Sida 19 av 43

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 9:58 am
av Erik Persson
Får du problem med multiremmen kan jag tipsa om ett löphjul till med spår.
Sitter på Celica 86-89 och sådana finns det ju massor av.

Härligt att se/höra den startad.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 11:01 am
av Xyron
Grattis! Alltid lika skönt att höra den igång, motivationen brukar öka med 400% efter det :D

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 11:07 am
av mattias
Anden skrev:
mrabarth skrev:Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Ahh det måste jag fixa på min.
Du har inte lust att skicka över din config på just det?
Det är inte direkt rocket science över det, men du kan aktivera tändjusteringen med inställningarn "15,15,25,0" i det dialogfönstret för "idle advance". Sen hänger det på att du satt "idle target rpm" för kall/varm motor rätt. Allt som har med PID och ventiler blir irrelevant, så det är egentligen få inställningar som behövs för att det ska lira. Huvudsaken är att när motorn är varm ska den gå på den förtändning du har ställt in i tändtabellen på tomgång, lämpligen ca 10 grader vid "idle rpm target" för varm motor. En fallgrop brukar vara att man ska sätta ett värde för "idle min kpa", alltså det lägsta tryck du har tomgång på, till 0, för att undvika att motorn drar så mycket vakum att styrningen inte går in och reglerar.
Tryck F1 för hjälp i alla dialogrutor, etc.. läs alla dialogrutor som har med "idle" att göra. Det borde gå upp ett ljus. Learning by doing.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 12:25 pm
av jol
Jag hittade var i min egen tråd var jag skrivit om det ribbade löphjulet tillslut :)
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 1:23 pm
av larsat
Kul att den lever, vad kör du för motorfästen? Ser inte ut att röra sig mkt o ganska trångt?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre okt 12, 2012 1:48 pm
av mrabarth
Anden skrev:ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?

Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Ahh det måste jag fixa på min.
Du har inte lust att skicka över din config på just det?

Jag kör samma motor med vems jag med.

Det ska nog inte vara några problem. Men jag avvaktar lite med det då inget är färdigmappat ännu.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 3:55 pm
av knotan
shit va nice :)

planeras testkörning innan vintern??

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 5:13 pm
av mrabarth
Går allt som planerat ska den provköras inom 1 vecka.
Hörde du vad tyst och fint den gick.. :-)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 12, 2012 5:42 pm
av knotan
jess , NICE :)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: mån okt 15, 2012 9:05 pm
av mrabarth
Så där ja! I afton åkte jag och Mattias Sandgren ut till en lämplig asfaltstäcka och mappade till Vemset. Så nu har jag en safe grundmapp. ruskigt kul att få prova sitta bakom ratten på en bil jag aldrig någonsin kört. Jag har inte ens kört en orginal MK1 escort :mrgreen: .

Bromsarna kändes riktigt bra, även om klossarna är nya. Mycket stum känsla i pedalen. :thumbright: Låser fram först precis som den ska, går att justera till mer exakt men utgångsläget verkar mycket vettigt.
Hjulupphängningen kändes kanon. Fast men inte stötig och svalde gupp och slag utan konstigheter.
BILEN ÄR INTE STOR!!! :mrgreen: Som en lite karamell!!
Den var inte så tyst i kupen som jag hoppats på trots div dämpmattor. Körde utan bakruta vilket kan ha med saken att göra. Har lite vibrationer runt instrumentbrädan vid vissa rpm att sortera ut innan jag är nöjd. Avgassystemet kan ha blivit lite för hårt upphängt. Men jag tar ett steg i taget mot det perfekta escorten.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tis okt 16, 2012 7:28 am
av therealpinto
Kul att det rullar på!

"Den perfekta Escorten" :-) Många äro kallade, få äro utvalda :-D

/Gustaf

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons okt 17, 2012 8:52 pm
av FINNI
Utrolig kult bygge 10 av 10.
Finni

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: ons okt 17, 2012 9:19 pm
av knotan
fan så grymt!! hur kkänns motorn då ?? jag väntar med spänning på rapport hur den upplevs!! :)

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: tor okt 18, 2012 12:39 am
av Husse1
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Postat: fre okt 19, 2012 8:37 am
av mrabarth
tackar tackar!!

Nu efter några provkörmingar så har jag börjat att få lite känsla hur den beter sig.
Ger man lite gas från tomgång känns den ganska pösig med ganska liten kontakt mellan gasfot och motor. Lägger man sig på 3500rpm och trycker till så svarar den riktigt snabbt och starkt med ett litet YYY i insugs ljudet, som tystnar direkt man släpper gasen. Ute på vägen är det ganska samma visa. Det känns lite som den inte riktigt får åt sig luften när man ska ta igång. Så man får gasa ett par tiondelar innan man är van när man tex möter med gas mellan växlingarna. Detta är vid bruxkörning i farmor fart. Strax efter när andra spjället öppnar tappar motorn nog med vaccum för att bypassventilen ska öppna. Då blir saken helt annorlunda. Allt kvicknar till och kontakten mellan fot och motor känns tydligt. Det är som en stor sugmotor kan man säga riktigt start rakt igenom. Eftersom volvos orginal kammar inte har något märkvärdigt högvarvsregister förväntade jag mig att den inte skulle fortsätta att dra på varv. Jag kan ana att den avtar en liten aning från ca 6000rpm men inget man direkt märker. Det är som samma driv i den från 2800-6800rpm. iom detta känns det inte riktigt nödvändigt att varva den mycket mer än 5500 eftersom den svara stenhårt direkt man växlat med samma vrid.. DIREKT, utan tillstymmelse till lagg eller register tapp. Kollar man på bränslemappen så är den i det närmaste helt platt från 2000- 6000rpm vilket återspeglas i en "mest trolig" rak vridmoments kurva. Att tillägga är att vi snackar absolut inga monster effekter som är mer regel än undantag här på forumet. Tråkigt/bra nog hör man inte kompressorn alls inifrån kupén. Men det är ju så klart inget problem. :D