larsat skrev:några till frågor:
1. om man ger sig på en hyffsat snabb & enkel portning på insugssidan vilket flöde bör man kunna komma upp i då? med orginalventiler & säten?
2. vad är rimligt att hamna på in/ut med 36/34mm ventiler, portning & bra säten, för en topp som ska gå på gatan & hålla länge? ej plastad eller nått.
3. ungefär vilka siffror krävs för en 300 hk sugmotor?
1 mina erfarenheter säger 265in och 240-250 ut med en "gat portning" ungefär (större insugnings canal närmast insugnings packningen är dock ett måste).
2 vet ej, men gissar 280in 260ut? men det kräver mycket kunskaper och en rätt stor canal också. sätter man bara dit större ventiler och ett sätesjobb lär inte flödet bli speciellt mycke mer än standard. nu suger ju sätes jobbet från volvo men ändå ingen jätte ökning gissar jag.
3 går inte att svara ricktigt bra på den frågan men kring 270-300cfm in kan räcka om motorn i övrigt är optimerad rätt(inte så lätt

). men kom ihåg att arian är minst lika viktig som flödet (med för liten aria blir det alldrig 300hk än hur mycket det flödar.