Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Kadett4wd skrev:Ytan är juh inte så noga med egentligen.
Bara snyggare att se på.
Räcker med att det är jämt och fint, lite ruggig yta kan till o med vara bra.

ett tips iaf..
det finns ett 'vax' som ersätter bivax man kan köra slipstiften i när man kör alu.
Då kladdar det mycket mindre och slipstiften håller längre.
T-sprit är kasst i mina ögon.

Ett annat tips till slipstift är att man tar en sån där man skärper smärgelskivorna med och formar stiften som man vill ha dem.

Är det insug du 'plastat' grytan i eller är det avgas?
Provade någon sådan där "metal cutting compound", doppade stiftet en gång och kunde köra i flera minuter utan att stiftet blev varken varmt eller fullt med aluminiumbitar. Kan kolla upp exakt vad det heter
Tommy Luhr skrev:Det är i insuget jag "plastat" bort en lite grop som var under ventilen.
Tyckte inte riktigt om den så det föll sig naturligt att ta bort den.

skall dra ett sista varv med spackel för att få ytan riktig jämn i insug.
Ser nu att ta kort på en kanal är bland det svåraste som finns.

Det är då man skijer kunskap och kamera åt hehe.
Fast hade man haft en riktig kamera så hade säkert resultatet blivit mycket bättre..

Provade att inte ha delningen mellan ventilerna helt spetsig, rundade lite med tanke på vad som skrivits här senaste.
men det är visserligen bra vass ändå så jag tror nog inte mitt försök märks nätt så väl.


Sen vet ja inte om det gäller samma sak för delningen som att slipa vårtan på styrning.
Hur man än gör kommer det bli lite virvlar mellan ventilerna när dom öppnar..
Om man inte har så mycket manuella inställningar på kameran så finns det trots allt knep. Stå t.ex. på ett längre håll med blixt för att få djupare skärpa. Du ser att det är skarpt i mitten av kanalen på dina bilder, närmare objektivet så är det suddigare, och bortom skärpan så är det suddigare. Gränsen för när det blir suddigt blir längre desto längre ifrån du står, även om du zoomar in.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens:
Hur lång väntetid har du i flödesbänken?

Skall upp till halvarsson en sväng till veckan och då passar jag på att tar med mig och flödar toppen hos han för att se om jag är på rätt väg.
Men det finns ingen tid för att fila och leka så det blir bara ett test.

Men om det finns tid så får du gärna göra en överläggning:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:Jens:
Hur lång väntetid har du i flödesbänken?

Skall upp till halvarsson en sväng till veckan och då passar jag på att tar med mig och flödar toppen hos han för att se om jag är på rätt väg.
Men det finns ingen tid för att fila och leka så det blir bara ett test.

Men om det finns tid så får du gärna göra en överläggning:)
det ska nog gå att klämma in lite flödning och expriment framöver.

blir kul att höra hur du ligger till, den ser fin ut :thumbright:
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Spännande å se att du kommit igång med Toppen vad kör du med för ventilstorlekar ??? , jag tycker det ser superfint ut, Börjar se ut som BMW M3 S54

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Kadett4wd skrev: ett tips iaf..
det finns ett 'vax' som ersätter bivax man kan köra slipstiften i när man kör alu.
Då kladdar det mycket mindre och slipstiften håller längre.
T-sprit är kasst i mina ögon.
Jag brukar köra stiften i en vanlig Marsall (sån som man eldar ute så det blir fint)
Det tycker jag funkar kanon när man kör alu!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad flödar 16V GLT toppen orginal in/ut?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

någon som sa att en 16v flödar 272cfm in och 270cfm ut std.

Skall iväg och flöda den imorgon så kan bli ett par siffror här då.

Har gjort om och grejat med kanalerna, blev hål på avgas i taket haha.
plastade om och körde tillbaka kanalerna.
Har gjort om innerradien efter egna ideer.Får hoppas det ger resultat.

Håller på att göra en avgasport i befintlig storlek för att se vilket flöde jag kan få utan att svetsa om avgas.

Kör med klracings 34 och 36mm ventiler.

lägger in bilder ikväll på objektet.

Tack för kommentarerna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:någon som sa att en 16v flödar 272cfm in och 270cfm ut std.

Skall iväg och flöda den imorgon så kan bli ett par siffror här då.

Har gjort om och grejat med kanalerna, blev hål på avgas i taket haha.
plastade om och körde tillbaka kanalerna.
Har gjort om innerradien efter egna ideer.Får hoppas det ger resultat.

Håller på att göra en avgasport i befintlig storlek för att se vilket flöde jag kan få utan att svetsa om avgas.

Kör med klracings 34 och 36mm ventiler.

lägger in bilder ikväll på objektet.

Tack för kommentarerna:)

enligt lacke så flödar de den 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft det käns som det skulle stämma bra. läs mer på sid på kapade toppar tråden.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vart fick jag dom siffrorna ifrån då? haha.
ja ta det som jens säger mer som sanning.
Har blandat ihop nått med nått jag.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

några till frågor:

1. om man ger sig på en hyffsat snabb & enkel portning på insugssidan vilket flöde bör man kunna komma upp i då? med orginalventiler & säten?

2. vad är rimligt att hamna på in/ut med 36/34mm ventiler, portning & bra säten, för en topp som ska gå på gatan & hålla länge? ej plastad eller nått.

3. ungefär vilka siffror krävs för en 300 hk sugmotor?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

larsat skrev:några till frågor:

1. om man ger sig på en hyffsat snabb & enkel portning på insugssidan vilket flöde bör man kunna komma upp i då? med orginalventiler & säten?

2. vad är rimligt att hamna på in/ut med 36/34mm ventiler, portning & bra säten, för en topp som ska gå på gatan & hålla länge? ej plastad eller nått.

3. ungefär vilka siffror krävs för en 300 hk sugmotor?

1 mina erfarenheter säger 265in och 240-250 ut med en "gat portning" ungefär (större insugnings canal närmast insugnings packningen är dock ett måste).

2 vet ej, men gissar 280in 260ut? men det kräver mycket kunskaper och en rätt stor canal också. sätter man bara dit större ventiler och ett sätesjobb lär inte flödet bli speciellt mycke mer än standard. nu suger ju sätes jobbet från volvo men ändå ingen jätte ökning gissar jag.

3 går inte att svara ricktigt bra på den frågan men kring 270-300cfm in kan räcka om motorn i övrigt är optimerad rätt(inte så lätt :( ). men kom ihåg att arian är minst lika viktig som flödet (med för liten aria blir det alldrig 300hk än hur mycket det flödar.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

större insugnings canal närmast insugnings packningen är dock ett måste
hur stor öppning ska man upp till? är 31mm hög & 53mm bred lagom?
vet ej hur stor den är orginal, kan mäta imorn
ska man porta upp ungefär ner till delningen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hinner inte lägga in några bilder ikväll.
hör av mig imorgon när vi flödat och allt är klart.

har två avgaskanaler att flöda och en insug.

Hoppas verkligen över 300cfm.

Men men, man vet aldrig
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Får man gissa flöde? Isåfall tror jag insugssidan med Brezshinskis 1/2" radie flödar 304 cfm@28"? Kommer du testa med insugsröret på? Bör då öka flödet något om det är rätt portat. Kanske skulle kolla vad "Hemliga Arnes" Volvo 16V 1000+ hk topp flödade :wink: Lycka till idag!

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag kommer inte testa med insuget på tyvärr.
Har inte fixat så det passar mot nya porten än.

Skall bli kul att se vad man lyckats med i bänken.
Kanske inte skriver nåt alls ikväll :hihi:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar