Audi 90 quattro -88 V8 biturbo - Till salu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

_JP_ skrev:Hur ska ja koppla dom 4 dubbeltändspolarna när jag har tändföljden:
1-5-4-8-6-3-7-2 ?
1+6, 2+8, 3+5, 4+7
Fast jag kanske har fel? :)
Det är iaf cylindrarna som är i topp samtidigt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ser ju lovande ut de där johan! ta å skynda dig hit med den nu och bjud på lite donuts innan snön lägger ;)
kanske kan man få beställa en svarvad hylsa av dig? kommer ju inte åt Hv :/
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jadu...
Jag gillar verkligen inte Audi innerst inne.
Men DET HÄR... :shock:

Jodå, det är så originellt och fränt att jag inte kan göra annat än imponeras. :thumbright:

Och när du fått mig att tycka om ett Audibygge och följa det med intresse, då har du fått ett riktigt gott betyg ska du veta. :hihi:
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

mattias skrev:1+6, 2+8, 3+5, 4+7
Fast jag kanske har fel?
Det är iaf cylindrarna som är i topp samtidigt..
Har fått två bud på att koppla in sådär så ikväll kopplade jag in de så :)

Markus skrev:Ser ju lovande ut de där johan! ta å skynda dig hit med den nu och bjud på lite donuts innan snön lägger
kanske kan man få beställa en svarvad hylsa av dig? kommer ju inte åt Hv :/
Hehe ja jo de hade ju varit skoj :)

Kanske de.. Vad är det för hylsa?


Cpt Tuttle skrev:Jadu...
Jag gillar verkligen inte Audi innerst inne.
Men DET HÄR... :shock:

Jodå, det är så originellt och fränt att jag inte kan göra annat än imponeras. :thumbright:

Och när du fått mig att tycka om ett Audibygge och följa det med intresse, då har du fått ett riktigt gott betyg ska du veta. :hihi:
Hehe tackar :D




Det som hänt ikväll är att jag kopplat in tändspolarna med tändkablar. Fick lov att göra ett litet specialverktyg för att kunna pressa på biltemakablarna på tändstiften som satt långt där nere i aluminiumet. Sen har jag grejat lite mer med elhärvan till ms:et. Har nu kopplat in allt, så nu återstår att fixa till allt som inte fungerar i ordning. Gick lite bakåt men lite mer framåt.. Som vanligt :)

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

håller på med bmwspakstället, men tror ja fått ordning på det.

Hur blev längderna på tändkablarna, var ju rätt frisk gissning när vi var på feltema ;)
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Markus skrev:håller på med bmwspakstället, men tror ja fått ordning på det.

Hur blev längderna på tändkablarna, var ju rätt frisk gissning när vi var på feltema ;)
Aha okej

Längderna vart fan bra alltså :) Ibland ska man ha tur..

Nu fungerar nog allt till ms:et utom triggern. Men det får bli ett morgondagens projekt. Fick byta lufttempgivare då orginal inte hade rätt resistans för att passa ms:et.

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Ja man kanske skulle bytt hobby.. Börjat sy eller nå sånt. För nu är ja less. Får inte till gnistan. När jag kör på startmotorn har ja ingen gnista alls, men när ja släpper den så gnistrar de till 2-3 gånger. Ändrar jag i megatune så att jag kör fördelartändning får ja väldigt liten och klen gnista, men hela tiden då ja kör på startmotorn iaf. Har provat köra stegen manuellt med +5v och de gav ju en lite bättre gnista. Drog ny plus och jordkabel fram till ms:et idag direkt från batteriet, men de vart ingen skillnad. Tändkabeln är bytt och spolen har jag bytt mot en gammal volvospole för att prova men samma sak då.

Så nu vetefan vad jag ska ta mig till. Är så nära en uppstart. Triggern fungerar som den ska iaf.

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har inte kopplat nått över nyckeln som slår av när man kör startmotorn? rätt vanligt problem :hihi:
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Jens Gustavsson skrev:du har inte kopplat nått över nyckeln som slår av när man kör startmotorn? rätt vanligt problem :hihi:
Nä inte de :) Dessutom så har mitt tändningslås helt lagt av nu efter allt vridande fram och tillbaks så nu har jag startknapp..

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Har nu provat och grejat lite mer. Om man ställer om i megatune för att köra fördelare så har ja gnista. Ställer jag sen om till att köra med triggerhjul och 4 spolar så försvinner gnistan tills jag slutar köra med startmotorn. Då kommer det kanske 3 gnistor efter varann.

Hmmmm...

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du har inte möjlighet att komma åt ett oscilloskop och mäta signalen mellan styrdon och slutsteg, slutsteg och spole?
Det kan ju vara så att signalerna inte är kompatibla, så slutstegen inte skickar vidare signal till spolarna.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Du har inte dålig jord mellan chassi-motor eller chassi-batteri då?

Nu kan jag inte så mycket om sånt där, men går det att få gnista om man drar runt motorn för hand?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Låter som om den inte sätter upp triggerhjulet riktigt..
har du kvar dioderna på de tre första kanlerna? så du kan se att de triggas o tänds i jämn ordning?

vad har du för triggerangle o vad har du för crankingangle?

Kan du skapa en logg på ett startförsök så man kan se om den har några andra egenheter, samt msq filen.


/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Nu har jag varit i garaget ännu en kväll, men ikväll vart de lite framsteg! Jag har ju tidigare bara kollat gnistan på de första tändsteget, men kollade ikväll på dom andra tre. Där fanns de gnista! Kikade om första tändsteget hade dött men de verkade de inte gjort. Kom fram till att felet kom från processorn. Jag har ett 20-1 triggerhjul och hade ställt in att spole A ska tända på 1, B på 5, C på 10 och D på 15. Jag försköt alltihop till 4, 9, 14 och 19 och då funkade de. Nu när man tänker efter lite så var de ju bara 3 tänder mellan A och B spolen och 4 mellan resten. Så de kan ju ha med saken att göra, eller så ville ms:et ha en förskjutning på de hela av någon anledning. Sedan skulle jag stroba och kolla hur fel tändningen hamnat men då var ju stroblampan död.. typiskt. Så jag kopplade in oljetryckslampan och tempmätaren istället.

Äntligen händer det någonting igen :)

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Bälter har ett oscilloskop.

Tror inte riktigt du kan med strobben.

Ska jag få låv att ratta den jag som har körkort för den :thumbright:

hehe
Bild
Skriv svar