_JP_ skrev:Hur ska ja koppla dom 4 dubbeltändspolarna när jag har tändföljden:
1-5-4-8-6-3-7-2 ?
1+6, 2+8, 3+5, 4+7
Fast jag kanske har fel?
Det är iaf cylindrarna som är i topp samtidigt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ser ju lovande ut de där johan! ta å skynda dig hit med den nu och bjud på lite donuts innan snön lägger
kanske kan man få beställa en svarvad hylsa av dig? kommer ju inte åt Hv :/
mattias skrev:1+6, 2+8, 3+5, 4+7
Fast jag kanske har fel?
Det är iaf cylindrarna som är i topp samtidigt..
Har fått två bud på att koppla in sådär så ikväll kopplade jag in de så
Markus skrev:Ser ju lovande ut de där johan! ta å skynda dig hit med den nu och bjud på lite donuts innan snön lägger
kanske kan man få beställa en svarvad hylsa av dig? kommer ju inte åt Hv :/
Hehe ja jo de hade ju varit skoj
Kanske de.. Vad är det för hylsa?
Cpt Tuttle skrev:Jadu...
Jag gillar verkligen inte Audi innerst inne.
Men DET HÄR...
Jodå, det är så originellt och fränt att jag inte kan göra annat än imponeras.
Och när du fått mig att tycka om ett Audibygge och följa det med intresse, då har du fått ett riktigt gott betyg ska du veta.
Hehe tackar
Det som hänt ikväll är att jag kopplat in tändspolarna med tändkablar. Fick lov att göra ett litet specialverktyg för att kunna pressa på biltemakablarna på tändstiften som satt långt där nere i aluminiumet. Sen har jag grejat lite mer med elhärvan till ms:et. Har nu kopplat in allt, så nu återstår att fixa till allt som inte fungerar i ordning. Gick lite bakåt men lite mer framåt.. Som vanligt
/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Markus skrev:håller på med bmwspakstället, men tror ja fått ordning på det.
Hur blev längderna på tändkablarna, var ju rätt frisk gissning när vi var på feltema
Aha okej
Längderna vart fan bra alltså Ibland ska man ha tur..
Nu fungerar nog allt till ms:et utom triggern. Men det får bli ett morgondagens projekt. Fick byta lufttempgivare då orginal inte hade rätt resistans för att passa ms:et.
/ Johan
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Ja man kanske skulle bytt hobby.. Börjat sy eller nå sånt. För nu är ja less. Får inte till gnistan. När jag kör på startmotorn har ja ingen gnista alls, men när ja släpper den så gnistrar de till 2-3 gånger. Ändrar jag i megatune så att jag kör fördelartändning får ja väldigt liten och klen gnista, men hela tiden då ja kör på startmotorn iaf. Har provat köra stegen manuellt med +5v och de gav ju en lite bättre gnista. Drog ny plus och jordkabel fram till ms:et idag direkt från batteriet, men de vart ingen skillnad. Tändkabeln är bytt och spolen har jag bytt mot en gammal volvospole för att prova men samma sak då.
Så nu vetefan vad jag ska ta mig till. Är så nära en uppstart. Triggern fungerar som den ska iaf.
/ Johan
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Har nu provat och grejat lite mer. Om man ställer om i megatune för att köra fördelare så har ja gnista. Ställer jag sen om till att köra med triggerhjul och 4 spolar så försvinner gnistan tills jag slutar köra med startmotorn. Då kommer det kanske 3 gnistor efter varann.
Hmmmm...
/ Johan
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Du har inte möjlighet att komma åt ett oscilloskop och mäta signalen mellan styrdon och slutsteg, slutsteg och spole?
Det kan ju vara så att signalerna inte är kompatibla, så slutstegen inte skickar vidare signal till spolarna.
Låter som om den inte sätter upp triggerhjulet riktigt..
har du kvar dioderna på de tre första kanlerna? så du kan se att de triggas o tänds i jämn ordning?
vad har du för triggerangle o vad har du för crankingangle?
Kan du skapa en logg på ett startförsök så man kan se om den har några andra egenheter, samt msq filen.
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Nu har jag varit i garaget ännu en kväll, men ikväll vart de lite framsteg! Jag har ju tidigare bara kollat gnistan på de första tändsteget, men kollade ikväll på dom andra tre. Där fanns de gnista! Kikade om första tändsteget hade dött men de verkade de inte gjort. Kom fram till att felet kom från processorn. Jag har ett 20-1 triggerhjul och hade ställt in att spole A ska tända på 1, B på 5, C på 10 och D på 15. Jag försköt alltihop till 4, 9, 14 och 19 och då funkade de. Nu när man tänker efter lite så var de ju bara 3 tänder mellan A och B spolen och 4 mellan resten. Så de kan ju ha med saken att göra, eller så ville ms:et ha en förskjutning på de hela av någon anledning. Sedan skulle jag stroba och kolla hur fel tändningen hamnat men då var ju stroblampan död.. typiskt. Så jag kopplade in oljetryckslampan och tempmätaren istället.
Äntligen händer det någonting igen
/ Johan
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53