j*vla ungar
Re: j*vla ungar
vars i pite var de?zarex skrev:igår då ja kom ut och skulle fara å köpa smör ser ja att bilen är fulll med ketchup över allt.. luftintaget rutor på lacken. .. så jävla jobbigt. hur fan ska m an göra me ungjävlarna som springer å förstör här varje kväll ?
kör före du så syns vi dära
Re: j*vla ungar
Gissningsvis i HortlaxFixarn skrev:vars i pite var de?zarex skrev:igår då ja kom ut och skulle fara å köpa smör ser ja att bilen är fulll med ketchup över allt.. luftintaget rutor på lacken. .. så jävla jobbigt. hur fan ska m an göra me ungjävlarna som springer å förstör här varje kväll ?
Ingen purfärsk diskussion, men tänkte ändå att jag skulle kommentera lite:
Personligen skulle jag nog välja att i första hand ta kontakt med föräldrarna - att kasta in en busunge som inte förstår bättre i brottsregistret medför en ganska stor risk att personen i fråga fastnar där vilket inte gör samhället mycket nytta. Om föräldrarna tar sitt ansvar och beordrar sitt barn att tvätta och vaxa den bil han eller hon smutsat ner (eller annat lämpligt straff) är sannolikheten mycket större att alla i slutänden blir nöjda och glada (inklusive förövaren). Kanske får du en eller ett par glada och hjälpsamma verktygshämtare i garaget efteråt?
Senast jag utbildades i detta (vilket är 6-7 år sedan) fick jag lära mig att man har rätt att utföra ett envarsgripande om ett brott har begåtts, d.v.s. kvarhålla förövaren till dess polis dyker upp och tar emot anmälan och (om så är aktuellt) övertar den kvarhållne. Det kan finnas detaljer och undantag i lagtexten som jag har missat eller inte kommer ihåg - korrigera mig gärna - men i stora drag är det tillåtet att kasta in någon i baksätet med barnspärrade dörrar i väntan på länsman.Jckssn skrev:Är ju rätt svårt att få tag i dom små liven.
Att ta hem dom till deras föräldrar alternativt ringa polis kanske fungerar?
Vet dock inte vad lagen säger ifall man håller fast någon mot deras vilja i ett sånt här fall?
Personligen skulle jag nog välja att i första hand ta kontakt med föräldrarna - att kasta in en busunge som inte förstår bättre i brottsregistret medför en ganska stor risk att personen i fråga fastnar där vilket inte gör samhället mycket nytta. Om föräldrarna tar sitt ansvar och beordrar sitt barn att tvätta och vaxa den bil han eller hon smutsat ner (eller annat lämpligt straff) är sannolikheten mycket större att alla i slutänden blir nöjda och glada (inklusive förövaren). Kanske får du en eller ett par glada och hjälpsamma verktygshämtare i garaget efteråt?