Sida 19 av 36
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 9:48 am
av j björk
Ja, det såg ju lite märkligt ut.
Först lungt iväg, sedan fullt hjulspinn och mata växlar halvvägs ut på banan
Om allt fungerar bra i gaslänkaget, och inte kan komma i något ändläge eller dyl. så skulle jag tro att du helt enkelt har för klen returfjäder.
Det blir väl en del som vill hålla spjällen öppna när motorn suger på ena sidan och turbon laddar dryga 3 bar på andra sidan
Kul att du kom ut på banan lite igen, synd med strulet bara.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 10:21 am
av Jarmo Y
Ganska farligt bara åka över vatten utan att värma däcken före start, och banan såg inte heller bra ut. Klart det spinner med 1000hk, räcker mycket mindre hästar också att göra så.
Om du har elektrisk gaspedal, förstår jag saken men mekaniskt, så..

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 12:26 pm
av Tommy Luhr
Har mekanisk gas och inte hunnit gjort bygel över den än tyvärr

Mer fjädrar får jag prova med, sen se att inte spjällen gär över fullt så dom låser.
Fast jag har redan kollat det men det tål att göras igen.
Meningen var att jag skulle känna på bilen och se när laddtrycket kom för att känna lite sen släppa. Men det blev 150meter burnout istället.
Laddade vid tillfället 1,8bar enligt autronic.
Skall se om jag kan få av toppen och smeka isär den.
Norrback, Har du 36-33 ventiler hemma?
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 12:56 pm
av Jens Gustavsson
oj vilken skräck resa

men varför hoppade kammremen? vad hadde du för max rpm och vad hadde du för typ av varvstopp?
hur många ventiler vart trasiga och klarade sig toppen och säterna?
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 2:50 pm
av lyyski
Är det dehära man kallar pulshöjande upplevelse?
Galet!
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 5:02 pm
av norrback
ja
/Andre'
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 7:10 pm
av Tommy Luhr
Jag vet faktiskt inte varför remmen hoppade.
Skall reda ut det.
hade varvstopp på 9000rpm
Hur det bryter vet jag inte.
Inte rört mer än laddtryck efter bromsningen.
Tycker autronic är lite rörigt men skall nog få ordning på det.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: sön jun 12, 2011 7:12 pm
av -TLM-
Galen första provrunda!!
Säger som föregående talare: Det är väl inte så märkligt att den drar loss däcken om du åker genom vattnet utan att värma, och sedan kör oklistrad asfalt?
Hoppas det inte är så mycket som har rastat så man får se monstret live i sommar!
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: mån jun 13, 2011 10:22 am
av Lasse
Varvstoppar finns under meny M5 -> revlim/overun setup. Ställ rev limit mode till "inj soft & inj hard" eller hur du vill. Det är lite folk som faktiskt nått det mekaniska varvstoppet av att bara köra med mjukt stopp. Så hårt stopp bör man nog ha iaf.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: mån jun 13, 2011 10:41 am
av Jens Gustavsson
bryt all soppa över typ 8600rpm så kan inget gå sönder. mesttroligt så bröt den på tändningen då är alla avgasventiler öppna när det exploderar i grenröröet och då tar ventilerna i och även kamremmen kan hoppa.
du kan få telefon nummret till conny eller peter högdhal här i sävar de kan alla autronik trix tror jag

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: mån jun 13, 2011 9:55 pm
av Tommy Luhr
Jag kollade mer noggrant idag, verkar inte som remmen hoppat.
Skall mäta in kammarna med indikator igen får vi se.
Kan hända att nått annat tagit stryk.
Men känns som ventiler som gett sig.
Har inte haft tid att lyfta toppen idag.
Tittat man på stiften ser man inte att den har spikat och dom har en fin ljusgrå färg.
Spridarna motionerade jag innan jag startade den.
Hur som hellst kommer ni få se resultatet

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: mån jun 13, 2011 11:10 pm
av JAStenseth
jaha da förstår jag varför du inte tog telefon i helga

.. 1000hk och gashäng høres livsfarlig ut.. håpe det itte har gått sønder mer enn ventiler da !..
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: mån jun 13, 2011 11:28 pm
av Tommy Luhr
insuget är färdigt. Ringer dig imorgon.
Nej jag hade inte telefon tillgänglig då.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: tis jun 14, 2011 4:38 am
av Team X
Håller inte med Jens om att bara bryta tändning , vi har övervarvat när vi hade det så .
Det finns så mycket bränsle kvar i insuget så vi varvade 10120 i loggen

Bryt tändning också
mvh Björn S
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng
Postat: tis jun 14, 2011 7:40 am
av Fredde Holmgren
Jag har haft varvstopp på 10.500 förut och varit upp i den utan att remmen hoppar.. Kolla så du kan spänna remmen ordentligt och att den förblir så, kanske är svårt få till med långremmen där?