Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)
Ja precis den gick Magert, men det är ju inga problem att fixa lambdavärdet, bara mappa lite.
och Con går ju få bort med e85, men den hade jag ju inget fel på nu.
utan precis som du säger så är det HCn som är boven. dom andra avgasvärdena är jag inte oroad över.
har ställt ner laddtiden (dwell) på spolarna rätt kraftigt, skulle kunna testa dra upp de till 3ms igen. kör på 1.5 nu.
ligger redan på runt 30grader tändning vid 2500rpm
kan de vara att kammen har så pass mkt overlap som gör att jag fick hög HC?
nockvinkel 108°, hur pass mycket är det?
nån som har nått att säga om hcn och månekammen? den som rår för ett högt HC?
och Con går ju få bort med e85, men den hade jag ju inget fel på nu.
utan precis som du säger så är det HCn som är boven. dom andra avgasvärdena är jag inte oroad över.
har ställt ner laddtiden (dwell) på spolarna rätt kraftigt, skulle kunna testa dra upp de till 3ms igen. kör på 1.5 nu.
ligger redan på runt 30grader tändning vid 2500rpm
kan de vara att kammen har så pass mkt overlap som gör att jag fick hög HC?
nockvinkel 108°, hur pass mycket är det?
nån som har nått att säga om hcn och månekammen? den som rår för ett högt HC?
För hög lambda = för hög HC.


Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det är nog svårt att säga om det var för högt lambda-värde då du har mycket pulser som kastar tillbaka soppan i insuget pga kammen och inte har fullt sekventiell insprutning = väldigt ojämn blandning på tomgång och låg last.
De här stora spridarna du kör med nu är också VÄLDIGT ojämna i bränslemängden på pulstider vid 1.5 ms och kortare. Det är här en fördel att köra helt på etanol bara för den sakens skull, det blir längre pulstider och nogrannare bränslemängd.
Men har du möjlighet att bara åka förbi och prova så vore det kul att höra om det hjälpte att mappa den med rätt lambda. Det är ingen idé att ligga långt från lambda 1.0 på tomgång, något magrare ska ge lägre HC (lambda 1.1) men högre NOx, men den sistnämnda kollar dom inte (vad jag vet).
I övrigt, nockvinkeln + duration/lyft ger ju överlappningsfönstret.. bara nockvinkeln berättar inte hela sanningen, sen beror det ju på hur man ställt in kammen. Du har nog relativt mycket överlappning.
De här stora spridarna du kör med nu är också VÄLDIGT ojämna i bränslemängden på pulstider vid 1.5 ms och kortare. Det är här en fördel att köra helt på etanol bara för den sakens skull, det blir längre pulstider och nogrannare bränslemängd.
Men har du möjlighet att bara åka förbi och prova så vore det kul att höra om det hjälpte att mappa den med rätt lambda. Det är ingen idé att ligga långt från lambda 1.0 på tomgång, något magrare ska ge lägre HC (lambda 1.1) men högre NOx, men den sistnämnda kollar dom inte (vad jag vet).
I övrigt, nockvinkeln + duration/lyft ger ju överlappningsfönstret.. bara nockvinkeln berättar inte hela sanningen, sen beror det ju på hur man ställt in kammen. Du har nog relativt mycket överlappning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
mm, men det vorde inte vara problem med kammen tycker jag.
kolla inställning för kammen
låna en avgasmätare på bilverkstad
justera mappen till 1,0 i lambda
vrid kamdrevet och testa om du får bättre värden
1,50 är ju helt åt helvette faktiskt..
0,8 i lambda är runt 11:0 i arf har jag för mig.
undrar om inte de tär någonstans runt 20:1 (jag räknade lite snabbt med min neandertal hjärna)
kolla inställning för kammen
låna en avgasmätare på bilverkstad
justera mappen till 1,0 i lambda
vrid kamdrevet och testa om du får bättre värden
1,50 är ju helt åt helvette faktiskt..
0,8 i lambda är runt 11:0 i arf har jag för mig.
undrar om inte de tär någonstans runt 20:1 (jag räknade lite snabbt med min neandertal hjärna)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
kör inte med mina 1600cc spridare längre, gick inte att få bilen att gå på låglast och bensin på dom.
har ett bar ljusblåa ticspridare nu. 339cc/min eller va de nu var.
Har tyvärr inget ställbart kamdrev, utan får justera kugg för kugg isf.
men ska testa att ställa in ett bra lambdavärde, varmköra katten ordentligt sedan fara och mäta avgasvärden igen. men blir att göra först när jag kommer upp till luleå. (efter den 4de jan.)
kör med 0.35mm i spel. 12,2mm lyft, 108grader nockvinkel
duration vid 0.30mm är 330grader
duration vid 0.40mm är 312grader
så mellan 330 och 312 grader nånstans borde jag hamna.
har jag våldsam overlap då eller?
har ett bar ljusblåa ticspridare nu. 339cc/min eller va de nu var.
Har tyvärr inget ställbart kamdrev, utan får justera kugg för kugg isf.
men ska testa att ställa in ett bra lambdavärde, varmköra katten ordentligt sedan fara och mäta avgasvärden igen. men blir att göra först när jag kommer upp till luleå. (efter den 4de jan.)
kör med 0.35mm i spel. 12,2mm lyft, 108grader nockvinkel
duration vid 0.30mm är 330grader
duration vid 0.40mm är 312grader
så mellan 330 och 312 grader nånstans borde jag hamna.
har jag våldsam overlap då eller?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ställbart drev är ju nästan ett måste på alla Raggarbilar:)
Annars slipar du upp hålet för styrpinnen och justerar så.
tror inte dom ljusblåa spridarna är så bra. monterade 1000cc efter ett par blåa och vips gick bilen kanonfint.
Men det kan ju ha varit mina spridare felet var, kanske smutsiga.
visserligen 16v.
kan du inte mappa in efter std spridare då?
Verkar vara en stygg pinne du har:)
Om vi bortser från alla avgasvärden och skit ett tag, hur tycker du kammen funkar?
sugen på att köpa en sådan och testa i en 8v spis jag:)
Annars slipar du upp hålet för styrpinnen och justerar så.
tror inte dom ljusblåa spridarna är så bra. monterade 1000cc efter ett par blåa och vips gick bilen kanonfint.
Men det kan ju ha varit mina spridare felet var, kanske smutsiga.
visserligen 16v.
kan du inte mappa in efter std spridare då?
Verkar vara en stygg pinne du har:)
Om vi bortser från alla avgasvärden och skit ett tag, hur tycker du kammen funkar?
sugen på att köpa en sådan och testa i en 8v spis jag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
är småsugen på att gå tillbaka till högohms spridare, boxen beter sig lite konstigt ibland med lågohmarna, men har inga i vettig storlek.
tycker kammen sköter sig rätt bra, drar på rätt skönt vid 4000 men avtar redan runt 6700 nånstans känns de som, eller draget avtar då om inte annat.
men den har lite småtungt att komma över 3000varv, nu när man är ute å sladdar så vill den som inte över 3000varv, men om man ligger på 3000 varv och ökar därifrån så tappar man fäste igen vid runt 4500rpm.
dock så kändes den mer varvvillig med 3" utan katt än vad den gör me orginalsystemet med katt.
tror jag köpt mig ett ställbart kamdrev av Steve ikväll, får väl se om ja fortfarande har köpt de när han nyktrat till
tycker kammen sköter sig rätt bra, drar på rätt skönt vid 4000 men avtar redan runt 6700 nånstans känns de som, eller draget avtar då om inte annat.
men den har lite småtungt att komma över 3000varv, nu när man är ute å sladdar så vill den som inte över 3000varv, men om man ligger på 3000 varv och ökar därifrån så tappar man fäste igen vid runt 4500rpm.
dock så kändes den mer varvvillig med 3" utan katt än vad den gör me orginalsystemet med katt.
tror jag köpt mig ett ställbart kamdrev av Steve ikväll, får väl se om ja fortfarande har köpt de när han nyktrat till

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
hehe, skrivet på självaste nyår ja:)
det låt ju skummt att den går i väggen kammen innan.
Lite små tjuriga kan dom ju bli.
Men den är ju skapligt vass ändå..
Jag hade en isbils motor som jag byggde med std 405 och weber 45 och ett extraktor.
den hade jag bara satt ihop med delar jag hade så det fick bli en k-kam i den.
Gick surt och bara brölade.
En folkrace snubbe som jobbade på jobbet då rekomenderade en kam av någon jocke eller vad han hette.
1000:- med laschcaps och allt.
bara la i den och justerade inte nått med drevet eller så.
Motorn fick som nytt liv, vart en helt annan spis.
gav 195hk på e85 (2,5liter)
den kammen var 280grader duration och 12mm i lyft och 110grader nock.
skall bygga en hillclimb 360 till sommaren som jag tänkte små trimma lite.
Vore kul att pröva en sådan kam du har
Ursäkta offtopic
Gott nytt år
det låt ju skummt att den går i väggen kammen innan.
Lite små tjuriga kan dom ju bli.
Men den är ju skapligt vass ändå..
Jag hade en isbils motor som jag byggde med std 405 och weber 45 och ett extraktor.
den hade jag bara satt ihop med delar jag hade så det fick bli en k-kam i den.
Gick surt och bara brölade.
En folkrace snubbe som jobbade på jobbet då rekomenderade en kam av någon jocke eller vad han hette.
1000:- med laschcaps och allt.
bara la i den och justerade inte nått med drevet eller så.
Motorn fick som nytt liv, vart en helt annan spis.
gav 195hk på e85 (2,5liter)
den kammen var 280grader duration och 12mm i lyft och 110grader nock.
skall bygga en hillclimb 360 till sommaren som jag tänkte små trimma lite.
Vore kul att pröva en sådan kam du har

Ursäkta offtopic
Gott nytt år
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
låter trevligtTommy Luhr skrev:hehe, skrivet på självaste nyår ja:)
det låt ju skummt att den går i väggen kammen innan.
Lite små tjuriga kan dom ju bli.
Men den är ju skapligt vass ändå..
Jag hade en isbils motor som jag byggde med std 405 och weber 45 och ett extraktor.
den hade jag bara satt ihop med delar jag hade så det fick bli en k-kam i den.
Gick surt och bara brölade.
En folkrace snubbe som jobbade på jobbet då rekomenderade en kam av någon jocke eller vad han hette.
1000:- med laschcaps och allt.
bara la i den och justerade inte nått med drevet eller så.
Motorn fick som nytt liv, vart en helt annan spis.
gav 195hk på e85 (2,5liter)
den kammen var 280grader duration och 12mm i lyft och 110grader nock.
skall bygga en hillclimb 360 till sommaren som jag tänkte små trimma lite.
Vore kul att pröva en sådan kam du har
Ursäkta offtopic
Gott nytt år

kammen är ju fruktansvärt billig så är helt klart värt att prova den!
ska bli skoj att höra vad andra säger när dom provat den...
ska fixa mig en ny framruta imorrn, sen upp till luleå på fredag, efter helgen blir det att börja få ordning på avgasvärdena.
idag har jag fixat lite med bilen, nu fattas bara att tuna lite avgasvärden innan besiktningen på onsdag.
beställde mig 4st effektmotstånd till spridarna idag också, har haft lite störningsproblem sen jag började med lågohmsspridarna, ska se om de försvinner när jag kan använda dom som högohmare igen.
skulle va skönt om den slutade upp med alla hyss den fått för sig.
och tack till steve så har ja nu ett ställbart kamdrev nu också,
någon som har några erfarenheter om att justera månenkammen?
beställde mig 4st effektmotstånd till spridarna idag också, har haft lite störningsproblem sen jag började med lågohmsspridarna, ska se om de försvinner när jag kan använda dom som högohmare igen.
skulle va skönt om den slutade upp med alla hyss den fått för sig.
och tack till steve så har ja nu ett ställbart kamdrev nu också,
någon som har några erfarenheter om att justera månenkammen?
idag så skulle jag nog kunna döda... allt har gått käpprätt åt helvete, måste byta lägenhet å en massa tjafs.
och till råga på allt så har nån jävla idiot snott mina framblinkers, och jag ska besikta på onsdag...
tyvärr har jag ju dessutom byggt om strålkastarna så att usablinkersarna går dit, så kan inte montera tillbaka vanliga, eller ptja om ja använda sjuka mängder lim kanske.
ingen som hört något om ett par usablinkers till 740 -90?
ombyggda för att få i posljus i 5w lampor.
försvann natten till idag (21/1) i luleå.
och till råga på allt så har nån jävla idiot snott mina framblinkers, och jag ska besikta på onsdag...
tyvärr har jag ju dessutom byggt om strålkastarna så att usablinkersarna går dit, så kan inte montera tillbaka vanliga, eller ptja om ja använda sjuka mängder lim kanske.
ingen som hört något om ett par usablinkers till 740 -90?
ombyggda för att få i posljus i 5w lampor.
försvann natten till idag (21/1) i luleå.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele