Kan ju ta historien från början.
För 2 år sedan sålde jag min Audi coupe quattro till min bror för att köra en BMW 320 TIC istället. Men de var någonting som inte stämde riktigt, någonting som fattades och märktes speciellt på vintern. Det visade sig vara suget efter en 4krafsbil. Jag sökte runt lite på blocket och hittade en Audi 90 quattro från 88 med elfel som gjorde att den inte gick. Det är ju lätt fixat tänkte jag så bilen inhandlades och trailades hem.
Men som vanligt så gick de inte enligt planerna. Jävlades hur länge som helst med de halvelektriska K-jet:et utan resultat. Även kablaget inne i bilen under ratten hade smält ihop och resulterade att inte bara motorns el inte fungerade

Tillslut tog jag Megasquirtet som jag hade på BMWn och flyttade över de till Audin. Vart lite bökigt att få dit spridarna då det är mekaniskt sprut orginal men efter nån speciallösning så fungerade det.
Sådär kördes bilen i någon månad innan turbosuget började komma igen. Som alla här säkert vet är det bara att ge med sig när det suget kommer och börja bygga.

Garaget bokades och delar införskaffades och en helg var det dags.
Tack vara hjälpen från polarna Krille F och Jocke Z gick det fort.
Krille skruvar med... nånting?
Här var det tomt..
Tråget fick sig en oljeretur tiggad av Robert Ajdén
Här blir ett bra snigel-bo
Krille och Jocke arbetade så snabbt med grenröret att dom knappt fastna på bild. Robert Ajdén helsvetsade sen ihop det ännu snabbare
Det börjar likna nå
Klart.. och trångt
Laddtrycket fick hamna på 0.7 bar. Dom grejerna som satt på bilen var nu:
Turbo --> SAAB T25 med volvoavgashus
Spridare --> Volvo 740 turbo
Intercooler --> Nissan sunny GTI-R lånad av Krille
Avgassystem --> 2.5 tums hemmabygge
Givetvis tankades racebränslet E85

Bilen gick relativt fint, orkade bra på vintern. Helt vansinnigt rolig bil att köra på vintern.
Så kördes bilen fram tills börjaren av sommaren nu.. förutom vid besiktningen, då bara avgashuset fick sitta där

En uppsättning Audi S2 spridare inhandlades och Robert tiggade dit nå nylsor på över delen av insuget så att den skulle få lite mer sås.
Lite mer luft fick den av en T03 turbo från en saab med T04 kompressorhus.
Laddtrycket låg nu på 1.1 bar och den gick riktigt fint för att vara en orörd orginalmotor med 32000 mil bakom sig.
Men... troligen grund av bristande nogrannhet och talang av mapparen (jag) så smälte en kolv.
Råkade för någon vecka sen komma över en ny motor.. den råkade visst vara vinklad i ett V och ha 22 ventiler och 3 cylindrar till

Det bästa var ju att det redan satt snigel på den

Fick ge 1500kr för den och fick då med ett knackande ljud. Skruvade lös tråget och det visade sig att ett vevstakslager va kasst.
Nu är historien slut och övergår till nutid. Jag väntar nu på lön så jag kan inhandla lite nya lager och ett svänghjul. Ingen som har ett liggandes?
Imorgon blir de lite provmontering av motorn för att se hur dåligt de passar.
Vart en tung start på den här tråden, men den är valfri att läsa

/ Johan