Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

såhär bidde triggerhjulet:
Bild
hjulet är "steglöst" justerbart och låses sedan med bultarna i önskat läge.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Har lättat ena motofästet som tidigare var kombinerat kompressorfäste.
före:
Bild
efter:
Bild

viktbesparing 4,5 kg. Har rensat ut massa onödiga saker samt gör om det som är klumpigt för att spara vikt. många bäckar små......
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

så smått börjar saker monteras på motorn för provstart. Grenröret klart med delade wastegaterör hela vägen till wastegaten. Man ser även den enorma skorstenen som är vevhusventilation ( på ventilkåpan ), i skorstenen sitter ett filter som separerar oljan från luften:
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul att höra att det närmar sig med lite brum, följer den här tråden hela tiden!
Vevhus-ventilationen ser nästan lite skrymmande ut men jag har ingen aning om hur det ser ut på och i båten.. Den lät intressant hur som helst. Är det bara ett hål rakt ner och ingen typ av oljefälla som det är original (åtmintone på M30) ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Min turbo jag tänkte testa med ( den lille ) har ingen fläns att fästa avgasröret på. Dessutom en risig kant vit turbinhjulets utsläpp som skulle orsaka turbulens och tappat spool:
Bild
såhär ser den ut std.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

så jag slängde upp en dålig bit ( ja det fanns ingen bra ) i svarven och gjorde en kona ut från turbinhjulet och en klämfläns för avgasröret:
Bild
såhär blev konan / flänsen.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

konan / flänsen på plats i turbon. Ingen störande kant längre som förstör luftens väg ut ur motorn.
Bild
Nu skall konan / flänsen svetsas i avgashuset. Många lär undra om det kommer hålla ihop, det gör jag med. Men har en del erfarenhet av svetsade avgashus och det har funkat bra. hoppas det gör det denna gång åxå....

//Freddan
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Sånn har jeg gjort før... funket helt kanon det. :thumbright:
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

spännande bygge med många snygga lösningar :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

SWR: Vad svetsade du med? TIG, MIG eller pinne? Bra om man kan göra minst fel.....

//Freddan
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

sleeper pv skrev:SWR: Vad svetsade du med? TIG, MIG eller pinne? Bra om man kan göra minst fel.....

//Freddan
Vi TIG'get den.. men kunne nok like gjerne brukt en MIG.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har gjort såhär: förvärmt till 250grader i ugn sedan tig:at med rostfritt tillsats och bankat på svetsen.
Låtit astå i ugn på efter värme tills den svalnar.
Funkade perfekt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

SWR och Tommy: Tack för tipsen, känns bra att det prövats av fler med gott resultat.

//Freddan.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

svarvat en liten pinal:
Bild

Pinalen är en plugg istf fördelaren då jag kommer köra triggertändning. Här är den monterad:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

även fräsen har fått jobba:
Bild

skall bli fäste för triggergivaren till veven. Här är delarna och även delarna till returen för oljan från turbon:
Bild
Skriv svar