Sida 20 av 25
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: fre okt 09, 2020 5:04 pm
av zeke varg
Provar ut ny klänning till damen! Fint ska det va!
Tänkte återställa utseendet delvis med kofångare i epoxi och glasfiber. Lite av en pilotstudie till ett annat bilprojekt som kommer. Det blir att kapa bort 'Cal look' moldade fram och bak kofångarna som sitter på bilen idag. Den bakre kofångaren börjar få lite skavsår också från att agera wheeliebar.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: fre okt 09, 2020 5:58 pm
av * * * NXJ * * *
Najs

Spännande projekt som kommer följas!

NXJ
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: fre okt 09, 2020 6:40 pm
av zeke varg
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: fre okt 09, 2020 7:04 pm
av super7
zeke varg skrev:
Provar ut ny klänning till damen! Fint ska det va!
Tänkte återställa utseendet delvis med kofångare i epoxi och glasfiber.
De är bara början
//Nisse
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: lör okt 24, 2020 3:03 pm
av Markus
Nu börjar vi ju vara nyfikna på vad som händer i garaget!
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: lör okt 24, 2020 4:53 pm
av * * * NXJ * * *
Markus skrev:Nu börjar vi ju vara nyfikna på vad som händer i garaget!
Jag håller med Marcus

NXJ
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: ons nov 11, 2020 9:31 pm
av zeke varg
Passar in en 'ny' plastfront från tusentalet. Bitarna är i risigt skick men det ska nog bli bra.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: sön nov 29, 2020 9:26 pm
av zeke varg
Cop bumpers, cop suspension, cop tires!
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: ons dec 23, 2020 6:28 pm
av zeke varg
Stämningsfull bild på nya färgen.
Funderar på att sänka motorn några cm i framkant. Det skulle ge (kanske) frigång för turbon mot huven. Det tar dock med sig en rad följder som förvisso skulle må bra av en förbättring. Först är det generatorns position som behöver flyttas. Den ligger med endast millimetrar tillgodo mot övre a-armen. Den ryms just såpass på andra sidan, förutsatt att jag skrotar fördelaren och monterar separata spolar. Den nya positionen skulle också gå bättre med multirem än kilrem, så nya remhjul. Sedan är det gasrullen som måste flytta. Kanske läge att byta hela spjället då det Mercedes spjäll som sitter där är fjädrat för att stå fullt öppet obelastat. Tanken på om gasstaget hoppar av och vad som då skulle hända jagar mig då och då.
Listan kan förlängas med ny turbo, spridare, kylare med svetsade gavlar m.m.
När jag var liten var jag fascinerad av berättelsen om pengahålet. Det verkar som det i själva verket finns på riktigt, ute i mitt garage. Fast det har jag ju vetat sen länge.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: fre jan 08, 2021 8:24 pm
av zeke varg
Tillökning i stallet!
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: ons feb 03, 2021 9:34 pm
av zeke varg
En ny kylare på plats. Den har svetsade gavlar och ersätter volvo kylaren med plastgavlar. Det är ett steg på vägen för att så småningom få bilen taggad och godkänd att köra på tävling.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: ons feb 03, 2021 9:40 pm
av zeke varg
En Amazon har lämpligt med plats. Frigång till huv är ca 4mm och frigång till styrstag ca 8mm.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: lör feb 27, 2021 9:15 pm
av zeke varg
Generator fästet gick att använda orginal aluminium. Generatorn roterades 180 grader, och kunde så komma närmare motorn. Kompaktare än tidigare vilket verkar ge bra frigång till a-arm som varit ett problem. Remspänningen blev också enklare än innan. Tillsammans med multirem så borde det inte vara nåt krångel med remmar som vänder sig. Motorn är sänkt ca 3cm i framkant jämfört med tidigare.
Plenumet uppdateras med nytt spjäll och bränsleskena.
Utväxlingen på gasspjället är annorlunda från Volvo mekanismen vilket gav ett väldigt kort slag på gaspedalen. Det går att bygga om geometrin vid pedalen om det upplevs som ett problem.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: lör feb 27, 2021 9:25 pm
av zeke varg
Tryckrören leds ute i skärmarna och tar höjd över däcken för att inte kollidera om man skulle råka få hjullyft och släppa ner den hårt. Genom att vrida kompressor kåpan för dragning ute i skärmen i kombination med sänkt motor så ryms turbon under huven utan hål.
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Postat: lör feb 27, 2021 10:35 pm
av Jens Gustavsson
vart ju grymt bra det dära!