumbright:


Och vackrare blir det! :)

Slipat in ventilerna och putsat trummen och
planat den till 9.6 djup på F-rummen.. ca 3mm.. :)
Tvättat och monterad ventiler o fjädrar..

Kommer gå hårt!

Totalt 14 timmar senare:

Bild

Postat: sön nov 30, 2008 8:45 pm
av weber-power
ser trevligt ut må¨ja säga 8)

Postat: sön nov 30, 2008 9:13 pm
av Roger Persson
weber-power skrev:ser trevligt ut må¨ja säga 8)


Got Got.. :)

Postat: sön dec 07, 2008 8:40 pm
av Roger Persson
Äntligen har man vart ute och tuktat lite.. :)

Ganska mkt kertsup med stora hx turbon utan puls split..

Nu är man ju sugen på testa nya grenröret.. :)

Till sist, lite småvarmt grenrör.. :)

Bild

Postat: sön dec 07, 2008 8:54 pm
av G.Nauta
Vad trevligt för dej :) föresten vad använder du för verktyg när du planar topp ?

Postat: sön dec 07, 2008 9:37 pm
av SR
Bild :thumbright:

Postat: sön dec 07, 2008 9:37 pm
av G.Nauta
SR skrev:Bild :thumbright:





Haha ja varför tänkte jag inte på de :hihi:

Postat: sön dec 07, 2008 10:12 pm
av Roger Persson
G.Nauta skrev:Vad trevligt för dej :) föresten vad använder du för verktyg när du planar topp ?


Bild

Bild

Bild

Bild

Dock kör ja med ett annat bättre skär nu med lite mer radie..
Så kan mata ca 0.2 per varv.. 315 varv och 50 i matning..
Vill inte ha nått "bakskär" heller så huvet en 0.02-0.03 snett..
Blir inte snabbplanat direkt men perfekt yta...

Postat: sön dec 07, 2008 10:17 pm
av G.Nauta
Skit smidigt verktyg, ska försöka skaffa fram nåt liknande till o plana stora bitar med :)

Tack för svar :thumbright:

Postat: sön dec 07, 2008 10:20 pm
av Roger Persson
G.Nauta skrev:Skit smidigt verktyg, ska försöka skaffa fram nåt liknande till o plana stora bitar med :)

Tack för svar :thumbright:


Du kan oxå ta en typ 32mm vändskärs fräs o
sätta så och plana med.. Blir oxå bra..
Dock vill ja ha det där lilla extra "rivet" i ytan..
För att få packningen ligga kvar..

Postat: sön dec 07, 2008 10:30 pm
av G.Nauta
När man planar en topp är det väl att föredra en stor fräs som tar hela ytan på ett drag än att köra med en mindre flera gånger ?
Som jag har tänkt

Postat: sön dec 07, 2008 10:36 pm
av Roger Persson
G.Nauta skrev:När man planar en topp är det väl att föredra en stor fräs som tar hela ytan på ett drag än att köra med en mindre flera gånger ?
Som jag har tänkt :lol:


Beror ju lite på hur bra maskin man kör i oxå..

Men jo det är väl tanken.. Ju större fräs du har destå
mindre blir felet på ytan när man ställer spindeln lite
snett för undvika bak skär..

Menade dock att du tar bort alla utom ett skär
i pinnfräsen o sen kör på liknande sätt..

Har sett att iskar har fina planfräsar som
skulle funka utmärkt att plana toppar med..
Det sitter 5 kantiga skär i med spetsen mot ytan...
Fint för packnings ytor..

Postat: sön dec 07, 2008 10:40 pm
av G.Nauta
Jag får prova mig fram helt enkelt :thumbright:

Postat: mån dec 29, 2008 11:10 am
av Roger Persson
Jens Gustavsson skrev:fin tråd med mycket teknisk info!

nu har du lite laddtryck men sen när du vrider upp mot 1.0 bar så behövs offtast mot 190- 200 i huvud munstycke och ca 160 luft.

en liten varning kan va att avgastemp givarn visar lägre temp än vad det är (så tjock givare)

hål tändningen under 25 grader med den kompan vid 1.0 bar.

med en vatten insprutning av enkel modell så kan du skruva upp trycket mot 1.3 bar om du har tunat gasarna bra (utan laddluft kylare)

vad har du för kompa ungefär?
Nu är man som sagt uppe i 1 bar ladd.. Tändning 25 grader och
160 luft 180 bränsla o avgastemp 900 grader...- Peppar peppar..

Bestycka upp till 200 huvud och minska luft till 150 o sen öka
laddet tills man får avgastemp lite lagom helst lite lägre än 900..

Måste även se över synkningen av fuggarna
eftersom den surar lite lätt på 3 o 4..

Stifterna är gyllenbruna iaf..
Måste titta lite mer på sånt hädanefter..