Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Foffe skrev:ja vill inte låta som en gnällkärring så du få ta detta me en nypa salt.
Men är det så smart att låna pengar till en såndär leksak :roll:
Viktiga saker såsom Hus eller kanske en bruksbil kan man vell kanske
skuldsätta sej för men det du bygger där är ju en lek-bil med bra prestanda.
Låt projektet gå lite långsammare och köp in saker allt eftersom du har pengar istället (tycker jag alltså)

Kommer i övrigt å bli en grym bil iaf :P
Det är såhär va, man kan dö imorgon, och jag vill inte dö och inte ha gjort det jag har velat göra i många år, därför gör jag det och kan ångra det i efterhand istället för att dö och ångra att jag aldrig gjorde det.

Hoppas det svarar på din fråga. Pull my hair and call me stupid, Two.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Gårdagen spenderade vi med att bygga en fixtur inför grenrörstillverkningen.
Bild

Vi gjöt också av den för att Mac enklare ska kunna hålla reda på allt som är ivägen när han smider grenröret.
Köpte även grenrörsböjarna av KLracing igår på Mantorp så i veckan smids det.. Äntligen!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

En polare var sjysst och fixade rostfria 3" rör till mig som skulle skrotas, så nu har jag en början till tryckrör.. Det blev 3 90" böjar och en 45" böj och ett par meter raka rör..

Bild
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Ikväll fortsatte vi med avgjutningen och så rev jag ut baksätet, det har Volvo INTE lyckats med, självklart när man väl fått ut det men innan det så svor man gott :)

Baksäte till salu om någon är intresserad, BRA skick och värmen fungerar..

Bild
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag har det fortsatts gjuta och nu bör allting vara avgjutet som behövs inför grenrörstillverkningen..

Spenderade också halva kvällen med att rengöra toppen och ventilkåpan, det behövdes verkligen. Före/efter bild finns längre ner.

Ringde till Krististad motorslip idag och fick veta att det tar 14 dagar att få veven slipad med lager, så dit ska jag imorgon och lämna min vev för en check. Blir en runda till Biltema också, nått kul kan man väl alltid hitta :)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

De rullar på fint ser jag. :thumbright:

14 dar för att slipa en vev? De måste ha mkt att göra på de företaget eller? :?

Btw, det topplocket du visade sist där. Är det på besiktningsmotorn eller den "riktiga" ? :)
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Killroy_swe skrev:De rullar på fint ser jag. :thumbright:

14 dar för att slipa en vev? De måste ha mkt att göra på de företaget eller? :?

Btw, det topplocket du visade sist där. Är det på besiktningsmotorn eller den "riktiga" ? :)
Dit jag har lämnat min riktiga motor tar det 8v för att slipa en vev så 14 dagar är GRYMT fort här nere..

Dehär bilderna är på den nyrenoverade toppen..
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Wow, vart lämnar du veven, min tog 4dagar :hihi:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Göte skrev:Wow, vart lämnar du veven, min tog 4dagar :hihi:
Astander..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag har det hänt lite roliga saker.. Var nere en runda hos Motorslip i Kristianstad och lämnade min vev, han tyckte den såg kanonfin ut men ska ändå mäta upp den och polera den samt fixa vev/ramlager i rätt dimension.

Bild

Det nästa som var trevligt var att mitt soppasystem dök upp ifrån Usa, Posten rånade mig på 449kr.. Det borde varit snarare 2000 men min polare i USA fixade ner värdet på paketen :)

Bild

Det tredje roliga var att stakarna dök upp idag ifrån Motornord, ska hämta ut dem om en stund och under veckan kommer jag åka upp och mäta rundheten på dem samt försöka viktmatcha dem.. Blir ett kul projekt..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag har varit en aktiv dag.. Kom just hem ifrån Alvesta där Wigge (SGR) har fräst min vevhusventilation och toppdeckat blocket. Har hållt igång i 14h nu i sträck så man är lagom mör i kroppen och ont har jag efter wakeboard "olyckan" igår.. Drog dit i full fart med en 50hp motor, det gjorde ont att landa på nacken hah.

Här är iallafall lite bilder ifrån kvällen..

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag har det varit lungt, slutkörd sen igår.. Men ett litet ryck blev det, tog 5 minuter och slet ur passagerarstolen och bälteshållarna i baksätet så jag kan plöja bort allt inför burbygget.. Blir regbes sen med buren och en hyffsat orginal setup på motorn..

Bild

Ångrade mig även angående spridarna och beställde 630cc högohmiga istället för jag måste dimensiona LMM arean efter mina spridare i % pga. att Mattsson inte kan mappa lambdataballen, så på detta viset blir det 88mm rör för LMM (~3.5" ) vilket är mycket enklare att få tag i än de planerade 998cc (108mm rör isf)..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag har vi meckat ihop motorn provisoriskt och hängt i den i motor-rummet.. Ingen lätt uppgift utan motorlyft, blev några tunga lyft där och Mac som hade ont i ryggen.. Det blev några !!"/¤&¤.. Men det gick tillslut.
Nu har han alla måtten han behöver för att svetsa grenröret, imorgon kommer vi förhoppningsvis punkta lite på flänsarna så att han kan sätta igång så det blir klart fortare än kvickt..

Fick 5st orginal kolvar hemskickade idag, hittade för en femhundring i bra skick (rullat 13k mil) så nästa helg ska förhoppningsvis motorn vara ihop om jag får veven i slutet av nästa vecka som han sa på Motorslip..

Vi passade även på att montera ner turbon och kolla skicket, samt att vi ska vrida husen lite så det blir som vi vill.. Avgaser uppåt, olja på rätt håll och kompressorhuset ca 125 grader lutat snett uppåt så tryckrören kommer rätt..

Bild
Bild
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

varför inte besiktiga med den motorn som du ska ha i?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

phonic skrev:Beställde nyss förkopplingsmotstånd på ELFA så jag kan köra lågohmspridare.
Såhär kommer det se ut ungefär fast 5st istället. OBS! Lånad bild.
Bild
Impedansmät mellan två olika motstånd så kommer du märka något intressant, höljet är i kontakt med kärnan - så det kortsluter mellan dom. Chansen är stor att det är så på dina, var så på de som ser identiska ut som jag köpte på Elfa (6.8 Ohm/50W).

Projektet ser riktigt intressant, ut den här vagnen kommer bli en riktig landsvägsmissil. :thumbright:
Vad blir det för styrsystem till motorn?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar