Jag har inte siffrorna i huvudet men vet i alla fall att den orkar med ett oljetryck på 5 bar och inte drar speciellt mycket ström, kan kolla upp det till helgen om intresse finns.

Intresse finns helt klart, men vad pratar vi om för summor för en sån pump? Måste man ha såpass högt oljetryck som 5bar? Och som j björk undrar också skulle det vara väldigt intressant med info om olika oljor.Johansson skrev:Jag har en 12v membranpump som sköter smörjningen till min jetdrivna gocart, det är en Flojetpump och jag köpte den av A-Filter om jag inte minns fel (det var ett antal år sedan). Ring dom på 031-7341300 och fråga.
Jag har inte siffrorna i huvudet men vet i alla fall att den orkar med ett oljetryck på 5 bar och inte drar speciellt mycket ström, kan kolla upp det till helgen om intresse finns.
Det lät mycket lovande! Körde du med någon originalmonterad bränslepump du körde olja igenom eller? Vilken olja?erikkihl skrev:Jag har kört med 12v bränslepump och regulator till oljan för turbo, i både min skoter och till min bmw 540 med turbo i kofferten. Så det fungerar med vanlig bränslepump ifrån biltema
Använde innanmätet från en MCX pump när jag byggde oljepump till turbon på min Kines fyrhjuling.sleeper pv skrev:Många av motorcyklarna kör med separat oljepump, så visst fungerar det. MC-express kör en mekanisk variant som drivs av veven tex. Men det finns juh flera elektriska pumpar som är till för att pumpa olja, tex nissan 200 har juh oljekyld bakaxel![]()
//F.
Jag har kört på Mobil 1 helsyntet i gasturbinen och var ändå tvungen att förvärma oljan för att lövblåsen skulle orka varva upp turbinen om det var kallare än +10C i garaget, i och för sig så hade jag fullt oljetryck vid start då. Hade jag haft möjlighet att ställa ner trycket till något kilo vid start så hade det säkert gått utan förvärmning.j björk skrev:Johansson, du har inte lite mer info om pumpar och oljor?
Jag har för mig att det stog en del på turbo-jet forum, en del hade väl problem att varva upp, och provade en massa tunna oljor?
Samma sak, folk har väl provat olika pumpar?
Bra fråga, jag har egentligen bara kört med Mobil 1 helsyntet men det borde funka med vanlig mineralolja också eftersom den lär komma upp i drifttemperatur rätt fort. I bilsammanhang alltså, för då kvittar det ju om turbon är lite trögsnurrad första minuten efter en kallstart. Rent spontant så känns det tveksamt att smörja turbon med allt för tunna oljor om det ska hålla någon längre tid, dom är ju ändå byggda för att smörjas med vanlig motorolja. Det vore jäkligt intressant om någon vågade testa med en billig snurra om det håller med tunna oljor och en Boschpump.Wikimoe skrev:Johansson: Atf olja är ju rätt tunn redan när den är kall, blir det tillräcklig smörjning med den? Vid normalt turbobruk då dvs, inga jetmotorgocarts
Jag hade tänkt utnämna mig själv till försökskanin i ämnet...Johansson skrev:Bra fråga, jag har egentligen bara kört med Mobil 1 helsyntet men det borde funka med vanlig mineralolja också eftersom den lär komma upp i drifttemperatur rätt fort. I bilsammanhang alltså, för då kvittar det ju om turbon är lite trögsnurrad första minuten efter en kallstart. Rent spontant så känns det tveksamt att smörja turbon med allt för tunna oljor om det ska hålla någon längre tid, dom är ju ändå byggda för att smörjas med vanlig motorolja. Det vore jäkligt intressant om någon vågade testa med en billig snurra om det håller med tunna oljor och en Boschpump.Wikimoe skrev:Johansson: Atf olja är ju rätt tunn redan när den är kall, blir det tillräcklig smörjning med den? Vid normalt turbobruk då dvs, inga jetmotorgocarts
Några längre tester för mig har det inte blivit mest på grund av att det blir rätt dyra minuter med en gasturbin, jag kör turbinen på flytande gasol och EBK:n på diesel och på tio minuters körning på maxeffekt har jag bränt soppa för närmare femhundringen...
Fint med folk som offrar sig för vetenskapen!Wikimoe skrev:Jag hade tänkt utnämna mig själv till försökskanin i ämnet...Biltema har billiga pumpar för 199kr, det kan jag nog offra för vetenskapen, och jag bygger på en turbo från saab 9000 så det är ju inga stora summor där heller...
Hur stor oljevolym bör det finnas i systemet? Med samt utan oljekyl?