bmw02touring skrev:Fan så fränt bygge, men blir lite konfunderad, Dellorto och K-jet? är det tillskottssprut lr? förklara gärna mer. Är den körd i bänk så du vet vad den lämnar??
//Niclas
K-jeten fungerar som en extra insprutning för att hålla en körbar nivå på bestyckningen i förgasarna. Enheten kommer från en gammal 142 så det rör sig inte om några enorma mängder bränsle sett till effekt men det hela fungerade oförskämt bra i kombination. Inga problem med avgastemp och helt linjärt med laddtryck. Installationen kräver dubbla bränslesystem med olika tryck så det blir lite meck. Den röda pilen på bilden nedan visar ett fäste där man kan spänna fjädrar för att kompensera mot laddtryck och maxläget är justerbart via en skruv. Alltihopa styrs utav en membran-klocka från en 240 turbo.
Om någon vet hur man gnistar gamla K-jet så vore det intressant att höra, eller om någon har sånt liggandes hemma så är jag intresserad.
Förgasarna kommer också att dopas för att täcka resterande bränslebehov men den totala kapaciteten av pumparna blir ju mycket större om man kan utnyttja k-jeten ytterligare.
I detta utförande (grenrör/kam m.m.) kändes bilen lika stark vid 1bars laddtryck som den någonsinn har varit med tidigare bitar. Motorn är alldrig bromsad men i gammalt utförande gick den en 10.99 med en 60fot på höga 1,8. Kammen, en kg6 visade sig också helt nergången efter den tävlingen och laddtrycket var satt 1,3bar. Den usla 60 fotaren bottnade i att jag då åkte med en turboclutch låda med enormt hög 1:a.
Det var med det gamla grenröret som syns på presentationen av sävarbilarna. Efter kam haveriet sattes en standard volvo sprut kam in med laddtryck kring 1.8 vilket också var max vad den gamla 3LM turbon ville ge. Inte så upphetsande karaktär på bilen som den värre kammen gav men ändå snabbast på gatan för det allra mesta.

Grenrören är gjorda av tryckkärls rör med inv. dim 42 och längden är ca 72 cm.
Mycket värme samlas kring utblås 4 speciellt, syns på färgförändringen.