Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Johan_P »

Det blir ju riktigt bra det där :thumbright: Det är kul att jobba med plåt när den är plåtren och inte en massa rost och skit på den. Ang det där med att plåten rostar. Köpte plåt från en bygghandel en gång och den plåten rostade fortare än vad jag han bygga fast den på bilen. Fick reda på att den "billiga" plåten är mer kol i än den lite dyrare plåten och därför rostar den fortare. Eller kol det är nån tillsats i plåten som gör det iaf. Så köpte plåt från Eskilstuna handelsstål och dom köper plåt från ssab i oxelösund tror jag dom heter och den plåten kunde stå ute i regn i flera dagar utan att börja rost.

Tror tjuven som tar gasen måste använda den oxå då det går väldigt fort i bland när man jobbar :hihi:
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Finns många fler plåtkvaliteter än man orkar hålla reda på. Ångrar fortfarande att jag inte tog numret på den mjukaste vi hade när jag jobbade som stansare. Den var fin att jobba med.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Halloj!
Den där "någon" verkar fara runt i många garage ser jag. Gasen har jag inga större problem med, men däremot har färgen en tendens att inte räcka. Jag byggde en Skoda för några år sedan och då tog färgen slut när jag höll på att lacka invändigt och under. Det var bara att vackert vänta tills det torkat och gå över hela inredningen med "skurnylon". Sedan fick jag vänta tills det blev måndag, så att jag kunde köpa mer färg.
När man håller på med räserbilar så har jag lärt mig att köpa rätt stora mängder färg. Det har en tendens att gå åt en del under en säsong.

Beträffande plåtarna så är dom stulna på samma fabrik. Antar att dom tom är levererade av samma leverantör. Det finns ju en himla massa olika kvaliteter, men det var någon speciell sort man skulle ha till bilbyggen. Det är viktigt att man inte använder för hårt legerad plåt, för då spricker den. Vet bilar som dom tvingats svetsa sprickor på mellan varje tävling, vilket inte är kul. Själv använder jag nästan uteslutande plåt som är gratis. Det är ju det viktigaste för mig...

Bild

Har i alla fall köpt en ny rulle idag. Dom hade extrapris på Swedol, så jag passade på då. Det jag inte kan fatta är hur man kan ha ett varumärke som lätt kan läsas som "Homofil" om man har lätt dyslexi?
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Äntligen har jag kunnat spendera några timmar i garaget. Blev inte nöjd med mina fjädertorn, så jag ska knäppa loss dom. Har låtit bocka nya plåtar, så dessa kommer förhoppningsvis att levereras i helgen.

Bild

Brände ihop en jigg så att tornen ska hamna på rätt ställen. Nu är det bara att bulta fast plattan i jiggen och sedan frisera till själva tornen. Borde ha gjort fler jiggar under byggets gång, för det skulle underlätta om man ska bygga en till bil någon gång...
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Jiggar till det mesta på chassit kan du ju bygga när allt är klart. Kollar man på filmen där Pär Eklund bygger Pikes Peak bilen så har dom en stor jigg där alla infästningar och sånt på chassit är med!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Jag har inte plats för en sån jigg i garaget. Har ju inte ens plats för riktbänken, för den står hos en kompis utanför stan.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Idag fick jag den "fabriksbockade" plåten.

Bild

Det var betydligt enklare att få dit tornen nu. Ska kontrollmäta lite mer innan jag boxar, men det känns som ett litet steg framåt i alla fall.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Bild

Bild

Idag gick det åt rätt mycket tid till att forma de plåtar som ska vara sidor på fjädertornen. Det var många vinklar att ta hänsyn till. Det blev rätt skapligt så det får duga.
Efter att jag punktat plåtarna på plats så hängde jag dit en motorhuv. Blev lite fundersam då frigången mellan huven och tornen blev rätt tight. Måste skaffa de fästen som krävs för att montera skärmarna, så jag kan förvissa mig om att frigången räcker innan jag svetsar lock på tornen också.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Bild

Bild

Mikael Lugnö och Anders Lodén var i garaget och hjälpte till ikväll. Tanken var att vi skulle slänga dit torpedväggen, men det blir aldrig som man tänkt sig. Vi gjorde mallar och överförde dessa mått och former till plåten, men då vi skulle hänga dit plåten så passade den illa. Vi får helt enkelt bocka en ny plåt och ta nya tag.
Istället hittade jag ett par gamla (flånkans nya) framskärmar i garaget. Hängde dit dessa och kollade med huven hur frigången var till fjädertornen. Det såg bra ut, så vi kör på det här.
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

Hejsan och tack för att Du delar med dig av ett så brutalt intressant projekt.

Följt bygget ett tag men måste ställa en fråga.

Tidigare i tråden så kapade du ur de "övre rambenet" eller vad jag ska kalla de, i fram för att göra större hjulhus. Dvs karossen där du skruvar fast framskärmen och infästningen för fjädertornet. Så att inte däcket tar i när dämparen är fullt komprimerad antar jag.
Min fråga är väl ang hållbarhet och styvhet i chassi?
Förstärker du något med tex rör eller liknande, eller "fyller/täcker" du bara undersidan (mot däcket) med en plåt och svetsar ihop och det blir lika styvt som orginal/ styvare än orginal?

Kanske har en bild för att visa hur du gjort?

Hoppas du förstår min fråga och mina funderingar. Hoppas du har tid att svara å fortsätt kämpa med bygget. Sjukt kul att följa det!

Med vänlig hälsning, Robban
MVH Robban Johansson
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Mini!

Kul att du gillar det jag gör och att du ställer frågor!
Annars har jag en känsla av att få är intresserade av sånt som jag håller på med.

Du har helt rätt i varför jag kapat upp och höjt hjulhuset. Det är för att inte däcket ska ta i vid infjädring. Det blir klart en försvagning av karossen att göra så, men vid tunnaste punkten har jag monterat fjädertornen. Från dessa kommer rör att dras till störtbågen, så det kommer bli rätt stabilt i alla fall. När jag helsvetsat fjädertornen mot hjulhusen, kommer plåten som är innanför tornen kapas bort.
Tyvärr har jag ännu inte fått i någon båge, då vi har torpeden och växellådstunneln kvar innan det är dags. Således har jag heller inga bilder på den biten ännu, men jag lovar att lägga ut bild då bågen sitter i. Efter nyår ska bågen monteras och då bär det av ner till Öxnevalla med karossen.
Tyvärr räcker inte tiden riktigt, då jag pluggar på högskola nu. Pengarna är ju också ett bekymmer, men med lite vilja så brukar det lösa sig!
Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att fråga igen!
Jag svarar gärna på fler frågor om du har några.

Med vänlig hälsning
Per
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Denna tråd följs och är intressant. Även om jag är oförstående för en del saker.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Då medans frågorna är i rull. Vad ska det blir för drivllina i bilen? Awd? Fwd? Rwd? Det kanske du har skrivit någon stans men jag har nog missat det.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

loop!
Du är välkommen med frågor om du undrar över något. Jag har kanske varit otydlig i min beskrivning av vad jag gör, så då är det ju bra om någon frågar.

Johan_P!
Jag har både kompl. framdiff och bakdiff liggande. så bilen kommer alltså bli fyrhjulsdriven. Den kommer att gå i klassen som kallas Supercar. Framdiffen är en specialare för tävlingsbruk med hus av aluminium och en diffen är en sån med låg förspänning. Det innebär att den låser vid gaspådrag, men annars blir bilen väldigt följsam att köra. I bakdiffen sitter likadana grejor, men då är allt monterat i ett hus från en V70 AWD. Diffar och slutväxlar kommer från Sellholm i Köping. Slutväxeln är 3,31:1 så toppfarten kommer ligga på ca 230 km/h vid 8000 varv. I rallycross är inte toppfarten det viktiga, utan accelerationen ut ur svängar är viktigare. Har ännu inte köpt någon växellåda, men det lutar åt en Sadev-låda. Dock är det dyra reservdelar till dom lådorna, men nypriset är lägre än de andra alternativen.

Kul att ni ställer frågor!
Trodde ingen var intresserad av Rallycross här...

Varför jag började med det här bilbygget var också en ren slump.
Efter div turer i livet tog jag beslutet att sälja min Supernationella S40. Då hade jag bestämt mig för att det var sluttävlat. Jag hade då tidigare varit nyfiken på den här fyrhjulsdrivna klassen. Tyvärr hade jag inte råd att skaffa en sån bil. Det fanns två bilar som jag då var intresserad av. Bägge var Volvo C30, men den billigaste av dom kostade 2 miljoner. Således var inte det något alternativ för mig, utan jag var inställd på att det var över....

Efter ett halvår fick jag ett telefonsamtal från min gamla motortrimmate och han undrade om han kunde få låna lite pengar av mig. Efter ungefär 6 sekunders funderande svarade jag: -NEJ, men du kan få bygga en motor åt mig! Han blev ju förstås alldeles ställd och undrade vad jag skulle ha den till. Då svarade jag att jag kommer att bygga en Supercar... I detta skede visste jag redan att en sån bil kostar
3 milj att köpa om den ska byggas på nya delar. Nu började jag verkligen bli kallsvettig, för jag hade ju inga pengar till sånt här.
Jag hade ju bara de pengar jag fick för min S40 och det skulle ju inte räcka långt...inte ens till att betala in momsen på de 3 miljonerna.
Efter lite letande så hittade jag en kaross i Holland, så den åkte vi iväg och hämtade och där började den här byggtråden....
hfo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av hfo »

Fränt bygge! Plöjde igenom tråden förra veckan, kul att se ett sånt här projekt från början! Vad finns det för andra alternativ till sadev på den här nivån? Var på motorsportmässan i Köln förra veckan och kollade en del på sadev's lådor, mycket fina grejor! :)
Skriv svar