Sida 19 av 29

Postat: sön feb 14, 2010 1:15 pm
av Martin Lundkvist
j björk skrev:Fräscht :thumbright:

Är det en burk att bara hälla isvatten i innan repan, med ett kylelement som luften går igenom i?

Synd på fästet som var svetsat i buren i motorrummet, ser ju ut att vara så snyggt lackat överrallt.
Tackar!
Ja det är ett kubiskt element som är mantlat, är små vatten tankar på den nu då jänkarna är glada för att ha en stor tank i kofferten med isvatten , slangar och en pump som cirkulerar vattnet.
Men jag har tänkt att förstora den övre vatten tanken och sen på med ett stort påfyllningslock och en dräneringskran i botten så slipper man ha ännu mer grejor bilen.
Fästena är kvarlevor från då Bragarna åkte kompressor och zoomieheader. Ska nog måla till de sen...

Postat: mån feb 15, 2010 1:37 pm
av Hammarström
Snabb truck ska bli snabbare ser jag,Kul
Lite tråkigt att linda grenrören nu när dom har den finishen,
Tror du att det bandaget gör så mycke i spool i praktiken?
Om du inte lindar för att inte elda upp nått närliggande förståss.

Postat: mån feb 15, 2010 2:07 pm
av Martin Lundkvist
Hammarström skrev:Snabb truck ska bli snabbare ser jag,Kul
Lite tråkigt att linda grenrören nu när dom har den finishen,
Tror du att det bandaget gör så mycke i spool i praktiken?
Om du inte lindar för att inte elda upp nått närliggande förståss.
Ja de ska bli kul.
Meningen är att coatingen ska ersätta bandaget. Coatinggubben hävdar att de ska isolera lika bra eller bättre än bandage. Han har även sprutat dem invändigt med pistoncoating.
Jag tror i vilket fall som helst att de inte påverkar spoolet märkbart.

Postat: mån feb 15, 2010 2:43 pm
av Jens Gustavsson
Martin Lundkvist skrev:
j björk skrev:Fräscht :thumbright:

Är det en burk att bara hälla isvatten i innan repan, med ett kylelement som luften går igenom i?

Synd på fästet som var svetsat i buren i motorrummet, ser ju ut att vara så snyggt lackat överrallt.
Tackar!
Ja det är ett kubiskt element som är mantlat, är små vatten tankar på den nu då jänkarna är glada för att ha en stor tank i kofferten med isvatten , slangar och en pump som cirkulerar vattnet.
Men jag har tänkt att förstora den övre vatten tanken och sen på med ett stort påfyllningslock och en dräneringskran i botten så slipper man ha ännu mer grejor bilen.
Fästena är kvarlevor från då Bragarna åkte kompressor och zoomieheader. Ska nog måla till de sen...

min erfarenhet med liknande kylare är att man får mycket bättre värknings grad på kylaren om man cirkulerar runt vattnet genom cellerna.

risken är att vattnet ligger still i cellerna och då blir det dålig kylning.

det fans en tråd om det jag ska se om jag hitta den?

Postat: mån feb 15, 2010 2:48 pm
av Jens Gustavsson
jag hittade tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 60&start=0

kanse inte så viktigt på en sån motor du har att få ned sista graderna i insugnings temp men det kanse är intresant läsning iallafall?

Postat: mån feb 15, 2010 2:51 pm
av Martin Lundkvist
Ja precis så kommer det att bli här, en cirkulationspump ska monteras för att lyfta vattnet från undretanken till övre. missade att nämna det förut.

Postat: mån feb 15, 2010 2:55 pm
av Vesa
Martin kan vi inte få se bilder o film på den där flercylindriga BMW motorn du körde i bänken? :P

Postat: mån feb 15, 2010 3:01 pm
av Jens Gustavsson
Martin Lundkvist skrev:Ja precis så kommer det att bli här, en cirkulationspump ska monteras för att lyfta vattnet från undretanken till övre. missade att nämna det förut.
hur mycket vatten flödar pumpen? det behövdes ärliga 20L/min för att det skulle kyla ricktigt bra på ca 450hk det lär behövas minst 4gånger mer på din för bästa funktion

slår du igång pumpen på ett vist laddtryck?

Postat: mån feb 15, 2010 4:24 pm
av Martin Lundkvist
De har jag ej funderat på så mycket, kanske slå på efter burnouten eller innan eller inte alls då jag glömmer de.. De känns som att slå på den på ett visst ladd blir lite försent, vill nog att den går lite innan, kanske när Henrik slår på datorn.. finns många olika sett.

Ok då behövs det nog en stor pump, eller två.

Vesa: Ska se om jag hittar några bilder på V12an

Postat: mån feb 15, 2010 6:05 pm
av Andreas Arthursson
Pumpen jag har till min ic flödar över 100 lit/min. Hör av dig om du ska ha en Martin.

Postat: ons feb 17, 2010 9:05 pm
av Martin Lundkvist
Här är en BMW V12a som kördes i bänken, motorn sitter i en T-27 hot-rod balja.
Weber förgasarna fungera nu endast som spjällhus efter efter bristande tålamod. Insprutningssytemet Vems monterades och nu funkar den fin fint!
Motorn gav 350hk och 470nm, som är är orginal förutom insuget och grenrören.

Måste passa på att tacka Mattias här på sävar för support och hjälp med Vems sprutet.

Kul med udda motorer!!

Bild
Bild

Postat: tor feb 18, 2010 8:37 am
av Vesa
Där är den juh! Så satans cool! :thumbright:

Kul med folk som bygger o grejar på sitt egna vis och inte så som andra vill o tycker det ska vara :)

Postat: tor feb 18, 2010 10:49 am
av bmw02touring
Mer förgasare åt folket, även om dessa endast ser ut som fuggar. :thumbright:
Satan så fränt med fuggar på 12an. Film vill vi se på den.
Dock saknar jag trattar på Webrarna? kör ni utan eller?

Postat: tor feb 18, 2010 11:15 am
av Tommy Luhr
aaaaaah vad fränt.

Har en sådan motor liggande till ett replica bygge jag skall göra :)

Men jag skall upp i 550hk på den i sug utförande.

Är det möjligt tror du?

Vilken motor är det där?

5,0 eller 5,4liter?

Postat: tor feb 18, 2010 9:41 pm
av Martin Lundkvist
bmw02touring skrev:Mer förgasare åt folket, även om dessa endast ser ut som fuggar. :thumbright:
Satan så fränt med fuggar på 12an. Film vill vi se på den.
Dock saknar jag trattar på Webrarna? kör ni utan eller?
Ska se om de finns någon film! Han har inga trattar, dyrt då han behöver köpa tolv:) sitter luftfilter på normalt.