så smått börjar saker monteras på motorn för provstart. Grenröret klart med delade wastegaterör hela vägen till wastegaten. Man ser även den enorma skorstenen som är vevhusventilation ( på ventilkåpan ), i skorstenen sitter ett filter som separerar oljan från luften:
Kul att höra att det närmar sig med lite brum, följer den här tråden hela tiden!
Vevhus-ventilationen ser nästan lite skrymmande ut men jag har ingen aning om hur det ser ut på och i båten.. Den lät intressant hur som helst. Är det bara ett hål rakt ner och ingen typ av oljefälla som det är original (åtmintone på M30) ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Min turbo jag tänkte testa med ( den lille ) har ingen fläns att fästa avgasröret på. Dessutom en risig kant vit turbinhjulets utsläpp som skulle orsaka turbulens och tappat spool:
såhär ser den ut std.
så jag slängde upp en dålig bit ( ja det fanns ingen bra ) i svarven och gjorde en kona ut från turbinhjulet och en klämfläns för avgasröret:
såhär blev konan / flänsen.
konan / flänsen på plats i turbon. Ingen störande kant längre som förstör luftens väg ut ur motorn.
Nu skall konan / flänsen svetsas i avgashuset. Många lär undra om det kommer hålla ihop, det gör jag med. Men har en del erfarenhet av svetsade avgashus och det har funkat bra. hoppas det gör det denna gång åxå....
jag har gjort såhär: förvärmt till 250grader i ugn sedan tig:at med rostfritt tillsats och bankat på svetsen.
Låtit astå i ugn på efter värme tills den svalnar.
Funkade perfekt