Sida 20 av 29

Postat: tis nov 11, 2008 4:46 pm
av ximon
Kul att höra!
Tanken är att allt ska ligga på en och samma nivå. Det ger ju liksom inget att ha en grym motor om man inte har drivlina och chassie som kan tygla effekten :)
Spridarna som sitter i tryckröret går på spridarutgång 7-8 och aktiveras över visst varv/ladd.
Tanken är delvis att de ska hjälpa till att sänka insugstempen. Om det fungerar i praktiken har inte mätts upp ännu.

Postat: ons nov 12, 2008 9:31 am
av emil
När grabbarna i pro-street ändå kör 7.33 och blir hemskickade så är det ju ingen fara att åka lite långsammare än 7.60 :twisted:

Postat: mån nov 24, 2008 9:45 pm
av THE SHOP
drunknar du i böckerna lr planerar du för sommaren? du kommer väl hem snart så du får kolla in min lilla nya...

Postat: tis nov 25, 2008 11:06 pm
av ximon
THE SHOP skrev:drunknar du i böckerna lr planerar du för sommaren? du kommer väl hem snart så du får kolla in min lilla nya...
Haha.. ja, nu är det ganska mkt! Men det är ju inte bara en gång man kommer på sig själv på föreläsningen att man inte vet vad han där fram snackat om senaste kvarten.
Hur första repan kommer bli -09 är däremor glasklart :lol:

Jag längtar verkligen att hälsa på i Shopen! Ska bli kul att ta en cola och ljuga lite! :) Din "lilla" nya.. haha!!

Kul att du hittat hit till forumet förresten!

Postat: ons jan 14, 2009 2:47 pm
av ximon
2009 - Nytt år, nya möjligheter!

Eftersom jag numera studerar, och bor, på fel sida om dalälven kommer det inte bli några enorma ombyggnationer denna vinter.
Inget 25:1 E chassie alltså :)

Trots detta kommer en del detaljer ses över och förbättras för att uppnå bättre hållbarhet på motorn. Det krävs väl ingen civilingenjör för att inse att ju fler repor man kan köra så ökar chansen för en hyfsad 7sek-repa..

Planerna är:
- Ny kraftigt modifierad bottendel
- Bromsa motorn i en bänk som kan hålla emot
- Ny lack - inte mattsvart denna gång utan en "riktig" färg
- Försöka få convertern att släppa till lite mer i starten

Med dessa modifieringar, lite medvind och hemlängtan är målet 7.80s @ 290km/h!
Möjligt eller inte - det får vi se i sommar.

Jag vill även ta chansen att tacka de som hjälpt till 2008 och hoppas att de även vill hjälpa till att satsa 2009!

Postat: ons jan 14, 2009 8:54 pm
av Fredde Johansson
:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Postat: tor jan 15, 2009 9:49 pm
av THE SHOP
Lacken kan vi ordna åt dej!!!

Postat: tor jan 15, 2009 11:56 pm
av ximon
THE SHOP skrev:Lacken kan vi ordna åt dej!!!
Du är pålitlig du Jonas! Kul att du lägger ner så mycket tid som du gjort trots att det "saknas" 2 cyl :thumbright:
Det är otroligt värdefullt! Utan dig, och flera andra, hade man inte vart i närheten av där man är idag. Tack!

Postat: mån feb 09, 2009 10:57 pm
av ximon
Jag var uppe i Märsta och besökte TTR/AVR-garaget i lördags.

Jompa eldade igång TIG:en och visade magin :)

Bild

hej

Postat: ons feb 11, 2009 10:03 am
av calle Bengtsson
simon vad är det ni svetsar på toppen???
har säkert sagt det förut, super fin bil du har.

lycka till med studierna :)

MVH Calle

Postat: ons feb 11, 2009 2:51 pm
av ximon
Tack tack!
Det är lite justeringar för att öka hållbarheten.
Skulle vara kul med mer än 4 repor på en sommar :)

Igår var jag till PPF och borrade in oljesprutsmunstycken. Nu är det bara lite fräsning i blocket kvar innan det är dags att skruva ihop!

Postat: ons feb 11, 2009 3:36 pm
av j björk
Vad blev det nu då, m30 block?

Postat: ons feb 11, 2009 8:28 pm
av VMR///
Kan inte säga mer än att de e ett grymt imponerande bygge!!

mvh

Postat: tis feb 24, 2009 11:04 pm
av ximon
j björk skrev:Vad blev det nu då, m30 block?
Missade att du frågat. Yes, vi gör ett test med ett m30-block nu.

Postat: tis feb 24, 2009 11:04 pm
av ximon
Igår spenderade jag hela dagen hos Fräsarn.
Vi fräste bland annat spåren för pyramidringarna och ett nytt stabilt alu-fäste till torrsumpspumpen.

Två mobilbilder kan jag bjuda på :)

Bild

Bild

Jag får fixa fler bilder på hur det färdiga fästet blev.

Jag kan verkligen rekommendera Fräsarn.se ifall ni behöver hjälp med konstruktion, tig-svetsning eller fräsning!
Han har oftast korta ledtider och är otroligt noggrann!

Nu till helgen åker jag hem till Ske-å och om allt lirar ska bilen få en ny lack under nästa vecka :)