den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Det där är en cosworth F1 kolv?

/Erik
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

men de finns för vanliga dödliga att köpa.

t.ex Accralite :http://www.accralite.com/accralite/metalmatrix.htm
men det finns hos cp-pistons mfl mfl..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är nog en F1 kolv, men de har börja komma även för oss vanliga dödliga.
J.Lundin
Forumsberoende

Smutta saker...!

Inlägg av J.Lundin »

Jag har sett motsvarande design på en kolv hos Omega piston i England: dom är dock extremt hemliga på denna firma, vi fick ingen shoptour som vi hoppats på inte heller veta vem som beställt vad för kolvar, endast små hintar om vilka det kunde vara frågan om. Vad jag förstår av den diskussion vi hade så tillverkar dom exakt det man vill ha i kolvväg. Minimi ordern var dock 24st kolvar, så det blir ju en slant man skall ut med.... :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

JE har många olika liknande kolvar i sin nyhets sida http://www.jepistons.com/ProductReleases.aspx

FSR forged "pro" V8 kolv
Bild

porche je FSR kolv
Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Som kadett sa cp har en design som heter x-design som är just av denna typ.

/Andre'
power
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

men risk för att för att framstå som en idiot men måste ändå fråga

pratade idag med en väldigt kunnig kille om olika kolvar och hur tex den ultimata kolven ser ut och hur de ska fungera ihop med förbräningsrummet

en av de första sakerna han sa att kolvtoppen ska vara rak och inte ha en grop i sig
de försämrar förbräningen kraftigt och brintiden blir längre vilket ökar spickningsrisken och blandningen blev inge bra
och bland de dummaste man kunde göra med en motor var att gröpa ur kolven ännu mera för att tex sänka kompritionen som många turbo killar gör

och att bla ha som en hemimotor en stor bulle på kolven var också dåligt för förbräningen och brintiden skulle bli längre och blandningen sämre
men i de fallet är de inte lika farligt ändå pga att en hemi har tändstiftet i mitten vilket tar ner brinntiden mycket

sen en annan sak han sa var att man ska i princip ha så lite mellanrum mellan kolv och ventil som möjligt utan att de tar i givetvis men att de skulle öka förbräningen och hindra spikningar väldigt mycket pga de skulle även ha med blandningen att göra och mindre brinntid i cylindern

sen måste jag fråga angående kolvbultsläge på kolven
går inte kolvbulten flytta ännu längre upp och montera långa stakar
jag såg senast idag en kolv som hade väldigt högt upp monterad kolvbult
oljeringen gick bla rakt genom kolvbulten och de finns ju inga nackdelar med ju längre stakar man kan ha jag vet av en vit 5a som bla till och med har en bulle upp på kolven pga staken är så lång för att fdå minsta möjliga slitage och påfrestning för motorn

nu är jag absolut ingen expert på detta men jag försökte snappa upp så mycket som möjligt av de han berättade åt mig idag men jag kan säkert ha växlat ihop en hel del men om man inge frågar så får man inge veta hoppas ingen tar illa upp
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Nicke Blom
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Blom »

Kan inte riktigt förstå erat problem med kolvar?

kör man 1200hk i en röd4a och inte har kolvproblem så duger väl det?

varför lägga ner så mkt tid på kolvar? finns ju andra saker som är viktigare ex bränsle och tändning...
NBR
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kör man 300+hk sugmotor så blir helt plötsligt kolven riktigt intressant, så varför inte föra vidare trenden på en överladdad maskin?

Och sedan, för att det kanske är intressant? Bara några tankar kring det hela, är ju inte allt för vanligt med 1200hk röd fyror heller, och ännu mer sällan får man ju glutta på kolvarna till dom, snillen spekulerar mao här om hur dom skulle gjort? :)
Nicke Blom
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Blom »

peppe skrev:Kör man 300+hk sugmotor så blir helt plötsligt kolven riktigt intressant, så varför inte föra vidare trenden på en överladdad maskin?

Och sedan, för att det kanske är intressant? Bara några tankar kring det hela, är ju inte allt för vanligt med 1200hk röd fyror heller, och ännu mer sällan får man ju glutta på kolvarna till dom, snillen spekulerar mao här om hur dom skulle gjort? :)
Det är inget speciellt med kolvarna utan bara kvalitetskolvar med heavy duty kolvbultar i 1000hk+ maskinerna.

är det sånt intresse så kan jag fixa kolvar je eller cp

priset rör sig runt straxt under 10k
NBR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Nicke Blom skrev:
peppe skrev:Kör man 300+hk sugmotor så blir helt plötsligt kolven riktigt intressant, så varför inte föra vidare trenden på en överladdad maskin?

Det är inget speciellt med kolvarna utan bara kvalitetskolvar med heavy duty kolvbultar i 1000hk+ maskinerna.

är det sånt intresse så kan jag fixa kolvar je eller cp

priset rör sig runt straxt under 10k
jo jag vet men ska man liks köpa dyra kolvar så vill man ju ha dem så lätta och med så låg friktion som möjligt.

som peppe säger så är det viktigare på en sugmotor där de inte är lika "lätt" att få mycket effekt, på en sån motor kan man vinna mycket (prosentuellt sett) effekt på höga rpm med en ricktigt fin kolv, och har man en ricktigt lätt kolv kan man även stämma av allt lite högre upp och vinna ännu mer.

kom ihåg att en volvo motor kan ha högre kolvhastighet än en F1.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

ja de ska ha nå med blandningsförhållande i toppen och brinntiden och om man minskade klämspalten mellan ventil och kolv så mycke de bara gick så skulle de bli de bästa förhållande för en motor
dock är de ju inte alla motorer som man kan ha platt kolv på

jag ska fråga lite mera nästa gång när jag träffar han men jag vet ju själv hur sjukt duktig han är så jag betvivlar inte ett ord av de han säger
men om jag förstog allt rätt är jag inte hundra på

jag ska höra om jag får knäppa kort på en riktig racingkolv har har tagit fram själv och specialbeställt med väldigt högt placerad kolvbult
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

hk beroende skrev:ja de ska ha nå med blandningsförhållande i toppen och brinntiden och om man minskade klämspalten mellan ventil och kolv så mycke de bara gick så skulle de bli de bästa förhållande för en motor
nu är snabbast möjliga förbränning inget man vill ha i en racer-motor, varken sug och speciellt inte i en vass turbomotor, men man får in minsta möjliga värme (minst area) i kolven då den är platt så den formen är att föredra om man bara får till lagom kompressions-förhållande.

en sak som talar mot såna dära super lätta kolvar är hur de fungerar tillsamans med vevstakar som styrs i sidled av kolven istället för vevaxeln?

B230 och även min nya B20 har den typen av vevaxel/vevstaks typ och då känns det lite bättre att ha styrning i sidled under kolvbulten, men jag vet inte vad som skulle hända om de kombineras?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Varför vill man ha långsam förbränning?

/Andre'
power
Skriv svar