Sida 20 av 36

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: tis jun 14, 2011 9:06 am
av Tommy Luhr
Jag är inte längre säker på att den hoppat.
Kollade lite mer noggrant igår och det är mycket svårt att säga.

Känns ju underligt om den bara skall ha hoppas så där faktiskt.
Allt fram på motorn sitter med cylindrisk fastsättning och racklar inte loss i första taget.
Är märkningen på imna kamdrev jag inte är riktigt överens om jämt emot veven.
Kan ju varit så att jag monterat det fel från början med.

Den långa remmen är den som fungerar bäst.
Det jag trodde skulle bli det största problemet :)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: tis jun 14, 2011 9:14 am
av j björk
Hur menar du, har du inga märkningar som du går efter när du monterar?

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: tis jun 14, 2011 9:42 am
av Jens Gustavsson
Team X skrev:Håller inte med Jens om att bara bryta tändning , vi har övervarvat när vi hade det så .
Det finns så mycket bränsle kvar i insuget så vi varvade 10120 i loggen :-(
Bryt tändning också

mvh Björn S
vad har ni för kamaxlar då ni haft så mycket soppa i insuget på så höga rpm?

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: tis jun 14, 2011 11:53 am
av Tommy Luhr
j björk skrev:Hur menar du, har du inga märkningar som du går efter när du monterar?
Från början nollade jag veven, justerade in kammarna med indikator.
Inga märkningar att gå efter.
Plockade isär efter bromsning, märkte upp allt.
Plockade ihop enligt märkning. funderar nu på om jag misstolkat märkningen jag gjort.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: tis jun 14, 2011 8:06 pm
av MGP
På en sånn motor skulle man kansje ställa upp motorn med indikator klokkan varje gång tommy? tar ju inte så mycet mere tid, och mycet bätre på 16v toppen då man har pluggen rätt over, en 8v den e lite knotig :)

så man e 100% säkker på at TDC värkligen ar TDC :) typ 3mm lyft i TDC, kansja man har 2mm typ... vil man ju inte ha :)

Kolla på nytt me klokkan nu och se om marken stammer, d e intresant.

mvh

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: tis jun 14, 2011 11:20 pm
av Tommy Luhr
Nollningen på veven är mycket nogrannt ställd med indikator.
Det är kamdreven jag märkt upp bara.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: ons jun 15, 2011 7:38 am
av Fredde Holmgren
Det är ju enkelt kolla på tryckarna med ett skjutmått bara när du har veven nollad så att det inte är helt fel, jag märker aldrig upp nåt.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: fre jun 17, 2011 1:08 pm
av Tommy Luhr
Har inte haft tid att riva den än. Blir tyvärr dåligt med tid när man driver eget och har ett hus som smårenoveras i varje ände.
Men skall försöka få av ventilkåpan idag och få lyfta på kammarna.
Har ju laschcaps på denna modellen, dock specialgjorda men ändock.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: sön jun 19, 2011 11:15 am
av Tommy Luhr
Har plockat av toppen.
Har kraschat 8 avgasventiler.
Nått måste ha stått fel.
Flödade om toppen med.
307 på avgas och 330på insug

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: sön jun 19, 2011 3:18 pm
av Kadett4wd
nejdå.. det måste inte stått fel.
Jag har krökt alla avgas förut pga ventilsläpp.(övervarv)

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: sön jun 19, 2011 4:28 pm
av Tommy Luhr
Ja den kan ju ha släppt. Har hårt fjädertryck men behöver värre antagligen

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: sön jun 19, 2011 5:01 pm
av Tommy Luhr
har fått lite tips på att varvstoppet kan vara problem. Skall se över detta vad det står på.

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: mån jun 20, 2011 10:52 pm
av Tommy Luhr
här är det två bilder på felet
Bild
Bild

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: mån jun 20, 2011 11:02 pm
av Kadett4wd
vad har du för frigång mellan kolv å ventiler?

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a provkörd, Gashäng

Postat: mån jun 20, 2011 11:24 pm
av Tommy Luhr
3-4mm ca, gjorde om detta och det blev kanon :)
Har varit mycket noga med detta.
Håller på i ventildjungeln och letar efter vettiga ventiler.
Skulle behöva några som är längre än std för att slippa lashcapsen