Sida 3 av 4
Postat: tis jan 16, 2007 9:08 pm
av * * * NXJ * * *
Postat: ons jan 17, 2007 1:35 am
av robban
precis sådär jag tänkte bygga mitt plenum först, men jag har tyvärr lite mindre utrymme än dig, samt att jag ville ha bra med volym så fick bli plåtvalsen ist

Postat: ons jan 17, 2007 7:28 am
av Finnsebbe
Snyggt bygge. Det skulle kanske löna sig att svetsa ett antal stänger vertikalt in i plenumet, mellan de stora plana ytorna. Trycket kan annars göra plenumet till en ballong.
Postat: ons jan 17, 2007 12:11 pm
av ///M...
mattias skrev:Det är inspirerande att se lite egna lösningar och plenumet ditt gav mig lite att tänka på..

Tack för de orden, det är sådant som gör att man orkar bygga vidare när lusten sviker!
NXJ skrev:Klart smart plenumbygge. Kunde inte kommit på bättre själv . Kan hända att jag gör på samma sätt
Tack, men jag kan nog inte ta åt mig äran helt då det är en kopia

Men jag har inte sett konstruktionen på en förgasarbil än...
robban skrev:precis sådär jag tänkte bygga mitt plenum först, men jag har tyvärr lite mindre utrymme än dig, samt att jag ville ha bra med volym så fick bli plåtvalsen ist

Tycker ditt plenum är riktigt snyggt! Kollade faktiskt på det när jag skulle bygga, men har ingen möjlighet att böja plåtar smidigt så det fick bli pusselvarianten istället!
Finnsebbe skrev:Snyggt bygge. Det skulle kanske löna sig att svetsa ett antal stänger vertikalt in i plenumet, mellan de stora plana ytorna. Trycket kan annars göra plenumet till en ballong.
Du kan vara lugn, det kommer bli 6st stänger, men det får de göra där de svetsar för jag har ingen pelarborr el dylikt. Tänkte sätta en stång mellan 1:a och 2:a tratten närmast torpeden, sen två mellan 2an-3an och sen tre mellan 3an-4an, tycker det ska räcka!
Fråga: Måste jag leda in tryck i de små hålen över trattarna? Ska jag köra tryck över locken också då eller?
Postat: ons jan 17, 2007 12:42 pm
av ///M...
Så här tänkte jag mig förstärkningarna!

Postat: tor jan 18, 2007 1:17 pm
av bmw02touring
Ang vart tryck ska leda in? På mitt gamla plenum (troligen sålt av GIK på 80talet) så trycksattes de små hålen bak på förgasarna, samt lock uppepå förgasarna, Choken är inte pluggad, används dock inte eftersom den alltid startar ändå.
Är det någon som vet om man kan strunta i att trycksätta förgasarna via de bakre små hålen och bara trycksätta uppifrån? Vore kanon om någon visste, då det skulle spara mkt jobb vid plenumbygget.
Har sökt på forumet och funnit olika svar, Trycker man med originallocken (alu) så trycksätter man bara choken och då måste flottörhuset trycksättas bakifrån, men om man trycksätter flottörhuset ovanifrån med hemmagjort lock då borde man ju täta den bakre anslutningen???
Eller?
Mvh
Niclas
Postat: tor jan 18, 2007 2:07 pm
av slaup
snygt plenum! funderar sjölv på att bygga nått liknande!

Postat: tor jan 18, 2007 2:37 pm
av ///M...
slaup skrev:snygt plenum! funderar sjölv på att bygga nått liknande!
Tack!

, det är en ganska smidig lösning som ser bra ut tycker jag. Därför jag byggt enl. denna princip.
bmw02touring skrev:Ang vart tryck ska leda in? På mitt gamla plenum (troligen sålt av GIK på 80talet) så trycksattes de små hålen bak på förgasarna, samt lock uppepå förgasarna, Choken är inte pluggad, används dock inte eftersom den alltid startar ändå.
Är det någon som vet om man kan strunta i att trycksätta förgasarna via de bakre små hålen och bara trycksätta uppifrån? Vore kanon om någon visste, då det skulle spara mkt jobb vid plenumbygget.
Har sökt på forumet och funnit olika svar, Trycker man med originallocken (alu) så trycksätter man bara choken och då måste flottörhuset trycksättas bakifrån, men om man trycksätter flottörhuset ovanifrån med hemmagjort lock då borde man ju täta den bakre anslutningen???
Eller?
Mvh
Niclas
Exakt så har jag också tänkt. Man trycksätter över båda delarna (choke/flottörhu) och pluggar ev. det "lilla hålet". Kan ingen expert gå in och förklara detta!

Ska lacka mitt insug snart och då är det bra om jag vet hur jag ska göra!! Jag har också sett olika varianter på forumet...
/Per
Postat: tor jan 25, 2007 11:23 pm
av ///M...
Hmm inga svar om gasarna...
Kan någon hjälpa mig med detta då.
Väljer mellan ett avgashus med A/R 0.63 alt 0.82.
Turbon har 61mm inducer och 62mm exducer, T04E kompressorkåpa, T3 fläns...
Säg till om ni behöver mer info!
/Per
Postat: fre jan 26, 2007 12:53 am
av robban
Ang vart du ska trycksätta såkan du göra på båda sätt:en, jag har personligen valat att trycksätta på de 16mm hålen (vid plenum) de är pga av utrymme samt int utformad då de går om du kollar noga runt i i en kanal å sedan över munstyckerna sedan har jag gjort tätningslock ist för orginal med en 3-4mm gummipackning som jag har gjort ett hål i just där väggen mellan munstycken och choke så trycket kan läcka över där och på så sett utjämna på de viset behöver jag bara trycksätta 1 del. Detta även pga att jag har äkta turbo gasare ville inte fila i dem, annars kan man bara fila ner mellan väggen lite. Går även att trycksätta på ett egengjort lock (som måste läcka över till choken) och sedan köra med mottryck eller täta "de riktiga hålen" vid plenum..
Som sagt ni behöver inte bygga om plenum för de? Jag har de helt separata slangar från början av plenum (dopningen) till flänsen mot gasarna.
Ska ni dopa förgasarna?
Postat: fre jan 26, 2007 9:01 am
av ///M...
Tack robban!

Nu förstår jag äntligen!
Det får nog bli en lösning ungefär som du gjort för min del! Ska fixa nya flänsar mot gasarna som ska gå runt hålen också. Då kan jag svetsa på an rörstump för att trycksätta från plenumet. Ska ha några mm tjockare gods nu med, runt 6mm i alla fall.
Locket måste man ju kunna göra i tjockt gods för att sedan fräsa ur i mitten så att det blir som en uppochner vänd låda för att fördela ut trycket på båda sidor! Har inte heller lust att förstöra mina gasare då de är i väldigt bra skick!
Vad menar du med dopning?
Vad tror ni om turbon då!? Vill ju inte få mottrycksmaffian efter mig!
/Per
Postat: fre jan 26, 2007 9:35 am
av Jonas Ohlsson
mottrycksmaffian?!
vad ska du åka med för kam? om du har tillgång till att prova båda avgashusen så gör det men se till att du mäter avgastryck hela växeln ut (gärna lite övervarv) om inte, ta det större avgashuset till turbon
Postat: fre jan 26, 2007 9:49 am
av ///M...
304 kam. Tyvärr inte tillgång till att prova utan jag får lita på er kunskap!
Mottrycksmaffian var något som dök upp i huvudet när jag skrev, tror det är dom som kommer och lägger ett hästhuvud i sängen när man har för litet avgashus eller andra problem på avgassidan!
/Per
Postat: fre jan 26, 2007 10:25 am
av Jonas Ohlsson
chellquist skrev:///M... skrev:Okej
Vet du vad orginal fjädertryck är? Vad rekomenderas om man vill varva bortåt 8´.
/P
Ett 304 knep är att kompletera med innerfjädrarna från 535/635. Vet inte om du måste ha fjäderbrickan och fjädertallriken också..
nej det går bra med orginal bricka och tallrik om man ska köra med dom innerfjädrarna
Postat: fre jan 26, 2007 3:17 pm
av ///M...
Man kanske skulle fundera på det alternativet, måste ju vara billigaste alternativet för att uppgradera varvtåligheten! Det är väll vipporna man får linda in i bomull bara!
/Per