Flödestester (standard 530) (portad 16v)(portad 530)

Diskussioner för erfaret folk
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

När man snackar volvotoppar så har jag en liten fråga: Hur stor skillnad är det på en vanlig 16v topp och en r-sport topp flödesmässigt?
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

M3 JONAS skrev:När man snackar volvotoppar så har jag en liten fråga: Hur stor skillnad är det på en vanlig 16v topp och en r-sport topp flödesmässigt?
Hej Jonas Jag har flödat en r-sport stomme den var inte org,
den var portad med 37-31,5 ventiler jag kunde inte se någon större skillnad mellan r-sport och 234an annat än att dom hade långa
ventiler och 37 tryckare typ 23ans, den flödade 297cfn inn
240cfm ut vid 13mm lyft.

Häls.Lacke
Användarvisningsbild
anton_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 15, 2005 2:36 pm
Ort: hörnsjö

Inlägg av anton_ »

en ORGINAL honda crx vtec topp 16v 1,6l

IN
1mm 42
2mm 74
3mm 105
4mm 134
5mm 160
6mm 181
7mm 199
8mm 218
9mm 230
10mm 242
11mm 251
12mm 260
13mm 266
Avgas

1mm 31
2mm 60
3mm 86
4mm 111
5mm 133
6mm 149
7mm 161
8mm 169
9mm 172
10mm 174
11mm 175
12mm 176
varvas ska det
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

ingen som har flödat en 530 topp med 46*38 ventiler?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Rasmus Annander skrev:ingen som har flödat en 530 topp med 46*38 ventiler?
Hej Rasmus 530topp har portat och flödat
från 157cfm till190cfm med 46mm ventil,avgas från 144cfm
till 165cfm med uppsvetsat förb, ca,6mm går det att få mera,
Men 2150cc får du inte svetsa upp det eller hur!
Men det går att få mera än det jag har provat.
Vänl, Häls Lacke
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

tack för svar Lacke..

tyvärr får man inte tillägga material i toppen i 2150

tänkte testa lite senare i år med 530 topp o 46*38 ventiler :D
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Rasmus Annander skrev:ingen som har flödat en 530 topp med 46*38 ventiler?
jag har komit mot 230cfm vid 14mm på 46mm ventil sen har jag en gammal RC topp med 48mm ventil som flödar 250cfm/14mm.


läs mer i tråden volvotoppar och flöden som fins i samligen intresanta trådar klistrat i almäna delen
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:
Rasmus Annander skrev:ingen som har flödat en 530 topp med 46*38 ventiler?
jag har komit mot 230cfm vid 14mm på 46mm ventil sen har jag en gammal RC topp med 48mm ventil som flödar 250cfm/14mm.


läs mer i tråden volvotoppar och flöden som fins i samligen intresanta trådar klistrat i almäna delen
Imponerande Jens,Jag har just byggt en båtmotor med
230turboblock 86a vev h profilstakar turbokolvar
Race ventiler med midja 46-38 Enem v16 kam
portad till 157cfm inn 144 ut vilket blir 161hp vid 4950rpm
till en kabinbåt på 6,9 till en i Västerås

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inget speciellt märkvärdigt med 220cfm/14mm/46mm ventil på en sån topp sen när man ska mot 230cfm så blir det tunt på många ställen och det är nog mer expriment topp av det hela då hållbarheten säkert blir lidande.

portningen på en sån är mycket logisk och toppen beter sig inte konstigt på nått sätt :thumbright: till skillnad från en 531 svanhalsare som jag tycker är mycke svårare att få att flöda riktigt bra med 46mm ventil.

För att få en 531 att flöda riktigt bra utan turbulens så räcker det inte med hårt jobb och logiskt tänkande det behövs en gnutta magi också tror jag för jag brukar inte ta mig upp mot sånna flöden ni får :confused:

men jag har en Grottis 531 topp nu i garaget som jag lånat av david och enligt gunnar är det den RC 531 som har gett mest effekt i hans bänk genom tiderna så det blir kul att fördjupa sig i den då jag får tid. den ser inte ut som nån annan grottis 531 jag sett iallafall :wink: (större aria)



48mm 530 toppen med 250cfm kan jag inte ta nån ära för den har jag köpt begagnad, mest troligt portad av parner?
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:det är inget speciellt märkvärdigt med 220cfm/14mm/46mm ventil på en sån topp sen när man ska mot 230cfm så blir det tunt på många ställen och det är nog mer expriment topp av det hela då hållbarheten säkert blir lidande.

portningen på en sån är mycket logisk och toppen beter sig inte konstigt på nått sätt :thumbright: till skillnad från en 531 svanhalsare som jag tycker är mycke svårare att få att flöda riktigt bra med 46mm ventil.

För att få en 531 att flöda riktigt bra utan turbulens så räcker det inte med hårt jobb och logiskt tänkande det behövs en gnutta magi också tror jag för jag brukar inte ta mig upp mot sånna flöden ni får :confused:

men jag har en Grottis 531 topp nu i garaget som jag lånat av david och enligt gunnar är det den RC 531 som har gett mest effekt i hans bänk genom tiderna så det blir kul att fördjupa sig i den då jag får tid. den ser inte ut som nån annan grottis 531 jag sett iallafall :wink: (större aria)



48mm 530 toppen med 250cfm kan jag inte ta nån ära för den har jag köpt begagnad, mest troligt portad av parner?
Hej Jens Jag har nästan bara gjort 531 toppar för mej är nästan
530 toppen ett oskrivet kapitel för mig, Men i motorer som ska
ha bottendrag tar jag 530 toppen för att insugsvolymen är 109cc
på den 531 har 134cc volym,Men i Rasmus fall 2150cc tror jag
att 530 topp även i portat fall blir mindre än en std 531
med andra ord bredare register,Min trimmarkompis Brage
har en exp, topp i mitt garage en 530 med uppsvetsat förb,
som flödar 270hp. 230cfm i 530 topp blir ca, 238hp vid ca,8000rpm,
Jens vad gör du nu håller du på med 142an eller Vegan,
Jag hörde av Järnet du har fått igång bromsbänken för moppar.

Häls, Lacke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har egen firma så jag gör inget åt mig själv :doh: men jag jobbar nu för att komma ikapp ska försöka få vega chassit klart sen i sommar men det är mycke kvar på motorn.

rycktet stämmer om moppe bänken, har du nån maskin?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag rekomenderar också 530 till lågvarviga lite snällare motorer eller där cylinder volymen är mindre och låg varvs egenskaperna viktigare.



intresant med volym skilnaden det har jag aldrig mätt men 531 canalen blir lite längre då 530 canalen går mer rakt på ventilen, så det är inte så stor skilnad i aria i den raka delen iallafall, om jag inte mins fel ligger 530 toppen runt 36-37mm och 531 kring38-39mm oportad.


jag skulle gärna prova en ricktigt fint portad 530 med 46x38 på en 2150rc motor den skulle kanse inte ge lika mycke topp effekt som en kortslagig 96mm motor med 531 och 48x39 ventiler men den skulle nog bli mer lättkörd och rätt snabb ändå runt banan?

vad tror du? jag har väldigt lite erfarenhet om rc motorer men det är intresant ämne.

mvh jensa
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Jens Gustavsson skrev:jo jag rekomenderar också 530 till lågvarviga lite snällare motorer eller där cylinder volymen är mindre och låg varvs egenskaperna viktigare.



intresant med volym skilnaden det har jag aldrig mätt men 531 canalen blir lite längre då 530 canalen går mer rakt på ventilen, så det är inte så stor skilnad i aria i den raka delen iallafall, om jag inte mins fel ligger 530 toppen runt 36-37mm och 531 kring38-39mm oportad.


jag skulle gärna prova en ricktigt fint portad 530 med 46x38 på en 2150rc motor den skulle kanse inte ge lika mycke topp effekt som en kortslagig 96mm motor med 531 och 48x39 ventiler men den skulle nog bli mer lättkörd och rätt snabb ändå runt banan?

vad tror du? jag har väldigt lite erfarenhet om rc motorer men det är intresant ämne.

mvh jensa
Hej Jens Jag har en 242a-76 med en 2315 i med 531 topp i
med 46-38 ventiler flödar för 206hp men med en Weber 32-36a
k-kam med dubbelfj, Timo-rör 2,halvtums avgassystem,
200cfm in 150ut men den behöver 5000rpm för att komma in i registret
den är rätt kul mellan 5-7000rpm,Men Jag tror den stora insuget
gör det smala registret! I 2150 med en 530a tror jag blir mycket
mera körbar,

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Sökte lite och hitta hit med.. Spännande läsning.. 530 är nog inte så tokig topp endå verkar de som..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hittade alla bilder Grottis hade på sin hemsida(R.I.P) på min dator.
ska jag kasta upp dem till allas beskådning?

är på jobbet nu, så det kan itne bli förrens imornn(måndag)
Skriv svar