Volvo 145 B20b tic (Motorn startad 4/7-2010)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

JBHunter skrev:Ne jag drog till 80Nm varmkörde lät kallna drog till 90Nm varmkörde alt såg bra ut men sen när den fick jobba för att komma ut ur garaget så börja det ryka.
Man ska ju först dra till 80 (enligt dej, jag har inte koll på detta just nu), varmköra sen släppa alla bultar, sen dra till 90. Så står de ju på manualen som kommer med packningen till b230 iaf. Kanske skillnad på alu-topp och stål?

Men hur går de med motorn då? :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Killroy_swe skrev:
JBHunter skrev:Ne jag drog till 80Nm varmkörde lät kallna drog till 90Nm varmkörde alt såg bra ut men sen när den fick jobba för att komma ut ur garaget så börja det ryka.
Man ska ju först dra till 80 (enligt dej, jag har inte koll på detta just nu), varmköra sen släppa alla bultar, sen dra till 90. Så står de ju på manualen som kommer med packningen till b230 iaf. Kanske skillnad på alu-topp och stål?

Men hur går de med motorn då? :thumbright:



Absolut INTE släppa alla på en gång..
Man ska släppa EN i taget ett kvarts varv och sen efterdra 90nm..
Motorn ska kallna i ca 15min..

Har man m12or så kan man dra 120nm-130nm..
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

B20TicPower skrev:
Killroy_swe skrev: Man ska ju först dra till 80 (enligt dej, jag har inte koll på detta just nu), varmköra sen släppa alla bultar, sen dra till 90. Så står de ju på manualen som kommer med packningen till b230 iaf. Kanske skillnad på alu-topp och stål?

Men hur går de med motorn då? :thumbright:



Absolut INTE släppa alla på en gång..
Man ska släppa EN i taget ett kvarts varv och sen efterdra 90nm..
Motorn ska kallna i ca 15min..

Har man m12or så kan man dra 120nm-130nm..
Jaha, så gjorde jag på en b230f, de funkar än. Men men..
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Killroy_swe skrev:
B20TicPower skrev:


Absolut INTE släppa alla på en gång..
Man ska släppa EN i taget ett kvarts varv och sen efterdra 90nm..
Motorn ska kallna i ca 15min..

Har man m12or så kan man dra 120nm-130nm..
Jaha, så gjorde jag på en b230f, de funkar än. Men men..


:) Ja tror man ska dra 70 nm och sen varmdra 90nm..

På b20 bultar måste man även kolla så att det inte är en hals
på hängan så dom är sträckdragna.. Då blir de fel..

Ja brukar även varmdra efter ett vist antal mil med..
tex 100 mil.. De skadar inte..
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

B20TicPower skrev:
Killroy_swe skrev: Jaha, så gjorde jag på en b230f, de funkar än. Men men..


:) Ja tror man ska dra 70 nm och sen varmdra 90nm..

På b20 bultar måste man även kolla så att det inte är en hals
på hängan så dom är sträckdragna.. Då blir de fel..

Ja brukar även varmdra efter ett vist antal mil med..
tex 100 mil.. De skadar inte..
Vad menas med sträckdragna? :?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Killroy_swe skrev:
B20TicPower skrev:

:) Ja tror man ska dra 70 nm och sen varmdra 90nm..

På b20 bultar måste man även kolla så att det inte är en hals
på hängan så dom är sträckdragna.. Då blir de fel..

Ja brukar även varmdra efter ett vist antal mil med..
tex 100 mil.. De skadar inte..
Vad menas med sträckdragna? :?


Det är när skruven dras ut i gängan så stigningen blir större..
Det ska gå dra 100nm med vanliga 95 b20 bultar eller va de heter..

Det märker man när man drar.. Skilnaden mellan dra 80 till 90
ska va und samma som mellan 90 till 100.. blir de avsevärt större
så är det troligen skruven som blivit sträckdragen och inte pallar
för trycket helt enkelt.. Det sunns på gängan om man jämför en
sträckdragen och en som man ver inte är det..

2 av 10 brukar va de på en gammal b20 motor som vart med en tid
vet ja av erfarenhet.. Därför gängar ja alltid om till m12or när ja
bygger b20 motorer för att slippa problemet med "träskruv gänga"
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Killroy_swe skrev:
JBHunter skrev:Ne jag drog till 80Nm varmkörde lät kallna drog till 90Nm varmkörde alt såg bra ut men sen när den fick jobba för att komma ut ur garaget så börja det ryka.
Man ska ju först dra till 80 (enligt dej, jag har inte koll på detta just nu), varmköra sen släppa alla bultar, sen dra till 90. Så står de ju på manualen som kommer med packningen till b230 iaf. Kanske skillnad på alu-topp och stål?

Men hur går de med motorn då? :thumbright:
Nee bara släpp å dra en bult åt gången.

Motorn....ja till veckan kanske jag lyfter ur "gammla" motorn och plockar diverse delar från den eftersom den inte gått så långt.
stoppar sedan in in dom i den "nya" åså får jag väl hoppas att den äntligen går som den ska.

Tar förmodligen -74ans altså "gammlas" stakar då -75ans stakar tydligen e veka enligt artiklarna på savarturbo.se tar även kolvarna om dom är frächa.

Är lite osäker på vilken topp jag ska ta den toppen som e på den "nya" motorn höll ju tätt enligt säljarn men den kanske kroka till sig nu när jag skruva lös den
:?
Den "gammla" är ju nyligen riktplanad men det läkte ju ändå och det kanske gjorde den sned igen. :evil:
så vilken bör jag sattsa på??
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

upp

Vill gärna ha svar på topplocksfrågan för jag har fått hem ny toppackning m.m idag å tänkt skruva lite imorn.
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

En 3.5-4mm planat topp brukar kunna bli skev ca 1-0.5mm.. :)

Dock är de inga problem bara det är plant..

Inga problem alls dra ner en sån topp på fräsbordet,
räcker med två m12 och två spännjärn..

Det viktiga är att man drar rätt..

När ja planar spänner jag ner toppen så den blir rak,
har mer än 2 underlägg, även på mitten av toppen,
sen planar, det är för att vippbryggan ska bli rak när
man skruvar dit den..

Annars måste man plana båda sidorna om
man ska plana toppen helt död..

Då blir inte heller förbränningsrummena lika stora
om toppen är böjd och man spänner den död..

Lite ot, de ja menar är att det inte spelar någon roll
om toppen är böjd, bara den är planad rätt..
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Jo men den riktplanades ju men nu när det läkte så tänkte om den planing har hått åt hel***e så jag måste slänga ut ytterligare 600spänn på att få den planad....igen. :doh:

Dock hann den väl inte bli varmare än att mätarn stog i det oranga fältet på tempmätaren men jag vet ju inte vilken tempratur motorn har då och om det är skadligt varmt.
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

JBHunter skrev:Jo men den riktplanades ju men nu när det läkte så tänkte om den planing har hått åt hel***e så jag måste slänga ut ytterligare 600spänn på att få den planad....igen. :doh:

Dock hann den väl inte bli varmare än att mätarn stog i det oranga fältet på tempmätaren men jag vet ju inte vilken tempratur motorn har då och om det är skadligt varmt.


Är den bara planad lite brukar de inte va nån fara..

De e gjutjärn med.. De tål värme mkt bättre än aluminium..

Det är nog ingen fara alls..

Ja körde tort i 1 mil utan att toppen slog sig på en annan
motor ja hade i volvon.. Har du nån annan topp kan du ju kolla lite med en stålskala hur de ser ut.. Du ser även på packningen om det är där de läckt eller om det är nån annan stans.. De synns ganska väl..

Föresten, är den fräst eller planslipad?
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

vet inte hur den blev riktplanad men jag tror han använde nån slags fräs som flyttade toppen å frässtriftet stog still...ingen aning faktiskt hur det gick till bara gissar. :hihi:
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Hur går de med den nya motorn då?

Bestämt dej för vilken topp du ska använda?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Nope har inte bestämt mig än...har inte hunnit lyfta gammla motorn än...har massa läxor att ta han om på kvällarna så det blir ingen tid över för att meka :(
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

JBHunter skrev:Nope har inte bestämt mig än...har inte hunnit lyfta gammla motorn än...har massa läxor att ta han om på kvällarna så det blir ingen tid över för att meka :(
Jag skulle nog kört med den nye toppen, för den vet du ju att den funkar. Eller?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Skriv svar